Körning iFokus

Körning

Etikett: tävling
Läst 1481 ggr
Linden95
0

Grönt Kort till groomen i körning?

Hej!

Jag ska börja med "körning" med min travare. Jag gissar på att jag som kusk måste ha grönt kort (samma som inom ridningen?) Men groomen`?

Jag har ingen "egen" groom utan jag undrar om min kompis groom även kan vara min groom i samma tävling eller om det är en kusk och en groom/ ekipage?

Hoppas att ni förstår hur jag menar! :)

Tack för hjälpen!

// Ida

HannaNikolina
2

Så roligt att du vill börja tävla!

Kusken behöver grönt kort och licens, det behöver inte groomen. Om man vill att groomen ska ha en försäkring så kan man lösa en frivillig "groomlicens", men för det behövs inte heller grönt kort.

Det går bra att dela på groom, det är vi många som brukar göra. Det som kan ställa till det är om det är få startande, speciellt i Maraton när varje ekipage är ute ganska länge och flera ekipage är ute samtidigt. Men arrangörerna brukar göra så gott de kan för att lösa detta om man säger till i förväg!

Linden95
0

Toppen tack! :)

Agto
2

Bra svar men jag vill bara förtydliga att redan när ni gör anmälan till tävlingen ange att ni ska dela vagn eller groom för att underlätta för arrangören. Och om möjligt så försök att inte dela med någon som kör i samma klass som ni själva för att slippa blanda de olika klasserna för mycket.

Linden95
0

Okej, tack! Ska ha detta i åtanke om vi kommer så långt att vi anmäler till tävling någon gång ;)