Inkörning, vid vilken ålder?
Hejsan!
Jag undrar vilken ålder era hästar har när ni kör in dem? Skulle gärna se bilder på era hästar också just av intresse. :) Har kört travhästar, har även kört körhästar och det är nånting jag har fastnat för och planerar att införskaffa 2 shettisar och ha till körning.

Mina inkörningar har alltid varit vuxna när de kommer hit, ca 10 år. Antar man brukar börja lite tidigare:)
Lycka till med schettisprojektet
De flesta av våra hästar har blivit inkörda som unghästar, dvs 1-3 år gamla. Men vi har även kört in äldre hästar. Tror inte åldern på hästen har så stor betydelse, mer i så fall HUR man gör det.
#2 Ja självklart, sen sitter det ju i hur mogen hästen är. Jag brukar ta saker i hästens tid och lyssnar noga på hästen. Vissa tar in saker på en gång medans andra behöver med tid.. :)
Inkörning kan ju vara så mycket. Det går ju att starta från när de är små med utrustning på kroppen och annan beröring på kroppen och tex gå med dem på olika underlag osv. Man kan ju också dem med som handhäst när de är unghästar när man kör/rider en mer erfaren häst så den unga får vänja sig vid trafik osv. Allt man gör med den unga hästen har man ju med sig när den dagen kommer när det är dags att spänna för och låta dem "jobba" på riktigt.
Våra körhäst har varit allt från 1 år till 6 år när vi börjat med själva inkörningen.
Jag har bara haft tre hästar. Den första var redan inkörd och de andra två har kommit hit som föl. Då har jag börjat tidigt med "körhanterring" men kört in vid 1,5 och framåt.

Mitt russ körde jag in under 2011 och hon var då 2 år. Slutfasen i inkörningen kom nu i början av nya året som 3-åring.
När jag köpte Semlan i januari 2011 så var hon bara grundhanterad så jag fick ta hela inkörningen från grunden några månader senare när hon hade landat.
Beroende på hästens/ponnyns psyke, ålder och mentala mognad lägger jag upp inkörningen därefter.
Våran förra nordsvensk körde jag in när hon var ca 7 efter vi hade köpt in henne, då var hon grundriden och påbörjad inkörning -> van vid sele och något tömkörd.
Henne gick det väldigt smidigt med inkörning, hon hade ett otroligt lugnt psyke när det gällde körningen. Men även fast att hon var så lugn i alla moment så vidtog jag ända alla säkerhetsåtgärder som om hon hade varit 2-3 år.
Säkerheten framför allt!
Carpe diem!