Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 6358 ggr
SofieN
0

Bra sele till shetland

Är inne på att köpa en ny Idealsele, men vad finns det förutom den för bra alternativ i ungefär samma prisklass?

Och färgen då? Är sugen på en brun, men en svart är ju mer praktiskt och passar till allt…

Agto
0

Vet inte vilken prisklass Idealen ligger i men vill slå ett slag för Zilco selarna: http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=302

Vi använder dem för träning och tävling året om och de håller helt otroligt och sköljs av efter de har varit ute i oväder och tar diskmedel en och annan gång. Dock till stora hästar, nordsvensk och halvblod

SofieN
0

En sån har jag redan, det enda jag är riktigt nöjd med är bröstan faktiskt. I övrigt är selen lite sådär, men det är helt klart smidigt att bara skölja av!

Mantissa
0

Letar också sele för låg halsansättning till min Harley. Han är 137 men smal så ponnystorlek eller sen stor shettland passar nog bäst. Vill helst inte betala över 5000, men har sett den här: http://www.selar.se/sv/selar/enbetsselar/ideal-lux-med-franskbrosta.html

vad är för/-nackdelarna med fransk/ergonomisk brösta?

Agto
0

#3 Vi har kört mycket med fransk brösta och ergonmisk empathy brösta och använder inte de vanliga bröstorna alls numera. Vi har märkt på hästarna att de blir mer dragvilliga med dessa bröstor. I skogskörningen (drar fram timmer) använder vi lokselar.

Vi har nordsvenskar och halvblod och har haft russ.

Kurt Klindt har med svängda bröstor också som jag tror är billigare än idealen. Ring honom (han pratar svenska hyfsat bra) och disuktera lite vad han kan erbjuda: http://klindtrideudstyr.skysite.dk/?side=71323

Klindt säljer mycket körutrustning till tävlingskuskar här i Södra Sverige men han skickar ju säkert till hela Sverige var du nu är bor.

SofieN
0
#3 Jag tycker franskbröstan ser lite klumpig ut… Just nu lutar det åt att det blir en Ideal med ergonimisk brösta för våran del. :)
[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där finns en Zilco ´empathy brösta´ storlek til Shettis …

Vi användar normal brösta, men tänker på att byta utt om Zilco finns för 2-bett.

Franska bröstar är 100%, men lite klumpiga til små Shetter …

Agto
0

Ja vi har har en par sele från Zilco. Vi började med att köpa en enbetsele med empahty bröstan. Sen har vi kompletterat den med nya empathy par-bröstor och en till däckel och en baksele så nu kan vi köra par. Vi har också kompletterat den andra däckeln med snabbkopplingar så att vi tom kan köra 2 st samtidigt i enbet. Hyfsat lätt att bygga om efter behov men oftast kör vi bara en i taget (enbet) och då använder de samma sele.

När vi köpte den första selen för enbet så fanns det ingen emphaty brösta för par annars kan man ju använda par-bröstan till enbet också.

Kan starkt rekomendera Zilcis combi sele.

Det sämsta med Fransk brösta tycker jag är att man måste hålla på att trä den över huvudet på hästen. Dock vänjer sig hästarna efter ett tag men en del har ju stora huvuden och det är inte så lätt.

Mantissa
0

#7 Hm, ja då kanske fransbröstan går bort. Harley är lite rädd om sina öron..

Agto
0

Ja hästar som är rädda om öronen kan fransk bröstan vara skrämmande.

[Russ-park]
0

# 8 & 9

Kom i håg att vända bröstan ´på huvudet´ när ni drar den över huvudet på hästen …

Agto
0

#10 Ja om man inte vänder på den får vi inte ens in huvudet på våra hästar Flört

Efwa
0

Jag personligen vänder inte bröstan uppochner när jag sätter på den. Jag vet att man "ska" göra det men just min häst är inte rädd om något och fastnar inte trots stort huvud. Man lyfter ju ändå upp den så hästen kan sätta in huvudet där det är som störst. Vet man däremot med sig att hästen är känslig så är det ju viktigare.

Agto
0

#12 fast det är inte bara storleken på huvudet som har betydelse. Vårt halvblod är väldigt smal över bogen och han franska coller är väldigt litet av den anledningen. Han har inget stort huvud alls men han använder samma coller som vårat lille russ hade. Vi måste vända på collret och sen får vi vända tillbaka det precis bakom öronen för längre ner så blir halsen för bred. Det är egentligen inget problem för han är så van vid det men lite bökigt är det ju alltid och det är en aspekt att tänka på när man ska välja sele.

Hoppas ts har hittat en passande sele. Glad

Piich
0

Jag funderar också på att köpa Idealselen med ergonomisk brösta till min stora Shettis och sen köpa den franska bröstan till….. :)
Min andra sele gick mystiskt nog sönder i torsdags :S….. så ''tyvärr'' blir mitt selinköp lite tidigare än planerat… hehe

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

SofieN
0

#14 Hojta till om du skulle vilja sälja den ergonimiska bröstan om du ändå vill ha den franska i stället.

Har en däckel ifrån Ideal bara efter att någon stulit baksele, brösta och draglinor Rynkar på näsan

PP
0

#15 Du vet att du kan köpa lösa delar till IH på selar.se?

PP
0

http://adelssons.jetshop.se/ har french collar även till mini.

SofieN
0

#16 Ja, jag kikade lite på det men kom fram till att jag lika gärna köpa en helt ny sele i stället. Funderar ev. På att byta färg också

[Russ-park]
0

Vi användar mycket en Zilco Empathy brösta som går bra att kombinera med andre seler.

Vi tycker att den är lika bra som fransk brösta …

Købt vid:

http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=219

SofieN
2

En sån har vi redan! Köpte en hel komplett sele, men det är väl bara bröstan jag är jättenöjd med.

Ninnii
0

Ni som har den franska bröstan till shetland, är ni nöjd med den? såg ju att ädelssons sålde för 1500kr nedsatt pris, tror ni den är lika bra som om man skuelle köpa den franska bröstan från ideal?

PP
0

Det jag inte gillar med de billigare selarna, är när tömringarna är sådana enkla, fastsydda i botten. De kan då lägga sej på tömmen och är oxå mer statiska än de tömringar som sitter på en "platta" och kan vicka lite i höjdled.

Sedan skulle jag tro att det även skiljer en del i läderkvalitet. Men jag har inte sett Ideals franska brösta, bör väl tilläggas.

PP
0

Ni med empathybrösta!

Jag köpte en sådan lös till min sele. Har i ärlighetens namn inte kört så mycket med den ännu, men tyckte mej se en tendens till att den i överkant vill "gräva sej in" mot hästens hals. Har därför satt nackremmarna i de båda bakre fästena (som bilden i #19) och tyckte det blev lite bättre. Men vet inte om det påverkar på något mer sätt..?

Någon som kan förklara för en novis vad de olika valmöjligheterna för nackremmen har för effekt?

sofiek90
0

Går det att köpa en lös Empathybrösta och ha till annat sele? Eller måste det vara komplett sele?

MVH

Sofie

SofieN
0

#24 Den går att köpa lös!

sofiek90
0

#25 Och den passar med de flesta selar? Tänker på remmen mellan frambenen, den ska äl fästas i något på gjorden under magen :) Jag har en Idealsele till lilleman, men jag vill ha en annan brösta.

MVH

Sofie

SofieN
0

#26 Det spelar ingen roll, man tar bara remmen genom däckelgjorden, så gör man även på däckeln som hör till om man köper en komplett sele.

I inlägg #20 har jag empatybröstan ihop med ett idealdäckel. :)

sofiek90
0

#27 Aha okej :) Jag är inte så insatt i de olika selen som finns, jag har hört massa bra saker om Ideal Harness selen, så köpte en sån när jag köpte en ny sele sist, men jag tycker inte bröstan sitter bra vid bogan/halsen.

Men så ska ja kolla på en Empathybrösta :) Ponnyn får köras igen om ett par månader, så det är väl en brösta och en passande sadel som behöver köpas.. Dom har ju en annan brösta som kan köpas lös på Börjes men minsta storleken är för stor, hehe.

MVH

Sofie

Agto
0

I helgen på Kuskringens träning i Vaggeryd var Tidaholmsvagnar där och sålde väldigt trevliga selar med Svängd brösta och väldigt prisvärda. Enbet 5.400:- och par 8.400:-

Dock hittar jag inte dem på deras hemsida: http://www.tidaholmsvagnar.se/ men kontakta dem!

Piich
0

Har nyss klickat hem Ideals sele med ergonomisk brösta… har inte läst igenom tråden ordentlugt, men har någon annan den?

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande