Körning iFokus

Körning

Etikettsportkörning
Läst 1666 ggr
penphotography
0

Körsportens framtid?

I nummer 12 av Tidningen Ridsport finns en insändare med titeln: "Vem tar ansvar för körsportens framtid?"

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

IdaT
0

För oss som inte har ridsport - Är det någon som skulle kunna sammanfatta insändaren?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

penphotography
0

Insändaren konstaterar att svensk körsport mår bra på elitnivå men att utvecklingen därunder är betydligt sämre. Man anser också att aktiviteter i distrikten blir färre samt att andelen startande minskar.

Man tycker också att TR har tappat tråden.

Vidare tycker insändaren att körkommiténs sammansättning och roll borde ses över. Man efterlyser någon/några hos förbundet som tar ett helhetsansvar för hur sporten ska utvecklas och organiseras.

Slutligen anser insändaren att enkäten som vi gjorde i vintras borde användas som grund för fortsatt arbete samt att det är hög tid att ta fram en realistisk framtidsvision för de närmsta fem åren.

Insändaren är skriven av Else-Marie Vikström och Hans-Erik Persson.

~Penna~

penphotography
0

Körkommiténs ordföranden, Sven-Erik Petersson har svarat på insändaren.

Han håller med om oron för sportens framtid. Han menar att det under de framgångsrika åren togs många"elitfixerade" beslut som gjorde att de blev svårt och dyrt att tävla på lägre nivå.

För att utveckla bredden formade den nuvarande kommitén systemet med zonledare som fick i uppgift att stödja sina lokala klubbar.

Han håller med om att nuvarande TR får en hel del synpunkter och förklarar vidare att man förutom förslag som kommer in till kommitén även har tagit enkäten till hjälp inför kommande TR-ändringar.

Han tar också upp att det i Holland har visat sig vara ett framgångskoncept att arrangera tävlingar i endast Dressyr och Precision. Därför har man skapat den möjligheten även här i Sverige.

Vidare menar han att kommitén är medveten om ett stort problem vid nyrekrytering - det är dyrt att tävla i körning i och med krav på utrustning, transport till tävlingar och så vidare. Kommiténs målsättning är att skapa förutsättningar för så låga kostnader som möjligt för de aktiva. Just nu upplever kommitén att bredden ökar men att elitkuskarna blir färre.

Avslutningsvis framåller han insändare och liknande engagemang som viktiga hörnstenar för sportens framtid.

~Penna~

Agto
5

Här i södra Sverige har tävlingar fått ställas in och de tävlingar för låga klasser har fått färre starter så man kan man  undra i vilken verklighet Sven-Erik Petersson vistas i. Jag konstatera att hans verklighet är inte samma som min….

Det borde ju inte vara så svårt att ta fram statistik på hur många körtävlingar som arrangeras och hur många starter det görs per år i de olika klasserna. Om man tar fram dessa uppgifter så slipper ju alla ha sin egen uppfattning om sådana saker.

Sen undrar man ju vad Sven-Eriks ord betyder att de har som mål att skapa förutsättningar för att så låga kostnader som möjligt?! Att ta bort presentationspoängen borde ju inte lätta på kostnaderna för det var ju inte tvingande att köra med 2 vagnar och lyktor innan heller. Att ta bort groom försäkringen från licensen och mena på att man måste lösa en egen groomlicens för groomen på sikt gör tävlandet extra dyrt med extra avg. Startavgifterna har ju bara höjts för varje år och uppstallningspriserna är ju svindyra så där har det också blivit dyrare. Jag förstår inte varför inte klubbarna kan få förmedla stallplatser hos grannar för att få ner kostnaderna lite. För 1000:- kan man få en hotellövernattning för 2 inkl frukostFörvånad och då gäller den bara en häst. Kör man par så har man ju 3 hästar med sig.

Nej Sven-Erik Petersson får gärna precisiera sig lite vad han menar och på vilket sätt körkommitten bedriver sitt arbete för att minska kostnaderna.

Mantissa
2

Jag är ny i sporten (eller har knappt börjat då de enda tävlingar jag varit på hittills varit inofficiellla), men jag hade själv inte kommit iväg om det inte funnits möjlighet att låna vagn. Jag håller på själv och får inte med mig både vagn och dragdjur.
Annars så är jag himla nöjd med västernorrlands körsällskap som verkligen tog hand om en helt grön novis. jag möttes bara av god attityd och har inget negativt att anmärka på. Då vill man komma tillbaka!

penphotography
1

I kölvattnet av insändaren i Tidningen Ridsport och debatten på Tidningen Ridsports hemsida har det debatterats vidare i gruppen "Körfolk" på Facebook.

Mycket intressant, kan rekommendera er som har ett Facebook-konto att läsa och delta i debatten där.

~Penna~