Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3847 ggr
camilla69
0

Tillpassning av bröstsele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titta gärna på mitt foto och kommentera.

Egna funderingar, hur hårt ska bakgjorden spännas i skackeln ?

Sitter den för långt bak ?

Jag har gjort 2 nya hål i bröstan för att kunna höja den men han har verkligen inte mycket plats att sätta den på tycker jag. Sänker jag den så hamnar den nere på bogarna.

Sitter däckeln lite för långt fram ?

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte bra på inpassning av selar MEN jag kan säga som så mycket att däckeln ligger alldeles för långt fram. Den ligger på bilden uppe på manken. Skulle han dra vagnen kommer den i värsta fall kasa bakåt och stabiliteten är förvunnen. Däckeln ska ligga så den ligger bekvämt bakom manken på ungefär samma ställe som sadeln skulle legat om den låg på rätt ställe på ryggen. (grön pil, där hade jag lagt den)

Lägg däckeln uppe på manken, putta den bakåt ner mot ryggen och där den vill ligga kvar är lagom, typ 10-12cm bakom där du har den nu, den ska inte ligga för långt fram och inte för långt bak. :)

Sätter du däckeln längre bak kommer skackelhållaren bli mer rakt ner tror jag, för nu är den ju svängd litet framåt uppåt. Men det kanske beror på vagnen?

själva platsen där bakselen vilar tycker JAG ser bra ut, men däremot så är nog själva remmen som går till bakseleöglan på skackeln för lång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

camilla69
0

tack för svaret ! Ska korrigera detta & se om det ser bättre ut :-)

Gylfinir
1

Mitt förslag kostar pengar men di där små rackarna har väldigt liten plats och ingen justerbarhet alls för att få till läget på en brösta riktigt bra. Det brukar funka mycket bättre på dessa små hästar att använda en fransk brösta i stället. Faktum är att många större hästar funkar också mycket bättre med en sådan brösta. Draglinjen och dragläget blir mycket mer korrekt för hästen

camilla69
0

Den ser onekligen bra ut.
Jag har en loksele men den passar inte till rockarden utan det måste svetsas till ett annat fäste isåfall.

Jag kanske ska prova att få till den istället och se om det funkar.

Annars ska jag nog överväga en fransk brösta !

camilla69
0

Kikar nu lite på fransk brösta . Den är ju minst lika bred mot hals/bogar.

Finns det inte risk att den sabbar andning eller ligger mot bogarna precis som bröstan ?

LinaN
1

#5 den ska fördela på ett helt annat sätt.

Vet att det finns en annan sorts brösta som kallas Empathy som är skuren annorlunda. me nvet inte om den finns i shettisstorlek.

SofieN
1

Empathy finns i shettisstorlek, vi har en sån till våra shettisar. :)

penphotography
1

#5 Du behöver inte vara rädd för att hästen får svårt att andas. Luftstrupen ligger inte så ytligt.
Ofta ser man bröstor som sitter för lågt, har nog aldrig sett en brösta sitta för högt faktiskt. Det man måste göra är att titta på hur bröstan ser ut i drag eftersom den sjunker något jämfört med hur den sitter när hästen står still med draglinorna slaka. Ta hjälp av någon kunnig som kan se från marken eller låt någon köra samtidigt som du står på marken och tittar.

Det viktiga är att inte bogrörelsen hindras. Skulle hästen trots allt få svårt att andas kommer du garanterat att märka det.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

LinaN
1

Luftstrupen ligger rätt långt in i hästens hals, det är större chans att något uppe vid vinkeln mellan huvud och hals på undersidan stoppar/täpper till än att det ska stoppa och täppa till så långt ner mot bringan :)

camilla69
0

Gällande fransk brösta, är det någor särskilt märke som rekommenderas ?
Hittade denna, http://ponnytravprylar.e-butiken.se/korselar-och-tillbehor/tillbehor/fransk-brosta

Hur är den kontra den på länken här ovan ?

Gylfinir
1

Kan nog av egen erfarenhet påstå att om en grej kostar lite mera så är det oftast en orsak till det. Gällande de två franska bröstorna vi pratar om här så har vi själva en av den dyrare modellen och den är väl värd sina pengar. Väl passande, bra läder och välarbetade detaljer. Den andra kan jag bara ha åsikter om genom att dömma av bilden och då tycker jag inte att den ser ut att ha samma bra förutsättningar till en ett bra dragläge och den ser inte uppskuren ut över bogspetsen. Då faller liksom hela vitsen med en fransk brösta.

camilla69
0

Ok, då vet jag Glad tack !

penphotography
0

En fransk brösta är lite som en korsning mellan vanlig rak brösta och lokor. Det gör att trycket fördelar sig mer och många hästar tycker att det blir mer bekvämt.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

IdaT
0

Ädelsson har rabatt på en fransk brösta under mars-maj.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Gylfinir
0

#14 Hrm… Den ser ju inte heller ut att ha en uppskuren linje över bogspetsen.

Och jag skulle föredra att dragpunkten kom lite högre upp precis som på ett coller eller en loka.

Ibland kan man inte låta plånboken ensam styra. Fast jag kan ha fel. Bilderna kanske ljuger.

TS Kolla om du får öppet köp så att du kan prova om den ligger bra.

camilla69
0

Lutar nog åt den på Fällfors sidan. Den är ju som ni säger uppskuren lite över bogarna och ponnyn ifråga har väldigt lite plats så den kommer nog passa bäst.

IdaT
0

#15 Så långt tittade jag inte ens. Skäms Noterade bara att det var en fransk brösta och att TS blivit tipsad om att köpa en sådan (och kollat efter fler alternativ).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

camilla69
0

#17 Jag tackar för alla tips :-)

Agto
1

Vill tipsa dig om Kurt Klindt: http://klindtrideudstyr.skysite.dk/?side=71323

Han har bra grejor och jag tycker det hade varit värt ett samtal så du kan diskutera lite med honom. Han talar rätt bra svenska. Många tävlingskuskar här i södra Sverige köper direkt av honom då han ofta kommer till tävlingar.

Lycka till!