Mäta körponny?
Hej!
Jag är lite förbryllad och undrar om det finns ngn annan här som har gotlandsruss som ev ska tävla både på trav och sport??
Hur har ni gjort med era mätningar?
När jag läser tilläggen i reglementet för ponnytrav så tycker jag att det är samma regler som för ridsportförbundet, men ändå kan man inte använda en mätning på båda sporterna????
Jag har nu fem ponnys som ska mätas, och för att jag inte ska bli helt ruinerad och inte ha råd att komma till start så behöver jag lite tips på hur jag enklast och billigast går till väga….
Hälsningar Anna

Skulle någon vänlig själ vilja berätta för mig vilka skillnader det är på de olika mätningarna, för när jag läser reglementet så ser de rätt identiska ut……

Jag har ett russ som förhoppningsvis nästa år ska ut på både trav och sport. Om jag har fattat det rätt så ska man göra en ridportsmätning på klinik och vara noga med att tala om att den ska gälla även för trav. Jag tror att de får fylla i två olika intyg varav det ena ska skickas till SPTF och det andra till ridsportsförbundet. Det ska alltså räcka med en mätning, travet godkänner ridsportens men inte tvärt om. Rätta mig gärna om jag har fel.
#2 Helt rätt. Så länge russet är under 130cm gäller ridsportmätningen även inom ponnytravet fast mätningen då skrivs på ett speciellt mätintyg vid samma mättillfälle.
Är ponnyn däremot 130,1 cm får den inte tävla i ponnytrav även om en ponny på 130,9 tillåts tävla som B-ponny inom ridsporten (man avrundar nedåt inom ridsprten vilket inte görs inom ponnytravet)

Det ärcker med en mätning men du ska ha två olika mätintyg då de olika förbunden inte godkänner varandras mätintyg längre.

Ska man ta med ett intyg till travet själv eller fungerar det med samma sort?
#5 Man säger till ATG-kliniken att man skall ha ett mätintyg för ponnytrav också. Då ska de ha intyget där.

Själva mätningen går till på samma sätt för de båda sporterna, med skillnaden att ridsportens måste vara på bestämd klinik. Ponnytravet mäter fortfarande hemma eller på anordnad plats på banan. Måttet man får fram avrundas däremot neråt till hel cm inom ridsporten, medan ponnytravet anger det mått man får, med mm-angivelse. Rdisporten drar 1 cm för skon, medan ponnytravet mäter skon med skjutmått och drar av den verkliga tjockleken.
När ni mäter inom ridsporten för travet, så kolla i förväg att mätmannen på kliniken verkligen har de nya mätintygen från ponnytravet. Dessa beställs av behörig mätman från förbundet, och kostar 10 kr/st. Ta inte för givet att ni får dubbla mätintyg annars.
Hoppas att det går bra för er att mäta. Det är olyckligt för våra ponnytravare att det numera är olika intyg.
/Therese, mätman inom ponnytravet