Pisk till fyrspann/tandem
Jag har börjat övningsköra lite med tandem och det går ganska bra. Förutom att förlöparen maskar ganska ordentligt ibland och jag kommer inte åt henne med pisken…
Vanliga körspöt når ju inte alls, jag har provat lite med en longerpisk (man tager vad man haver…) men det är väldigt svårt att få till med den också. Jag har letat runt men hittar ingenstans där man kan köpa sån pisk som man har till fyrspann… Och vad är det för längder man ska ha på pisk/flärp för att det ska funka som bäst?
Borde inte Piskmakarn ha? Om inte annat har han säkert koll på längder och sådant…

Provat att byta plats på hästarna..? 
Haha, ja jag har provat byta plats. Då hade jag en hysterisk häst i skaklarna som stod på bakbenen och ville fram och en mycket förvirrad förlöpare som stod still och filosoferade… Att jag har rätt plats på hästarna tvekar jag inte på, det är bara att förlöparen kunde behöva påminnas om att jobba lite till ibland.
Här är mina stjärnor när vi värmer upp inför klubbtävling i precisionskörning :)

#3 Åh, så häftigt!
Hur funkar det rent praktiskt - kör du med dubbla töm? Och hur är förlöparen fäst i ekipaget?
Fyrspann använder ett långt metspö 
Vi tog och sågade av det längsta sly-pinnen vi kunde hitta när vi skulle komma åt första hästen när vi kör tandem.
Annars finns det så långa metspön på Börjes. Men det är kanske skillnad när man kör med shettis eller stora hästar. Både vara ännu längre med stora hästar.
#5 Jo det var nån form av "metspö" jag tänkte mig ;) Vart hittar du piskor på Börjes? Annars var det ju en idé att leta här i skogen istället…
#4 Ja det är en töm till varje ponny. Jag fäste förlöparens draglinor i bröstan på den bakre. (Har kortat dragilnorna lite efter att fotot togs och knutit upp dem mera mot bakselen på förlöparen…)
Ja leta i skogen är billigt ;-) Nackedelen är väl att den inte är ihopfällbar så den tar i när den står på vagnen. Men det funkar!
Jag har inte kollat i Börjes webshop utan bara i deras affär live. De säljer ju även vanliga metspö.
Vi åkte en gång med Fredrik Persson och det var faktiskt ett helt vanligt metspö. Gissar på att du kan hitta dem i vanliga fisksportaffärer.
Lycka till!