Köra långtur med häst och vagn
En gammal dröm jag närt har varit att köra en riktig mastodonttur någongång. Genom Sverige eller kanske till och med Europa. Nåja, det funkar inte för mig rent praktist, men en liten tur på ett par fyra-fem dagar i grannskapet ska jag klara av i sommar har jag tänkt.
Räknar med två körpass om dagen på vardera 10km. Vi kommer vara två med på turen och sova i tält, resp inhysta hos folk vi hälsar på på vägen.
Någon av er som kört långtur? Några tips? Det är ju bättre att lära sig av andras misstag än att göra alla själv:)
Låter spännande! Tyvärr har jag inga tips att ge.

Hmm, i Vår Ponny fanns en berättelse om när Magnus gustavsson(som jobbade på SH ett par år) körde från Mörsta till Mönsterås med sin welshponny Johanna. Vet dock inte om den finns på nätet, eller vilket år det var, på åttiotalet, kanske 1982 eller 1983? Får kolla i samlingarna 
Vi har prata om att köra längre turer i flera år, men än har det inte blivit av.
Jag är sugen på något liknande! Hur tänker du dig att "förvara" hästarna medan ni tältar?

Jag sätter upp hage för natten. Har med aggregat för bilbatteri samt plaststolp så det blir smidigt.
Jag har inga direkta kampingerfarenheter så jag är medst konfunderad på hur man får människomaten att hålla alla dagar :S
Känns som att det är viss risk att man packar en hel del man inte behöver..
Jag har rutten klar nu i alla fall, totalt 66,1 km på 4 dagar. Fast vi har en reservdag om det skulle kännas mäktigt. fast då kommer vi i otakt med våra övernattningsställen.
Så mysigt det låter! Men jag antar att bygga hästhage inte ingår i allemansrätten så man får väl försöka bli kompis med några markägare innan man ger sig av? Men det borde ju gå att lösa.

jodå det är löst
Bara jag får tag på en ny bil så åker jag och hästen upp till fjällen där vi ska rida en långtur mellan fjällstugor tillsammans med en kompis och hennes häst. Planen är att sätta upp hagar utanför stugorna, pratat med dom som har hand om dom och det var helt okej.
Lättare att rida på en långtur än att köra, om man bortser ifrån att det är lättare att få med sig mat och grejer när man kör.
#4 Tips angående maten; ta en titt på Utsidan. Det är ett forum för friluftsaktiviteter. Där finns mycket erfarenheter om mat vid till exempel långa vandringar.

#8 Det ska jag göra!

#7 Jag hade en liknande idé men med att ha med shettisarna som klövjehäst i fjällen alt att de minsta barnen skulle orka att gå med oss på fjällvandring om de fick åka på hästryggen. Problemet är då att på väldigt många ställen så måste man passera smala spänger över myrar och träsk då det i stort sett inte går att komma förbi på annat vis. Man blir lite låst till vissa sträckor då. Men mycket intressant idé.

www.gindemo.se har vandrat/kört på långtur. Finns berättelser på hemsidan.