Reptömmar, material?
Nu tänkte jag köpa lite rep och splitsa mig ett par reptömmar. Funderar lite över material och hittar olika tycken och smaker, vill gärna höra era åsikter. Jag nöjeskör med rockard på skogsvägar, ingen tränings- eller tävlingskörning. Ska klämma och känna lite på tjocklek och så men räknar med 12-14 mm tjockt rep.
Bomull är vad jag har hört tungt och stabilt, dessutom billigt. Jag vill gärna ha tyngd i tömmarna. Tyvärr suger ju bomull åt sig oerhört mycket vatten om det regnar och blir både blöta och jättetunga vilket är den största nackdelen jag kan se just nu.
Hampa är ju rejält och bra. Många gillar det, men säger att det blir stenhårt i regn vilket ju inte är så roligt. Hur är det tyngdmässigt? Hur ligger det i handen?
Nylon/polyester är jag inte så sugen på alls, föredrar naturmaterial och har fått för mig att konstmaterial är mycket lättare än natur. Rätt, fel?
Vad tycker ni?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vår har jag för mig är bomull och används numera bara till löplina till hunden 
De var helt värdelösa, töjbara och svårt att få grepp och blir tunga om de är blöta och man förlorar "känslan". Nu har vi antingen lädertöm eller sådana syntettömmar som ser ut som läder. Syntettömmen funkar i alla väder och blir inte så fördärvad om man tex lägger den på marken eller har en fot på den

Gör reptömmar av antiingen hamparep eller rep till segel, de är bra tyngd och töjer sig inte, och man får inte skav. Kolla på en båtaffär i din närhet och känn på repen man använder till skot.
Har sett reptömmar i typ nylonrep, de blir väldigt vassa. Har själv i hamparep, de är jättebra och funkar i alla väder, även om vi nu inte är ute så ofta i dåligt väder då dessa användes mest till jordbruksjörning. De är 12 meter, och det är rätt långt till ett russ 
Sedan har man ju alltid problemet med att både nylon,och polyester bränner sönder händerna rejält. Det kan även bränna genom handskar. Nylon brukar töja sig, speciellt i väta.
#1 Jag har tillgång till lädertöm men tycker inte att det är helt ultimat. Eftersom utseendet spelar mindre roll i mitt fall så känns det bara jobbigt att hålla koll på 14-16 meter läderrem som måste tas omhand, inte ska släpa i marken, absolut inte får råka trampas på osv :) De är sköna att köra med, men jag vill helt enkelt ha någonting som jag slipper sköta om. Det är så mycket läder som ska putsas ändå! Däremot hör jag dig vad gäller bomullsrep, det verkar som att många tycker att det finns bättre alternativ.
#2 Toppen, tack! Vet du vad segelrepen består av?
#3 Jag brukar visserligen ha handskar på mig när jag kör men det är helt klart något att ta hänsyn till, och något som jag har tänkt på. Köper aldrig polyester- eller nylongrimskaft t.ex, har fått såna ruskiga brännsår i händerna av det. Usch!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tar inte hand om mina lädertömmar så jäkla mycket alls faktiskt. Drar av dem med sadeltvål till tävlingarna, en enda gång, det är allt. De behöver inte smörjas. Hästfettet i pälsen smörjer fint det. Sedan har jag tömmar som är precis så långa att jag sitter på änden och har lagom över. Man behöver inte ha längre tömmar än så. Skomakaren kan kapa och sy om den.

Nej jag vet faktiskt inte vad segelrepen består av, vi har sådana som grimskaft i spiltorna, och de är toppenbra där, hamparepen nöttes av jättefort.
#6 och TS, segelrep är troligtvis syntet just för att det ska hålla bättre. Syntet är ju mycket hållbarare än naturmaterialen. Som uppbindning är ju det idealiskt eftersom man sällan hanterar det som en töm eller ett grimskaft där risken är stor att bränna sig om det händer något.

De rep man använder till skot hanterar man ju med händerna när man kryssar. De är mjuka att hålla i, men när man kör bör man alltid ha handskar eftersom man kan bränna isg på alla material.
Jag har gjort egna av hampa, funkar jätte bra pch är skit snygga!
Visst dom blir lite hårda när dom har vart blöta, men det mjukas upp igen, då blir dom som vanligt igen..
Sköna att hålla i och bra hållbahet..