Awatec från Drive Out
Någon som har deras billigaste sele från Awatec i syntet?
funderar på att köpa en sådan eftersom allt är bättre än det jag har haft till Harry innan under inkörningen. Men nu vill jag ha något som är någorlunda bättre.
Budgeten ligger på 2000kr.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Fick hem Awatecen idag. Kvalitén vart över förväntan med tanke på priset! På söndag så blir det att storborsta hästen så han inte är lortig det minsta och prova selen på honom. Sen behöver jag litet tittande för o se om det sitter bra i stillastående.
Så, då har vi provat selen, det vart strl Full vi testade och tyvärr så passade den inte.
Däckeln låg som en smäck trots att jag tyckte den såg trång ut från början, men när den låg på honom så låg den så fint och jämnt utan tryck över ryggrad/manke så det vart juväldigt positivt. Svanskappan/ryggstycket vart väl tilltaget och räckte utan problem.
Huvudlaget satt dock inte bra alls, dvs jag fick knappt på det på hans huvud. Han stod så snällt med ögonen stängda under skygglapparna medan jag konstaterade att det här inte funkar alls….
Bröstan satt hjälpligt men hade velat kunna sänka den en bit till, och bakselen gick knappt om rumpan på honom alls.
Så det blir att returnera selen och antingen byta till ett annat märke och köra på Xfull eller få pengarna tillbaka och vänta tills man har råd att köpa en annan sele.
ingen ultimat vinkel men man ser iaf hur det ser ut med bröstan…
Tycker bröstan ser ut att sitta väldigt lågt på bilden så jag förstår inte att du behöver sänka den mera?
Är det en nordis så brukar de sänka sig ännu mera när de är i dragarbete så man brukar får höja bröstan så mycket som det bara går när de står rakt upp och ner.
Dock tycker jag det ser konstigt ut med skakelöglorna men det är svårt att se på bilden. Du har inte skrivit något om dem men det är inte lätt att få upp några skaklar så högt?
Hade du tänkt att köra med skygglappar? Annars kanske det att funkat att ta bort dem om resten hade passat eller helt enkelt använda ett annat huvudlag.
Förresten bakselen syns inte på bilden men vad menade du att den inte gick bakom rumpan? Remmarna skall ju fästas i skaklarna så man borde ju kunna justera längden där.
Kan inte låta bli att sluta tänka på din sele 
Såg på DriveOut att de hade en de kallade för start: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=543
Har du skippat den? Ser ut att vara i samma prisklass.
#4 finns en väldigt enkel anledning till att man inte ser bakselen, det är för att om jag hade släppt taget om den så hade den trillat av hans rumpa. ;)
Om jag höll den så den skulle se normal ut på ena sidan så såg det ut som om han hade stringtrosa på sig på andra sidan. Så den vart på tok för liten för honom.
Själva remmen som går över korset låg ca 10 cm från svansroten på honom och hade inte en chans att ligga kvar om man släppte. Och i mina ögon innebär det att om inte utrustningen kan hänga kvar av sin egna vikt på hästen så är det itne rätt det heller.
Skackelöglorna är högt infästade. Det hade man kunnat ändra med litet nylonband och en stark symaskin men när inget annat passade så kändes det mindre roligt att börja göra sådana stora ändringar.
På bilden sitter bröstan så lågt som den bara går att sätta. Men har en öppen dialog med de på driveout och vi har konstaterat att han behöver en sele i stl Xfull istället, så tittar på deras Free Time istället. Den är dyrare men det får vara så helt enkelt. Då vet vi att den inte är förliten iaf. :)
#2 Du kan inte sänka bröstan mer än vad du har den på bilden. Jag skulle säga att som det ser ut där så kan du höja den istället. När de drar så kommer den ner mer än vad den är när de bara står. Den kommer att ligga på bogbladet om du har den så lågt och han kommer bli öm och om du har otur ovillig att dra.
#7 men oavsett så ska vi inte ha den selen, så ingen idé att älta det vidare ;)
Däremot kommer jag behöva hjälp sen när jag får hem den nya selen. Passa in träns och sadlar har jag bra pejl på men selar är inte riktigt min grej ännu. :)
Men kommer starta en ny tråd när det blir aktuellt. Vill ju först hitta en sele som passar om rumpan på honom också.
Stringtrosa 
Nej du har rätt. Bara att leta vidare!