Nya selen nu!
Efter 6 vänder med olja och två vänder fett var nya körselen klar för att anpassas Kex i dag :) Nu är dragläderna mjuka, och det gick att anpassa den. Övrigt är när som allt nytt.
Här har ni hela selen, anpassat på Kex :) Obs på att han böjer sig på bilden, mot mig, så dragläderna ligger lite knöligt till på bilden! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vi fick även ett nytt körträns av gammel-matte i dag, och det är smort upp nu och klar för använding. Jag skal beställa en nosrem av sadelmakarn i grannskapet så den är komplett med.
Och gammel-matte lånade oss en baksele som jag även provade på! Jag tömkörde litet i dag för att se hur han rör sig med nya selen samt bakselen på, och upptäckte att jag måste justera litet på remmarna så den inte halkar bakåt som den gjorde på denna bilden.

tips är att du kan sätta en stigbygelgummisnodd som stopp så att bakselens uphägning inte glider bakåt. eller göra ett hål med håltång och sätta ett litet snöre.
väldigt fin sele och häst
mvh Anton
Jag undrar om hindertyget kan vara lite kort till honom, det har suttit på selen till en russ har jag hört nåt rykte om. Men jag skal prova justera litet på den och se om det hjälper :) Men tack för tipsen! Och tack för komplimenterna till sele och häst! :D
Fin sele. ser smidig och bra ut. :)
Bågdäckel är så fint!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Ja och de funkar bra!