Körning iFokus

Körning

Etikettkusk-och-groomprofilen
Läst 7269 ggr
penphotography
7

Ung debutant

Dennis Pettersen ska 12 år gammal köra sitt första SM. Men som medlem av en familj full av kuskar och groomar är det egentligen inte det minsta förvånande.

Framför vagnen finns Busen, eller HD som är hans riktiga namn. En korsningsponny mellan Kaspisk häst och Shetlandsponny. Smeknamnet har han fått just för att han är en riktig buse som gärna sprallar och har en bestämd åsikt om att han endast ska vara körponny. Att rida på honom är uteslutet.
Trots alla bus är HD en fantastiskt fin läromästare och tävlingskompis. Tillsammans med mamma Sofia har den energiska valacken meriter i Elit medelsvår i enbet och har tävlat SM i parklassen.

HD och Candi tävlar i parklassen vid SM 2009. Kusk är Sofia Pettersen.

Inspirerad av morfar

Dennis som är 12 år har kört och tävlat i tre år. I början hängde han med morfar och körde häst men efter ett tag ville han prova själv. Första tävlingen körde Dennis och HD i Trollhättan våren 2010. Efter den gången var det självklart att det skulle bli fler tävlingsstarter.
Under de här tre åren har Dennis tillsammans med HD varit en av medlemmarna i Kidzlaget, det speciella barnlaget i Västergötlands lagserie.
- Det bästa med att köra i laget är att vi tränar tillsammans och att få träffa kuskkompisar, säger Dennis.

Dennis Pettersén och HD i maratonhinder
I Team Dennis ingår också storasyster Sandra. Med mer rutin än många andra groomkollegor är hon en trygg nyckelperson i teamet.

Kidzlaget består av barn och ungdomar från hela Västra Götaland. Dennis tävlar för Vartofta Rid- och Körsällskap och att ha lagkompisar från olika klubbar i laget har aldrig varit något problem. Lagkänslan har hela tiden varit stark. Även Hilma Lundqvist från Kidzlaget deltar i årets SM.
- Jätteroligt att ha en kompis med. Hon blir kanske min största konkurrent.

- Maraton och Precision är mina starka grenar berättar Dennis. Dressyren är lite kämpigare, men det är kombinationen som gör körningen så rolig.

Har laddat upp med en seger

Dennis och HD har god form och kommer till SM med fina resultat från säsongen. I juni blev det seger i precisionen och en 5:e plats totalt i nationell lätt.
- Mitt bästa tävlingsminne är från Gottröra i år där jag verkligen fick ta ansvar och vara med, berättar Dennis. - Uppladdningen inför SM:et ser bra ut. Jag kommer att försöka överraska mig själv.

Hög målsättning

Målet med körningen är lika självklar som att Dennis blev kusk; - Placering i minst en gren i årets SM och att vinna hela SM så småningom.

Text: Pernillha Engström Foto: Pernillha Engström och Annie Kallhede Lundvall

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dennis vann ett SM-silver i sin debut! Grattis!! Glad

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

blacksmithfarm
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är när han får ta emot medaljen :)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Ninnii
0

Mycket roligt för Dennis! Grattis!!!