Inkörning - Vänja vid vagn?
Som ni kanske läst i min anra tråd så går det riktigt bra för oss med inkörningen nu. Jag undrar därför hur man ska vänja hästen vid vagnen? När han är helt säker med att dra både däck och pulka och att dessa skramlar och låter lite hur gör man sen? Vagnen är ju mycket större så nåt måste man väl göra innan man spänner för?
Skynda långsamt så går det fortare.

Mina steg för Inkörning
Tömkörning
Draglinor lära hästen med draglinor och att det inte är farligt att få dem mellan benen
släpa med draglinor börja släpa med draglinor och svängel
Skackel sätt på en skakel (plast rör eller smala slanor eller linkande) itaget på vardera sida och vänja hästen med vad som händer när man svänge att den ytre skackeln trycker i sidan av hästen
Släpa och släpa först utan vikter sedan lägg på vikter t.ex.
Vagn
- Börja med en lätt vagn t.ex. rockard. låt hästen gå över skalarna
- låt en kompis dra vagnen brevid hästen. hästen lär sig då att vagnen skramlar och för ljud för sig.
- ta vagnen och rulla in den ovanifrån och håll den på plats. backar man in hästen och tar den underifrån så kan man råka stöta i hästen och den rycker till och blir rädd. en van häst kan man ta skaklarna nerefrån (detta är min åsikt)
- när du väl ska börja dra så spänn inte fast vagnen låt en hålla vagnen på plats och dra den så hästen får känna rörelserna i vagnen
- när hästen börjar känna sig stabil kan du sätta fast vagnen men tänk på att det ska gå fort att få loss om det händer något.
- när hästen går statid med vagn fastspänd kan den få börja dra själv med lite knuffhjälp och tillsist helt själv.
- när hästen drar vagnen själv kan du börja med att sitta upp i vagnen.
Under inkörning så ha alltid minst 2 hjälpredor, en som håller i hästen i longlina och en som har koll på redskap. du själv ska hålla tömmarna.
vid vagn fäste va helre en person för mycket än en för lite.
Mvh/ Anton och Ponnyexpressen
Har du haft skakel när han har dragit däck och pulka? Kan han vända med skakel så att skakeln kommer emot honom på sidan utan att han bryr sig? Har du kört med skakel i skogen så att den studsar och kränger med markens ojämnheter? Om han klarar det och också att tvärslån på skakeln hakar i t.ex. mindre stubbar så att det "tar tag" i selen lite då och då liksom att t.ex. kunna göra halt i nedförsbacke och kunna stå still och vänta på att få kommando att gå framåt så kommer det med all säkerhet inte att vara några problem att sätta honom i vagn. Dock bör man tänka på att om hästen inte är riden så kan ha tycka att det är läskit att se kusken "högt" bakom sig. Sånt går att vänja dom vid genpm att stå bredvid lite snett bakåt om sin häst. Att själv vara i vagnen och låta någon leda runt hästen runt vagnen. Ställa in i skaklarna medan någon ochså befinner sig i vagnen. OBS spänn inte för om någon finns i vagnen. Så fort hästen är anspänd skall någon alltid hålla i tömmarna och ingen får vara i vagnen FÖRE kusken.
Det bästa man kan göra är att ge sig ut i skogen bredvid stigarna och köra med skakel. Det blir väldigt säkra hästar med mycket sådan träning. Och de kan oftast spännas för vad som helst om de blir skolade rätt.
Det finns fler tips man kan träna men ovanstående leder långt

Riden är han i flera år så det borde inte vara några problem. Några skacklar har jag inte än så jag får införskaffa såna och ägna en del tid åt det. Har ju skogen nära så det är ju bra, kan ju gå i maratonhindren med.
tack för tipsen då vet jag vad som kommer lite senare i den här processen.

#3 Jag gjorde egna skaklar av björk slanor när det var dags att vänja min vid skaklar (hade inga andra "riktiga"). Jag valde ut två björkar som jag tyckte var lagon tjocka (inte för klena, men inte för grova heller), högg ner dessa och borrade hål lite in på ena änden så att seltungan passade igenom, sågade även av dem i lagom längd också. Sen vande jag henne vid dessa och satte även senare ihop bägge så det blev en form av släpa :P
Lycka till med inkörningen 
Carpe diem!

Aha det var ju smart! Kanske finns nåt på sambons jobb, dom fäller massa träd där nu.

#5 Funkade jätte bra för mig :) Enkelt och billigt :P
Carpe diem!
alla …
Många fina anvisningar !
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här gjorde vi då vikörde in vår varmblodstravare, Harryettie född. 2010 (e Majesty of Rock)
Jag vande Harry vid vagnen genom att tvinga min sambo att först dra den framför vagnen tills Harry blev nyfiken och gick på snabbare för att hinna med vagnen. Sen gick vi jämsides på bägge sidor, sen gick Harry framför med sambon bakom sig.
Jag har aldrig kört med några skacklar på honom, mer än en åt gången på vardera sida, hade tänkt bygga en släpa men det blev aldrig så.
Men just att introducera vagnen från marken tycker jag är bra. Likadant så kan man ha någon som drar runt vagnen i paddock/ridhus när man rider ett par gånger.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.