Inkörningskurs?
Någon som vet om någon inkörningskurs i Östergötland?
Har sett att Nordsvenska hästen anordnar kurser, men är tveksam om jag kan/får delta med mina shetland där
Tror säkert att du får vara med. Du kanske måste bli medlem i föreningen iofs. Har du kollat med dom? Nordisfolk brukar inte skilja ut andra.
Brukskörning kan alla ordentligt inkörda hästar fixa. Man får anpassa lasten bara.
Och vill du ha en riktigt riktigt säker körhäst som klarar att en vagn välter i ett maratonhinder utan att få fnatt så rekomenderar jag att den körs in på brukskörningsvis. D.V.S klarar att dra en timmerkälke i oländig terräng och klarar att göra halt och stå still precis där du bestämmer. Om det så är med frambenen i ett djupt dike och bakbenen uppe på dikeskanten så ska hästen lita på dig och stå still.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar!
Det är ju brukskörning de ska användas till här hemmavid, dra lite stockar, kunna fungera säkert på landsvägarna och kanske eventuellt någon tävling framöver, så jag får ta kontakt med Nordisarna och se vad de säger.
Hoppas du har fått napp! När Nordsvensken i Jönköpings län hade inkörningskurs förra våren var det iaf flera andra raser med, ingen som inte fick komma, såna regler är ju bara dumma.
Lycka till med inkörningen!
Ett tips till om du inte har fått kontakt med någon som arrangerar inkörningskurs är att ta kontakt med zonledaren i öst eller någon av distriktsgrenledarna. De vet säkert, eller kan i alla fall se till att du kommer i kontakt med rätt personer.
Uppdatering:
Har varit i kontakt med Nodsvenska hästen i Östergötland, och visst var jag välkommen på deras inkörningskurser - utan häst.
Det var på deras nordsvenskar man tränade, vilket jag iofs tycker är jättesnällt att det finns folk som lånar ut sina trygga, inkörda hästar åt oss nybörjare, men det var ju inte vad jag var intresserad av.
Jag ville ju lära mig på mina små, inte stora bjässar som norsvenskar är! 
Jag har full förståelse för att de vill föra fram "sin" ras, men lite synd tycker jag att det är att jag inte kunde få ta med mina egna pållar…
Nu verkar det som om det löser sig ändå med körkunniga kompisar med lång erfarenhet både av körning och inkörning så det blir nog bra i slutänden i alla fall! 

Hej!
Tror inte du fått ta med egen häst även om du haft nordsvensk :)
Kan rekomendera www.stjärntorpsbrukshästar.se
Vet inte hur långt du har till dem men de är trevliga och duktiga 
#7 Tack för tipset. Har dem typ på andra sidan vår världsmetropol Berg
så inte långt alls.
Jag håller utkik på deras hemsida lite titt som tätt, men ska ringa dem när det börjar bli dags för unghästarna att kopplas för skaklar.
Ibland är ju kursupplägget sådant att man ska lära sig på redan inkörda hästar (vi har en sån kurs just nu i Jönköpings Läns Kusksällskap) och ibalnd handlar det om att köra in sin egen häst. Jag förstår precis vilken typ av kurs du är ute efter.
#7 Har helt rätt! Stjärntorps brukshästar är erfarna och supertrevliga. Sunda tankar om både hästar och hantering, jag hade gärna haft nära till dom. :)