Körning iFokus

Körning

Etikettkusk-och-groomprofilen
Läst 6982 ggr
penphotography
5

Ambitiöst löfte

Hilma var nära att svimma när ponnyn Corall leddes in i hallen den där julaftonskvällen för fyra år sedan. En perfekt julklapp till en hästtokig tjej! När en saga börjar så kan det inte bli annat än bra, eller hur?

Att ha en sträng kördomare till mamma har visat sig vara framgångsrikt för Hilma Lundqvist. Endast 13 år gammal och med bara fyra års erfarenhet på kuskbocken väntar nu hennes första SM-start med Shetlandsponnyn Corall.
Fast det där med sträng säger hon med glimten i ögat. Mamma Annika är ett viktigt stöd både som tränare och groom.

Tryggt att ha mamma Annika som är en rutinerad kusk och domare som groom.

Fostrad i Kidzlaget

Tävlingsdebuten för Hilma och Corall kom i Säve i en av lagseriens omgångar. Den gången i Älvsborgsstjärnornas lag. Numera tävlar Hilma sedan en tid tillbaka för Trollhättans Fältrittklubb och har varit en av medlemmarna i Kidzlaget sedan laget bildades för tre år sedan.
- Det är roligt att köra i lag eftersom man lär sig mycket av varandra, säger Hilma. Dessutom har vi jätteroligt ihop! Träningslägren med Kidzlaget är mina bästa körminnen, framförallt när vi fick träna för Yngve Käll, fortsätter Hilma.
Hilma önskar att alla barn och ungdomar som kör fick samma möjligheter att vara med i ett Kidzlag och få uppleva samma äventyr.
- Det är coolt att vara med i ett gäng med ungdomar som gillar att köra och att få träna och ha roligt ihop. - Om det fanns Kidzlag på fler ställen skulle vi kunna träffas och träna ihop.

Matglad avkastare

Fyrklöverns Corall är en rödblack shetlandsponnyvalack e. Wänga Fridolin född 1999. Han är en busig ponny som gärna bjuder ryttare på en avsittning men framför vagnen gör han alltid sitt bästa. Naturligtvis älskar han mat och godis, han är ju trots allt en Shetlandsponny!

Hilma och Coralls första tävling i Säve. Foto: Fam Lundqvist

Dressyren är bästa grenen

I uppladdningen inför SM har Hilma i första hand hjälp av sin mamma med träningen.
- Vi har tränat mycket på kondition och tempoväxlingar men även låtit Corall dra lite tyngre som förberedelse för sanden som kan vara tung i Vaggeryd, berättar Hilma.
I dressyren kommer Hilmas prydliga körning till sin rätt och förutom en andraplacering i Maraton är bästa resultat i år just en dressyrseger.

Hilma har turen att även kunna få groomhjälp av rutinerade pappa Olof.

Se och lära för framtiden

Förväntningarna på årets SM är att först och främst ha roligt samt att klara alla delmoment.
- Jag hoppas också lära mig mera av att titta på alla duktiga kuskar som är där och tävlar. Kanske kan jag ta efter någon teknik så jag blir ännu bättre och kan köra SM igen nästa år, säger Hilma.

Det stora målet är att byta till stor häst och bli en riktigt bra kusk som klarar allt.
- Det skulle vara roligt att få köra mer med enhandsfattning, avslutar Hilma.

Foto: Fam Lundqvist

Text och foto: Pernillha Engström Foto löpsedelsbilden: Fam Lundqvist

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
0

Lycka till Hilma!

AnnicaL
0

Hejja Hilma!

Lycka till på SM!!

Mvh Annica med Moa i ÄRKS

penphotography
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hilma körde till sig en bronsmedalj i sin SM-debut!! Grattis! Glad

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

blacksmithfarm
3

Här är när hon får ta emot medaljen

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Ninnii
0

Så roligt!!! Grattis hilma!!!!

AnnicaL
0

Grattis Hilma och Corall!!

UG
1

Stort grattis Corall och Wilma! Även jag har haft förmånen att tävla Corall! En superponny. Grattis Siv och Folke Eriksson till en fin uppfödning.