Köra Shetlandsponny i enbet
Vill gärna höra mig för hur Ni gör som kör shetland i enbet, har man någon chans i tävlingssammanhang eller är det bara par som gäller?
Jag gissar att det är lättare att konkurrera om man kör par när man har små ponnyer om man har tänkt tävla högre klasser. I lätt klass spelar det nog inte så stor roll utan är nog mer upp till varje individ. Det finns små ponnyer som rör sig riktigt bra och som har god körbarhet.
I Johannesberg nu senast vann en A-ponny precisionen i Nationell Lätt till exempel.
Jag tävlar shetland i enbet och har inte haft problem att hävda mig i klasserna. Jag har iofs bara tävlat min upp till Nationell lätt men med vinst eller placering i nästan varje start så visst kan dom även fast dom är små!

Det är väl bara om vill ut och tävla internationellt som det inte går, där får man ju inte tävla ponnyer under 120 cm i enbet. Då får man satsa på par. Annars är ju en shettis så oerhört mycket smidigare att köra med, tar ingen plats i hindren 
Det var jag som körde shetlandponnyn i nationell msv senast på Johannesberg. Och den här säsongen har vi inte direkt haft några problem att mäta oss med de stora hästarna i någon gren. Så det går helt klart om man vill! Det enda problemet är sträckorna i Maraton som är svåra att klara om det är tungt underlag då tempot är högt i de höga klasserna
Tack för alla svar! Vi får börja med en så kanske det blir par så småningom. Är himla smidigt med shetland, både häst, vagn och sele får plats i trp. 
Jag som har c-ponny har nästan inte en chans mot shettisarna i Maraton och Precision. I dressyren har jag blivit slagen många gånger av shettisar även om det inte på samma sätt kräver snabbhet och små vändningar.
I dressyren gäller bästa häst för dagen när det gäller lösgjordhet, eftergift och träning fram till det. Då är det samma förutsättningar för alla hästar (förutom längden/storheten på banan), endast gångarter kan spela roll förutom träning och det finns lika många shettisar med bra gångarter som andra hästar, bara man hittar rätt.
Shettisar är framförallt väldigt tåliga, snabba och har enorm uthållighet. Jag skulle säga mer än de flesta andra raser. Ni vet väl att snabbhetsgenen hos fullblod kommer från shettisen? Mycket intressant och förklarar en del.
En fantastisk ras! Eftersom jag är en jäkligt "dålig förlorare" så blir jag många gånger avundsjuk på deras uthållighet.
Min lille Rasmus utan fancy stamtavla är en pärla!
En riktig hjälte som ställer upp när helst matte önskar!