Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1322 ggr
Klasselover
0

Vagnsbytarfunderingar

Vill ha lite tankar och åsikter :)

Har idag en maratonvagn av hobbytyp, inte den lättaste modellen utan lite tyngre. Kör 1-2 gånger i veckan, tävlar 1-2 gånger om året (enbart Precision, lokal/klubbtävling). Hade tidigare en gigg, tyckte dock den var otymplig och tung. Min nuvarande vagn är jätteskön att köra, något tung för mig att dra in och ur där den förvaras, men jag gillar att den är lätt att vända med för hästens skull och dessutom låg tyngdpunkt då jag ibland buskör lite.

Men å andra sidan, jag har inte några tävlingsambitioner (tävlar bara för att det är kul) och jag hade gärna haft en vagn som man kan få med sig lite lättare, gärna på andra sidan mellanväggen i transporten. Och SÅ mycket kör jag ju inte, mest hobbykör i skogen i alla gångarter.

Funderar därför på att sälja maratonvagnen och köpa Drive Outs nyaste lite enklare rockard alt. en begagnad NHS-gigg. Har DO's rockard på skolan och den är härlig att köra. Tvekar av den anledningen att det är svårare att vända snävt, högre tyngdpunkt (även om det gick att busköra med min första gigg utan problem) och att man bara kan få med sig en person, trots att jag kör ensam 80% av gångerna.

Börjar studera i höst och det skulle inte sitta fel med lite extra tusenlappar till en början, känns halvbra att sitta på en vagn med värde ca 22000 och kan inte låsa in den någon stans, den står nu ute med presenning över och en kedja runt ett träd - inte alltför säkert.

DO's rockard är ju värd hälften, så det känns bättre. 

Nå, tankar och idéer, hur skulle ni gjort i min situation? 

Min nuvarande vagn: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/417134_2670720733728_1427411894_31981184_941498856_n.jpg

Min första gigg (som jag anser något klumpig): http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/58122_1393385641149_1427411894_30908904_2381235_n.jpg

DO's vagn: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=611

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gylfinir
1

Jag skulle INTE byta bort maratonvagnen mot en enaxlad vagn. Enaxlad har en mycket stor vältrisk särskilt om man buskör. Behåll du din maratonvagn och försök att spara ihop till en enaxlad om du prompt vill ha en sådan för att enkelt kunna ta med den bredvid hästen. Jag tycker det är att byta NER sig om du skulle byta ut din maratonvagn

Klasselover
0

Ja det är klart jag byter ner mig, i och med att jag skulle behöva pengarna. Jag vill inte prompt ha en enaxlad, och jag vill absolut inte ha två vagnar, men jag behöver inte ha en vagn värd så mycket när jag bara hobbykör.

När jag köpte vagnen gjorde jag det för att jag tänkt satsa på tävlandet, men pga obefintliga tävlingar (jag vill inte åka över halva Sverige bara för att tävla - finns roligare saker att göra) plus att hästen är oskodd, och jag vägrar sko, och det finns inga boots som passar hans hovform (tro mig, jag har provat). Giggen jag hade innan klarade min typ av buskörning utan att ens lätta med ena hjulet, så det kanske inte kan kallas buskörning.

Alltså: Jag skulle behöva byta ner mig pga ekonomin, och vill ha en vagn som är lätt att ta med mig. Dessutom har jag inga tävlingsambitioner och kör enbart Precision och hobbykör i skogen. Känns inte som att en maratonvagn BEHÖVS för det?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.