Liniment till körhäst
Hej!
Jag har en fundering kring liniment…
Det är så att jag har börjar ta hand om en liten häst på snart 19 år. Han är en tinker/quarterkorsning och jag ska börja köra honom. Han har inte rört på sej speciellt mkt senaste tiden och då tänkte jag börja lugnt och sen öka lite.
Men om jag kör ett lite hårdare pass, nu pratar jag bara om att ut och nöjesköra på grus/asfalt, kan man då ha på lite liniment på tex benen, ryggen?
Har hört att arnika ska vara bäst, eller vad tycker ni?
Eller hur reagerar en äldre häst på liniment?
Tacksam för svar :)
Arnikaliniment är bra.
Om du masserar framförallt rygg och länd samt kors på hästen med eller utan liniment så kommer det vara nyttigt och skönt för honom.
PErsonligen så tycker jag att liniment är onödigt mycket kladdande ;) Massagen räcker långt i sig själv :) Orkar man inte knåda med händerna så finns det ju små massagegubbar med träkulefötter att använda, de är förvånansv'rt bra till hästarna :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack för tips! :)
Jag använder själv Arnika Gel till rygg&muskler då det är värmande.
Sen till benen brukar jag använda Sweed Clay till t.ex. snabbjobb på banan.
Använder även Speedway. och den avgudar jag! :)
Speedway-linimentet kan man få tag på:
Hastdivisionen.se
Är travkusk om ni undrar ^^
Stall Bråna
Ska jag slänga på ett fleecetäcke om jag smörjer in rygg/kors eller spelar det ingen roll?
Vet själv att det är skönt med en filt när man smörjt in liniment på sej själv, tänkte om det är lika för djur? :)
#4. Jag lägger alltid på ett täcke efter att man har smörjt in ryggen eller korset :) Då det behåller värmen :)
Stall Bråna
Ja men vad bra att jag tänker som du :) Då vet jag att jag är inne på rätt spår iaf :)
#6. Hihi jaa ;D
Stall Bråna