Inkörning - vilken utrustning?
Blåbär är tacksam för hjälp.
För jag förstod inte "Att fästa vagnen i selen".
I helgen kommer ponnyn hem från inkörningen och vi förbereder hemma. Vagn ska hämtas hem, men sele har vi redan.
Ponnyn ska användas för helt amatörmässig hobbykörning.
Som nybörjare har jag inte full koll på alla sorters remmar och grejer som skall finnas till. Selen är en bröstsele med baksele och vagnen kommer att vara en rockard med svängel. Skakelremmar har jag, men jag har inga remmar till bakselen och inte till svängeln. Ska man ha draglinor till bägge eller är det några speciella remmar för bakselen?
Skaklarna har jag koll på så jag vet hur och var man spänner åt skakelremmar och remmen till bakselen, men var fäster jag draglinorna från svängeln? Har fått körlektion på inkörningen, men de har ingen svängel på sina vagnar. Ska draglinorna fästas mellan svängeln och de stora ringarna på bröstan, där skakelremmen också sitter? Har jag fattat det hela rätt då?
Slagrem? Behöver jag en sådan också? Ponnyn är bara 4 år och inte helt balanserad i galoppen, så hon sparkar bakut när hon skall galoppera.
Till sist undrar jag över snabbkopplingsgrejer. OM något skulle hända är det ju bra att snabbt kunna koppla ifrån vagnen. Eller? Med remmar och draglinor på bägge sidor på så antar jag att det skulle ta en liten stund om ponnyn dessutom skulle vara upprörd. Det finns en rad olika safety-grejer och snabbkopplingar. Är det något som är värt att satsa på? Hur fungerar de?
Ponnyn är en cooling, men vi är ju rädda om vår lilla guldklimp
Bifogar bild på hur vår bröstsele ser ut. Bilden togs när vi första gången la på selen, så den är inte spänd och inställd rätt, men det syns förhoppningsvis vad för modell vi har.
Vad roligt att du vill börja köra! Jag tror att det kan vara bra om du kontaktar en körtränare för att få hjälp med dina frågor och med att spänna för. I den nålade tråden "Körsverige" längst upp i inläggslistan till vänster kan du se vilka tränare som finns i din närhet.

Här är en länk som handlar lite om körning :)
Sen kan jag tipsa om boken "Körning" som jag har för mig Anders Erikssonhar skrivit :) Mycket lärorik.
Vad jag vet finns det snabbkoppling till draglinorna som man fäster
svängel->snabbkoppling->draglina->sele. Använder dock inte själv så vet inte riktigt funktionen på dem.
Carpe diem!
Blev genast mindre förvirrad när jag upptäckte att remmarna till bakselen inte var lånade av inköraren utan sitter fast i just bakselen.
Då är det draglinor och hållare för draglinorna som jag saknar.
Tack för tips om bok. Den skall vi genast låna på biblioteket.
Inköraren finns i närheten av oss och där kommer vi säkert att få hjälp när vi behöver det. Vi är bara lite ivriga att snabbt komma igång hemma, så att ponnyn blir ordentligt van vid att dra och att ha vagn bakom sig. Finliret får vi lära oss, både ponnyn och vi tvåbenta, när vi blivit lite varma i kläderna. Men självklart skall ponnyn spännas för på rätt sätt och ha bra utrustning!
Ponnyn är lite egensinnig och har inte varit speciellt intresserad av att ledas eller ridas på promenader.
Vagnen kunde inköraren hänga på redan på första försöket och det syns att ponnyn verkligen älskar att dra vagn. Pigg, framåt och lyhörd. Jätteroligt!!!
Jag tror att det kommer bli svårt att fästa draglinor i din sele utan för att köra med draglinor så behöver du en annan typ av sele än den du har. Selen ska ha en lös brösta där draglinorna fäster i samt ett stadigt däckel där skaklarna vilar.
Se gärna länken
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=630

Så svårt kan det väl inte bli? Den stora ringen är ju där, som på en loksele fast denna model bröstsele med fast brösta. Tar man sedan hjälp med en brandhake som man sätter på draglinan och sedan är det bara att kroka på. Det bästa är väl kanske att ha en lös brösta men om TS nu ska köra helt amatörmässig hobbykörning så tror jag inte ponnyn tar någon skada med den selen. Och får man mer ambitioner längre fram så kan man kanske skaffa en sådan sele :)
Carpe diem!
#5 - Jo, det är tänkt att selen vi har ska vara vår förstasele. Eftersom vi inte tidigare haft körbar häst/ponny så vet vi inte hur mycket vi kommer att köra eller hur avancerat. Vi har väldigt kuperad terräng så förmodligen kan vi ändå behöva en annan sele så småningom. Men det känns dumt att köpa på sig för mycket utrustning innan vi ens försökt.
Ska se om det går att fästa draglinorna i stora ringen, men jag antar att det går att köra även utan draglinor så som hon blivit körd på inkörningen.
Jättekul med ännu en kusk! Om din häst inte blivit inkörd med draglinor och baksele så kan den bli väldigt rädd när den väl känner att det är något som tar emot där bak, så var jätteförsiktig tills du vet om den reagerar eller inte.
#7 - Baksele har hon haft på inkörningen så det är hon van vid. Draglinorna väntar vi nog med. Vi har som sagt köpt en rockard och hon har inte kondition för några längre och mer kämpiga körturer.
Har som sagt fått en körlektion av inköraren och då körde vi min ponny i alla tre gångarter på kuperad grusväg. Att bakselen tar i i nerförsbackarna bekom henne inte alls. Och på vagnen vi köpt finns dessutom fotbroms och blir det tungt i uppförsbackar är det väl inte värre än att kusken får kliva av och gå.