Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 3885 ggr
HannaNikolina
13

Nytt TRV för körning 2012

Nytt TR V är nu publicerat på SvRFs hemsida.

http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_22172/cf_559/TR%20V_2012_korr-Sista.PDF

Några viktiga ändringar:

* Hjälmkrav i lokal klass för både kusk och groom i samtliga grenar.

* Ungdomsklass hjälm och säkerhetsväst obligatoriskt. Tillåtet med både en- och tvåaxlade vagnar.

* LA Maraton tillägget "avsiktlig galopp medför uteslutning"

* Några ändringar i SM-kvalnivåer.

* Utländska tävlingar räknas som kval.

penphotography
12

*ställer mig upp och applåderar hjälmkravet* Glad En bra början. Nästa år kan man fylla på med kravet i nationell klass.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

HannaNikolina
5

Det ser lite konstigt ut i tabellen för groomålder. För samtliga spannformer gäller att om kusken är över 18 år så kan groomen vara från 14 år. Om kusken är under 18 år så måste groomen vara lägst 18 år. Där är det ingen ändring från ifjol.

Kajsur
0

Är det någon som vet om kravet på hårdgummihjul i de högre klasserna inte gäller längre? Hittar ingenting om vad som är tillåtet i de olika klasserna ang. luft eller hårdgummihjul…(har letat i bil. 7 också där det har stått tidigare). Är det jag som inte ser eller är det valfritt numera…?

Efwa
1

Jag hittar det inte heller och jag har som du letat flera gånger. Undrar också om de ändrat det.

Kajsur
0

Ja, det skulle vara bra att veta hur det ligger till egentligen. Ingen annan som vet något om detta?

penphotography
0

Jag skickade frågan vidare till TR-gruppen för några dagar sedan. Väntar på svar.

~Penna~

Kajsur
0

Ja men så bra Glad. Då får vi se vad de svarar.

penphotography
1

Nu har jag fått svar. Texten om hjul har trillat bort på tryckeriet. I lokal och nationell klass är det fritt fram att välja vilka hjul man vill. I elitklass är lufthjul ej tillåtna. I ungdoms-SM är det tillåtet med lufthjul.

~Penna~

Efwa
0

Väldigt mycket borttappande och fel de senaste åren….jobbigare att komma ihåg då vad som bestäms. Tack för svar iallfall så man har lite koll.

Tore90
5

Fy vad jag blir sur när de gör på de visset. Det som står i TR måste ju rimligtvis gälla, så om det är någon i år som vill tävla  elit med luft Gummihjul så passa på. Det felet får KK stå för vi kuskar ska ju inte behöva analysera TR och gissa vad som är fel och rätt. Det som inte står i TR är tillåtet.
Och att skylla på att det försvann i trycket är en sak när man läser en bok, men när man läser en PDF-fill direkt från internet så är inga sådana argument giltliga.
Håller med dig Efwa mycket tjabb och krabb med TR de senaste åren.

Ninnii
0

Men man får väl ha luftgummi hjul i elit om man kör Aponny?

Tore90
0

Just detta året så kvittar det ju vad du har framför vagnarna. Men förr så tror jag inte man behövde det till någon ponny, men inte helt 100 på det.

Kajsur
2

Håller med #9 och #10 om att det har varit en del oklarheter, otydliga formuleringar och missade saker i TR de sista åren…och när det ligger som pdf fil på nätet borde det väl inte vara så svårt att ändra tycker man. Eller åtminstone lägga till som ett "tillägg" till TR.

Men så länge det inte står något om det så borde det ju vara ok med lufthjul även i elitklass.

HannaNikolina
1

Vill lägga till att Körkommittén och TR-gruppen inte är samma  Flört

Jag antar att det om hjulen kom bort när de bytte format på tabellerna i bilaga 7… Men det måste väl ändå vara så att det som står i TR gäller och att det alltså just nu är tillåtet med alla sorters hjul i alla klasser? Men jag skulle inte köpa någon ny vagn med "fel hjul" utan räkna med att kravet på hårdgummihjul återkommer i nästa utgåva av TR…

Det som står i fjolårets TR är att i Elit klasser så måste alla ekipageformer utom enbet A-ponny ha hårdgummihjul.

Efwa
5

Nja, det där med att TR gäller fungerar ju inte. Iallafall inte när de glömde skriva att man inte fick köra med tidtagarur på precisionen. Då gällde ju andra påhittade regler om "tävlingens anda". Jag gillar inte när man kan bli utesluten för saker som inte står med. Det motverkar ju hela iden med att ha ett TR och inte tala om grönt kort som jag tycker är så larvigt. Antingen ska du kunna TR eller så blir du utesluten eller får böta. Men då måste ju TR gälla. Grönt kort säger ju inget alls.

Agto
3

Trodde inte att med dagens teknik något kunde trilla bort i tryckeriet?! Varför inte att vara ärliga och säga som det är?

Tore90
2

#14 Vet inte om du menade mig eller rent allmänt :P men jag vet att TR-gruppen och kk inte är samma sak.
TR-gruppen är den grupp kk skyller alla konstiga regler på… iallfall känns det så när man är en tävlande kusk utan någon insyn i vad som händer bakom SVRFs dörrar. Och vilka eller vad TR-gruppen är, är också ett stort mysterium för oss utan insyn, för mig existerar den inte överhuvudtaget för jag kan inte hitta någon definition av vad gruppen har för uppgifter eller vilka en sådan grupp skulle bestå av.

Och att KK skyller på TR-gruppen är ju också ganska löjligt då (vad jag vet) så ligger TR-gruppen under KK, dvs att TR-gruppen för körning ligger under KKs ansvar…

Det där som hände för något år sedan med tidtagarur i precisionen är ett praktexempel för sittande KK att hitta på regler och tolkningar för att dölja sina misstag. Istället för att erkänna att man glömt skriva in det eller helt enkelt inte tänkt på det så hänvisa man till att man ska tolka "code of conduct" (För er som inte läst TR så står det i princip att man ska vara snäll mot sin häst i alla avsende) till att man inte får använda tidtagarur i precisionen när den likadant som maratonen ska körs på en max/min tid. Med den logiken borde man inte heller tillåta tidtagarur i maratonen, men det är fullt tillåtet.

penphotography
0

Enligt de uppgifter jag har fått (med reservation för eventuella fel) består TR-gruppen av Marie Ågren (domare, KK-representant), Gertie Viebke (domare) och Maria Henriksson (kusk som bor i Norge).

Håller med dig om att informationen borde vara bättre.

~Penna~