Hur stor vagn till körponny?
Hur stor och tung vagn kan man ha åt en shettis? jag vet att dom kan dra 2x sin egen vikt men
Vi har tre gamla kärror här på gården, en sulky, en ponnyvagn och en kärra.
SULKYN(felstavat) är ganska stor och är en decimeter under hästens mankhöjd. Hon har dragit den här förr men i nedförsbackarna fick hon kämpa för att hålla tillbaka vagnen.
PONNYKÄRRAN har körts av shettisar men står uppe på loftet i ladugården och är inte den lättaste att ta ner. Mormor och morfar är emot att ta ner den, dom tycker att det blir förmycket skrot på gårdsplan.
KÄRRAN har dragits av en new forest ponny och är lite tyngre än dom andra kärrorna. Jag kan dra den om det sitter på två pers men jag måste erkänna att det går lite trögt.
Vilken av dessa kärror skulle ni rekomendera till en 22 årig shetlandsponny

om man orkar dra vagnen själv är det inga problem för hästen att dra den. Vad man ska tänka på är ju att hästen kanske inte klarar att bromsa vagnen om den och last är tyngre än ponnyn (eller lika tung)
Ok men tycker du att jag ska kolla upp det, typ dra den i nedförsbacke och se om den bli för tung?
Baksele hjälper ponnyn att bromsa vagnen i backar. Om man bara har brösta och däckel så tappat hästen gärna "kontrollen" i nedförsbacke då vagenens tyngd trycker på.
däremot med en bra baksele så Bromsar hästen med rumpan och inte framdelen vilket gör att bromsen fungerar bättre. Har för mig att när bakselen kommer in action så sätter hästenu nder sig mer med bakbenen och sätter sig/vinklar bekdelen mer vilket lättar framdelen.
vad säger ni som är mer kuskar än denna nybörjaren? :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Om vagnen med last väger mer än ponnyn hjälper inte bakselen, bara Bromsar eller att någon går och hjälper till att bromsa vagnen.
Däremot är bakselen utmärkt när hästen ska bromsa, för då kan hästen använda hela kroppen och inte bara svansen att bromsa med.
#2 är du osäker på om vagnen med last väger mer än 250 -300 kilo så kan du ju testa att bromsa den själv, men tänk på att din vikt understiger hästens med ganska många kilo
orkar du bromsa den så har hästen absolut inga problem med det!
Ok ska testa den så fort jag kommer upp till gården.