Färg på sele
Stämmer det att tvåfärgad sele (svart med brun skoning) ger avdrag i dressyren? Fick höra det igår och blev nyfiken på om det är reglerat i TR eller är just den domarens "tycke och smak".
Tävlar inte själv och har inga direkta planer på det heller - men drömmer om en tvåfärgad sele. 

Jag har då aldrig fått någon kritik för det, kör med rödbruna selar med naturfärgat foder. Får ständigt en 7:a på presentationen, trots att jag kört med maratonvagn, och får ofta kommentaren "snygga selar". Det finns inget skrivet om det i TR, men det finns många saker som inte står där, men som ändå är gammal tradition inom körsporten vad gäller färger och klädsel.

Man ska iaf inte komma med ett svart huvudlag med röda detaljer, det var inte populärt i spannkontrollen
och inte bygga ihop en sele av flera så det blir olika färger på delarna och spännena. Brun däckel och brösta med silverspännen och svart bakläder med guldspännen och så ett tvåfärgad huvudlag fick spannkontrollsmannen att gå i spinn.
Nu förtiden är ju spannkontrollen borta i de låga klasserna, men samtidigt kan det ju vara intressant att få veta en massa som inte står någonstans.
När man får en tillsägelse angående någon regel som man inte har koll på är det bra att fråga vart i TR man hittar den regeln. Oavsett om det bara är en fråga om tycke och smak hos den som påpekat saken eller om det är en faktisk regel så är det ju bra om man kan lära sig något nytt.
Dessutom blir det mycket lättare att följa TR om man vet vad som är en regel och vad som är grundat på vad någon enskild person tycker.
Nu är det ju varken spannkontroll eller presentationspoäng i de låga klasserna så färgen kan du helt bortse ifrån.
När det gäller spannkontrollen som är ett tävlingsmoment för sig själv, i allafall internationella klasser, anses en sele som är fodrad med ljusbrunt att det är en maratonsele eftersom traditionen säger så. Själva tävlar vi med Zilcosele och svängd maratonbrösta och vi har inte haft några kommentarer om det. Så strunt i färgen och ha kul!

Men finns inget allmänt intryck eller liknande i den körda dressyren? Kanske är där det ryker någon poäng, tänker jag… 
Ja, det var att det var maratonselning att ha tvåfärgad sele som denna domare tyckte. Själv tycker jag ju det är snyggt. 
Det allmänna intrycket påverkar ju så klart hela bedömningen när det är bedömningssport men att en sån sak som färgen på selen påverkar obetydligt så länge du inte kommer med en knallrosa sele eller liknande.
Det påverkar ju betydligt mer att du får rätt vägar och att hästen håller rätt tempo med ställning åt rätt håll. Och sånt kan man öva på.
Ibland råkar man på någon domare som har tävlat för rätt många år sedan som ligger kvar mycket i traditionerna. Det är bara till att sålla lite bland kommentarerna och ta åt sig av vissa och glömma vissa.
#5 Under år 2012 så är presentations poängen bortagen i alla klasser förutom elit klasserna. Detta ska utvärderas för att eventuelt införas i TR 2013. Presentations poängen är en del av det allmäna intrycket.
Jag har tävlat de senaste 3 åren med Ideal Harnes Maraton sele, samma färgtäckning som du beskriver, desutom har jag tävlat många tävlingar de senaste 5 åren med ett French Collar och vad jag vet inte fått något avdrag vad gäller de sakerna på presentations poängen.
Hur persentations poängen skall bedömas finns det tyvärr några olika tolkningar av.
Personligen tycker jag att de borde utforma några typer av tydliga riktlinje vad gäller presentations poängen för de lägre klasserna.