Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1773 ggr
Agto
0

Transport av hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderade bara på för ett tag sedan så hade polisen kontroll av hästtransporter  i samband med en tävling och alla fick anmärkning av något slag.

Är det någon som har koll på hur man ska skylta sitt släp och lastbil där man transportera sina hästar? Ska det vara gul/svarta skyltar både bak och fram? Eller räcker det om det är en bild på en häst som typ Kylingekärran hade? På vår lastbil står det "Horses in transit" fram och gul/svart skylt "Djurtransport" bak. Hur är det om man skulle köra i andra länder?

På bifogad bild står det antagligen häst fast på franska vilket inte kan vara godkäntObestämd

[Shettisar]
3

Jag vet att man ska ha skylten "Hästtransport" baktill ialla fall.Djurtransport skylten gäller för övriga djur.

Hittade detta.

Skyltar
Varje motorfordon måste ha skyltar som visar att levande djur transporteras, till exempel med texten "Djurtransport" eller "Hästtransport". Skyltarna ska ha svart text på gul botten och placeras väl synliga fram- och baktill på fordonet. Storleken på skyltarna ska vara minst 0,9x0,2 meter. Skylten framtill på en släpvagn som är kopplat till en personbil ska vara minst 0,5x0,3 meter. Reglerna kring transportmedel är omfattande och komplett information finns hos Jordbruksverket.

PP
0

Och egentligen ska väl släpen "avskyltas" när de används till annat än transport av häst/djur, typ höhämtning och annat… Obestämd

Tanken är nog så god som någon. Men min bittra erfarenhet är att medtrafikanterna inte visar någon som helst hänsyn till om det är hästar i släpen eller ej - de ser bara rött när de ser ett hästsläp och ska förbi till vilket pris som helst… Rynkar på näsan

Agto
0

Ja jag håller med. Många medtrafikanter visar ingen hänsyn alls.