Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 2422 ggr
Lena90
0

Skakel längd?

Hejsan :)

Jag och min sambo håller på att renovera en flakvagn till mitt russ. Hon är mindre b-ponny.
Det som står på schemat nu är att bygga nya skaklar till vagnen, dessa kommer bli i järn. Det jag funderar på är lagom längd och tänkte höra med er vad ni tror.
Min tanke var att de kanske kan vara ca 180 cm långa (det är längden på de järn vi har hemma just nu). Är det lagom längd tro? 180 cm kanske låter kort men när jag har dem framför mig så ser det inte för kort ut iallefall :P

Carpe diem!

Lenwi
0

Bäst är att mäta på en vagn som redan passar. Viktigt att det finns plats så att hästen kan galoppera. Längden beror hur högt infästningen sitter, ju högre upp desto kortare skacklar. Då finns utrymmet under vagnen för hästens ben. Så 180 cm kan vara både rätt o fel. Glad

Lena90
0

Okej. Infästningen på flakvagnen sitter lägre än på rockarden som sitter ganska högt (och jag har för mig att de skaklarna är ca 160 cm långa). Skulle tippa att på flakvagnen sitter det kanske ca 30-40 cm över mark. Mitt russ är en unghäst som jag vet kommer växa lite till. Jag är med orolig så att det inte blir för kort. Lite, lite för långt kan väl inte vara skadligt eller?

Carpe diem!

StuteriSolo
1

180 cm blir nog helt okej på en flakvagn, tror våra är det men minns inte riktigt Skrattande Rockardskaklarna är 165 cm