Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 2618 ggr
KanebysDidrik
0

Tömmar i Tärnsjöläder

Har ett par nya lädertömmar från Tärnsjö och skulle vilja ha tips på vad för typ av olja eller fett som lämpar sig bäst att smörja med?

Efwa
0

Jag tar alltid läderolja, typ ekol. Kontroversiellt enligt många men jag trivs bra med den. Har ett 25 årigt träns kvar, som används även idag, som jag alltid smörjt med ekol. Det är så jävla fint det tränset.

StuteriSolo
0

enligt tärnsjö själva ska man använda ett bra läderfett, t.ex co-cho-line eller annat, och tvätta med ljummet vatten.

Kolla på hemsidan om de inte har skötselråd där. Vi köpte utrustning för nästan tjugo år sedan därifrån och det har hållit sig fint trots flitig användning.

Min äldsta sele köpte jag begagnad 1981, det är en tärnsjö travsele för ponny, den hänger med än, dock är huvudlaget förstört av en unghäst.

Gurkane
0

Har precis köpt egen lädertöm till KP. En ordentlig inoljning innan de används. Avtorkning och hänga något dygn. Sen klara att använda, precis lagom mjuka och smidiga. Under första tiden kommer det bara behövas avtorkning när dom blir skitiga. Jag använder Effektiv läderolja.

SofieN
0

Jag hade inte använt ekol! Kör på Neatsfoot oil eller typ effax läderbalsam.

Men dom behövs smörjas väldigt sällan!

Zaphix
1

I våras köpte jag ett huvudlag jag fick uppsytt åt mig i tärnsjöläder. Har använt läderbalsam från ÖB. Fungerar riktigt bra.

Köpte ett par tömmar i annat läder som var riktigt torra (körda i tvättmaskinen..), men efter fyra omgångar av läderbalsamet blev de mjuka.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg