Internationell hjälmdag
9 juni har blivit utsedd till en internationell hjälmdag. Bland annat ska återförsäljare av hjälmar ge rabatter för att fira dagen. http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Varlden/2012/5/Internationell-hjalmdag-den-9-juni/

Hur många kör med hjälm här..?
Är själv väldigt inkonsekvent, använder hjälm när jag kör lektion (hänger nog med sedan det infördes hjälmtvång på ridklubbens anläggning, även om körlektionerna inte hålls där) men sällan hemma. 
Kör alltid med hjälm, hema, borta, träning tävling
Jag kör också alltid med hjälm.
Samma här, har alltid hjälm när jag kör. Har alltid haft rutinen, så det går automatiskt.
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Har alltid hjälm!
Har också alltid hjälm, ungarna också om de ska åka med.
Har alltid hjälm utom på tävling där jag har konservativa tävlingskläder. Nu på Gotland kommer jag ha hjälm då jag tävlar med maratonvagnen. Men, det krävdes en olycka med hjärnskakning för att få mig att börja använda hjälm jämt.
Alltid hjälm! :D
Ibland stöter man på en älg eller så svänger hästen för tidigt så att du kör upp på stenen av misstag… Kör även med väst :)
Har kört utan hjälm, men sist jag körde höll jag på att landa i ett träd med huvudet före så nu ska jag faktiskt bättra mig!
Alltid hjälm vid ridning, men inte när jag kör hemma. Vet inte varför det blivit så, men det kan jag lätt ändra på. Nu ska hjälmen på hädanefter. Bra med påminnelser! :)
Har alltid hjälm när jag kör numera, giggen är så pass hög att välter den kan man skada huvudet rejält. Med den låga rockarden jag hade förut använde jag sällan hjälm.
Har en så pass skön hjälm att det inte känns att jag har på mig någon, är viktigt för mig.

Körde utan hjälm….Till jag var med om en olycka och flög ur vagnen. Sen dess vågar jag inte vara utan.
#12 Visst är man dum och väntar tills det händer något? Jag har minsann alltid använt bälte trots att jag inte varit med om någon olycka, varför skulle jag vänta med hjälmen?
Kör väldigt sällan med hjälm faktist, jag cyklar alltid utan också. Rider dock med.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Rider alltid med hjälm, men kör aldrig med hjälm
Jag har inga argument till varför det blivit så, nonchalant bara.
Kör alltid med hjälm numera. Har man väl fått in rutinen tycker jag det går på automatik.

Eftersom jag är mobbad när det hjäller hjälmtillverkarnas storlekar … jag har strlk 64… och det finns det inte så många av om man inte specialbeställer och då är de risk att de blir fel ändå när man inte får prova. så jag har haft vissa hjälmar som passat och har en nu men den är jag rädd om så jaganvänder den då tyvärr varsammt… när jag tränar och kör Maraton och konkörning åker hjälmen på.
Hjälm vid alla körning och ridning.
# De nya moderna ställbara ventilationhälmarna som faktiskt kan vara snygga. Det kanske kan var något?

Jag har alltid hjälm vid ridning men #sätter på mig dumstruthatten och ställer mig i ett hörn# slarvar lite med det vid körning, när det igentligen är lika viktigt där vet jag. Mest glömmer jag att sätta på mig den när man grejar med selar och allt. Kanske ska hitta på ett bättre system så att jag inte kan missa den, hm.. Måste dessutom köpa ny hjälm, den som jag har, har varit med om för mycket.
Stor eloge till alla er som använder hjälm!
Carpe diem!
Sägs ju även att man bör byta ut hjälmen då den blir "gammal" och inte kan ge samma skydd längre. Tänkte kolla och se om det komemr några trevliga erbjudande på hjälmens dag ;-) Ser ni något så får ni gärna lägga in erbjudande här!
Erfarenheten har lärt mig att alltid ha hjälm på mig. Enda undantaget är väl till och från hagen, annars åker den alltid på innan jag lämnar stallet för någon form av träning. Tömkörning, löshoppning och framförallt vid lastning.
Trillade och slog i huvudet vid en lastning och efter det har jag alltid hjälm när jag lastar. Extra glad blev jag när jag skulle hjälpa en yngre tjej att lasta och hon påminde mig om hjälmen. För det hade jag sagt till henne att man alltid skulle ha när man lastade.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km