Tömkörning
Jag har börjat tömköra min ponny inför inkörning men jag vill kunna tömköra även för träningens skull, alltså att han får arbeta ordentligt utan mig på ryggen.
Nu har vi kommit så långt att han är hyffsat lätt att öka tempot på (mycket lättare än vid ridning, han slöar till lätt) i både skritt och trav. Går bra att svänga at båda håll, göra halt och byta mellan skritt och trav. Problemet är att när han travar så för att han ska gå i ett tillräckligt högt tempo för att börja jobba ordentligt med bakdelen (inte mycket muskler) så hinner jag inte med. Jag måste småspringa bakom fast vi går på volt och fast jag har 16-meters tömmarna så långa jag kan. Jag kan bara inte gå så fort på det underlag vi har i ridhus/paddock.
Tömkör även över bommar och det tycker han är kul. Han går hellre över höjda bommar än vanliga men sån är han. Dressyr tråkigt men är det annat så vill han ha det så jobbigt som möjligt då blir han som piggast.
Vill lära honom att dra då det hade varit bra för hans muskler, han har tappat en del de senaste månaderna då han haft problem med ena bakbenet pga upphakningar. Han kan dra svängel med draglinor men däcket tålde han inte. Har ingen släpa, några tips på nån enkel modell man kan bygga själv och skaklar?
Ska förhoppningsvis ta tömkörningslektioner i höst, kanske för KG Svensson men det är rätt dyrt.
Har ni några bra tips?
Skynda långsamt så går det fortare.
Du har ju kommit en bra bit på vägen när din ponny är styrbar i skritt och trav. Du skrev att han inte tålde däck. På vilket vis? Är det ljudet den reagerar på så öva genom att själv dra däcket runt ponnyn tills den inte längre reagerar. För att bli en körponny så måste den lära sig att tåla både ljud och tryck från skaklar och linor längs med sidorna och benen. När det komemr till släpa så kan du börja öva med en slana vid sidan (både vänster och höger sida) Sedan när den accepterar det så kan du ha vid båda sidorna och till sist kan du slå en tvärslå bakom hästen så att det blir en släpa. Dock skulle jag råda dig till att ha kontakt med en duktig tränare som kan hjälpa dig igenom de olika stegen.
Ja det kostar att anlita en instruktör men för att hästen skall komma vidare i sin utbildning så måste kusken först lära sig hur man hjälper (guidar) sin häst i de olika momenten. Att ta lektioner för en instruktör tycker jag är väl använda pengar och en investering i en rolig framtid inom körningen. Ett annat tips är att åka och titta på en körtävling och prata med kuskar om utrustning osv.
Välkommen till körvärlden och hoppas att du tycker att det är lika roligt och spännande som vi andra

Tack för tips! Ljudet bryr han sig inte om, snarare det att den förföljer honom.. Sålänge han inte ser däcket så går det bra. Hur ska man vänja honom vid ljud? Har gått runt honom med däcket men han kan inte släppa det med blicken och han blir mer och stressad ju mer man går. Har funderat på att ha honom lös i ridhuset (har det ibland) och dra runt däcket så han kan springa iväg från det och sen närma sig det i egen takt.
Vad för slanor kan man använda? Har ju skaklar men dom är till åkvagnen så dom vill jag inte använda till det här. Långa reglar kanske? Han tål draglinor mot bakbenen och att svängeln släpar i marken. Hur långa ska "skaklarna" vara?
Vi börjar med sådana där orangea snökäppar som vi förlängt med plaströr.
Sen blir det träskaklar som ju är betydligt tyngre i selen. Det syns inte på bilden men det sitter en tvärsslå längst ner som håller ihop skaklarna.

Snöpinnar var ju en bra idé.. Har fått tips om vattenrör av plast men tror dom är rätt dyra.
En sak som vi lägger mycket tid på är att gå över skaklar. Både i början av träningspasset och i slutet, men även till och från hagen. Till en början bara gå rätt över men allt eftersom får hästarna stanna och stå stilla tvärs över skaklarna och slutligen kliva i och vända sig rätt. Vi tränar då på att lyfta skalarna till skakelfästet på selen och sedan sätta ner skakeln igen, gärna släppa den någon decimeter från marken så det skramlar lite.
Du fick ett bra svar från Agto och jag håller med om att det är väl värt pengarna att ta hjälp av instruktör.
Nu är det snart SM i körning och om du har möjlighet att åka dit och titta så gör det, bättre inspiration får man knappast! :)

Tittade på SM förra året då det hölls på "min" klubb! Har tyvärr inte möjlighet i år.
#2 Testa att ha någon som går med däcket och du går med hästen, börja så han kan se däcket och ju mer avslappnad han blir desto saktare går den med däcket så den hamnar längre och längre bak.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag testade en grej med däcket förra veckan. Hade honom lös i ridhuset (bara grimma på). Jag drog däcket och han följde efter. Så långt allt bra. Stannade emellanåt och la en morotsbit i däcket så han var ju vädigt intresserad av att följa efter. När det gick bra så höll jag en morotsbit i handen så han var tvungen att komma upp bredvid däcket för att få tag i den. Gick ganska bra, han har hela tiden koll på däcket. Höll sen moroten så han fick däcket bakom sig när han tog den. Då går han i skänkelvikning så han hela tiden ser däcket. Vill inte släppa det med blicken men det blir bättre efter en stund men han kan inte gå helt rakt.
Ska göra detta igen för det verkar funka.
Bra kämpat! Vi har också en häst som vi har kämpat med på samma sätt och gör fortfarande för varje gång han ser något som han inte sett tidigare så tar han till galloppen…. Men du har ju rätt i: "Skynda långsamt så går det fortare"

Jag tror det är ett bra sätt att han får närma sig det i sin egen takt, när han väl går bra då gör han det av egen vilja inte för att jag har fått honom till det.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lägg däcket i hagen, så att han ser det varje dag och lär sig att det inte är farligt. Fortsätt sedan att jobba med däcket vid tömkörning och allmän "lek" så att han blir bekväm med det. Testa också skaklar (plaströr lät ju bra!) och att leda och tömköra med skramlande saker på kroppen så att han vänjer sig vid det. Förr eller senare så borde det lossna!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Nu har jag haft honom lös i ridhuset med däcket några gånger. Jag gick hela tiden baklänges och drog däcket. Jag höll en bit morot i handen och för att han skulle få tag på den var han tvungen att gå med däcket bakom sig vilket han tyckte var läskigt i början. Efter några gånger så brydde han sig inte längre, däcket kunde vara både nära och långt ifrån och både på vänster och höger sida.
I söndags ville jag testa om det gick att koppla på däcket. Först gick jag med däcket bredvid medan min medhjälpare gick med hästen. Jag drog däcket i ett grimskaft som jag drog igenom tömöglorna så han fick känna tyngden lite. Jag kunde även gå runt honom med däcket vilket inte gått innan. Inga konstigheter där så vi satte på draglinor och svängel som han är van vid sen tidigare. Inga problem där heller så då satte jag på däcket och vi gick 1½ varv ungefär. Det gick jättebra även i svängarna så det var riktigt roligt!
Har tyvärr inte skaffat några "skaklar" än men det kan jag förhoppningsvis ordna snart.
Roligt att det går framåt! Det kan ofta vara värt att lägga mycket tid på att upprepa grunderna så skynda långsamt! 

Han drig däcket idag igen, denna gång två varv i ridhuset med lite kringelikrokar. Det gick hur bra som helst han bryr sig inte om det mer.
Eftersom jag inte har nån lämplig vagn och inte vet när jag kan få tag på en har jag tänkt låta han dra mycket däck eller något annat tyngre som ryggträning. Frågan är hur jag ska göra? Vänja honom vid skaklar och sen bygga nån enkel anordning att dra, med eller utan hjul, som man kan lägga sten eller andra tyngder på. Har ni några bra tips?
Jag har inget tips att ge angående vad du ska bygga, däremot kan jag berätta hur vi gör för att muskla hästarna i överlinjen.
Unga hästar får promenera eller blir tömkörda i skogen men inte på stigarna utan kors och tvärs genom skogen. Där är ofta mossan tjock och det är lite "bulligt". Här passar vi också på att svänga mellan och runt träden. Man kan även ha snökäpparna med så att det tar i ytterbenet när man svänger.
Allt eftersom blir hästarna starkare och när de har varit i vagn lite så kör vi även med en lätt rockard på samma sätt utanför stigarna. Det är dock ganska jobbigt, framförallt för en ovan häst så det blir bara små doser i början. Det här gör vi också med de äldre tävlingshästarna eftersom det är väldigt skonsam styrketräning. Man kan även öka svårighetsgraden lite med att flytta sidvärts mellan träden.
Klättring är också väldigt bra styrketräning och går att göra både om man leder, tömkör eller kör uppsuttet. Gör gärna halt då och då i nedförsbacke, det är en rörelse som härmar samling.
Vill du hålla till inom staket eller väggar så är tömkörning över cavaletti väldigt bra styrketräning.
Snart kommer snön och då får man passa på att pulsa snö som styrketräning. 
Var bor du? I mina trakter finns en bra tömkörare som både tömkör hästar och lär deras människor att tömköra.

#17 NV Skåne, tömkörningen är inga större problem just nu det är det här att han ska dra nåt som ställer till lite bekymmer för jag vet inte vad jag ska använda.

Idag drog han däck igen denna gången utan medhjälpare med morötter. Till min förvåning stod han stilla hela tiden när jag tog på tömmar, draglinor, däckel och däck. Jag trodde att han skulle göra nån ansats till att gå iväg men det gjorde han inte, han stod så snällt så. Innan har han ju blivit ledd av medhjälpare men denna gången tömkörde jag med däcket bakefter och det gick jättebra! Jag kom på att jag kan ju ställa mig på däcket eller lägga stenar i det så blir det lite tyngre.

Idag åkte jag pulka efter August i i ridhuset, det gick jättebra att "köra"!

Var ett tag sen jag uppdaterade här ser jag..
Efter senaste uppdateringen åkte jag pulka igen men med desto sämre resultat, något hände och han blev rädd och vände sig om.
Jag har de senaste veckorna tagit upp detta lite igen efter ett litet uppehåll. Har tränat honom lös med pulkan precis som med däcket, Det har fungerat riktigt bra, fast i början var den ju läskig..
Idag hade jag med mig en vän som höll honom och vi kunde efter en stunds förberedelser koppla på pulkan och jag åkte några varv medans hon ledde. Ska se om vi kan ta en tur imorogn också, då åker tömmarna på.
Har fortfarande inte fått tag i några "skaklar" men vi får se, kanske jag hittar några bortglömda snöpinnar nånstans.
Det kan vara bra med en paus ibland. Ofta har "polletten trillat ner" när man tar upp träningen igen om det var något som var speciellt svårt att lära in. 
Linnéa, var bor du?
Jag ska flytta och rensar ut enn massa jox. Hittade ett par riktigt bra skaklar på loftet i mycket bra skick. Dom kan du få köpa for 200. Men du måste ju hämta dom.
Gick in på din profil och såg att du bor i Ljungbyhed. jag ska flytta till Laholm och kan så klart ta med skaklarna dit men då får du vänta till i sommar. Hör av dig hur du vill ha det.

Det låter bra. Jag hör av mig mot sommaren om jag behöver dom.
Sorry, min granne hann före. Han kom förbi i går fm när vi höll på att röjja och köpte dom plus ett antal bladfjädrar på fläcken.

Ok jag får hitta på annat håll.
I lördags var jag och tömkörde i maratonhindren. Det gick riktigt bra, han är så lätt att svänga in mellan alla stolpar och grejer.
Idag tog vi en vända i ridhuset igen. Denna gången reagerade han inte alls när han började dra pulkan när jag satt i. Förra gången verkade han lite förvånad över att den plötsligt gjorde motstånd.. Nu gick det riktigt bra, gjorde halt några gånger och kom fram i skritt igen utan problem. Sen tog vi på tömmarna så fick jag styra lite själv men min medhjälpare gick fortfarande bredvid. Gick superbra, han svänger för minsta lilla jag tar i tömmen och går mycket mer rakt fram än när jag rider, då vill han bara snirkla runt i cirklar fram och tillbaka. Följa spåret är tydligen inge kul då.

Idag var jag och tömkörde i maratonhindren igen. det gick riktigt bra, provade t o m lite trav på slutet. Han är som sagt väldigt lättstyrd så att snirkla runt där inne i trav var inga problem.

Ja vad säger man? Min häst har nog allvarliga humörsvängningar..
Idag tog vi på han svängel och draglinor. Dom skrittade han med några varv och dom är han ju van vid sen länge så inga problem där. Sen hängde vi på pulkan, den drog han ett halvt varv utan problem. Sen drog han mig i pulkan ett halvt varv, inga konstigheter, reagerar inte alls på tyngden längre.
Sen tog vi på tömmarna och Pia gick brevid men höll inte i honom. Så skrittade vi, svängde lite hit och dit och han var lugn. På andra långsidan börjar han trava lite. Travar nån meter, skrittar igen, travar, skrittar och verkar helt lugn. Plötsligt drar han iväg och det går då fort då jag hinner inte med men ställer mig upp håller emot i tömmarna men han drar som tusan så jag tappar han. Sen galopperar han runt 5-6 varv i ridhuset med pulka och tömmar efter sig. Verkar inte ett dugg rädd. Sen får jag stopp på honom och han står helt snällt brevid mig.
Vi kopplar bort allt och går ut för jag var tvungen att hitta bandage till min hand..
Sen går vi in igen och ska koppla på allt för att bli ledda ett varv men han reagerar väldigt mycket på den så jag tar loss pulkan. Han tramsar en del så jag tar och leder honom själv 1½ varv med linor och svängel. Efter nästan ett varv lugnar han ner sig och går lugnt bakom mig.
Så, blev han rädd eller inte? Tja, de två gångerna han blivit rädd innan så han han ökat tempot en bit och sen vänt sig om och försökt backa ifrån det "hemska". Den här gången sprang han bara rakt fram.
Till saken hör att han har en tendens att ibland hetsa upp sig till synes helt utan anledning, tex när vi är ute och rider kan han helt plötsligt "få för sig nåt" och börja takta, studsa och typ hyperventilera. Det där kan hålla på allt allt från 5 till 15 min ungefär sen brukar han lugna ner sig, sen kan det komma igen så där i vågor. Efter ett tag blir han helt lugn igen. Jag tror att det var detta som hände. Han "hyperventilerade" visserligen inte men allt annat var sådär som han blir ibland.
Första tanken är att det beror på dålig uppfostran men jag tycker jag har rätt bra pli på honom och har alltid haft. Har träffat många väldigt ouppfostrade hästar som aldrig gör såna här saker.
Det är lite så med den här hästen, antingen går det superbra eller riktigt riktigt dåligt.