Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 2234 ggr
Prastmyren
0

Lära körhäst rygga?

Tiden är inne nu att börja jobba min ponny med inlärningingen för att rygga. Dock har jag redan innan jag hunnit börja, stött på problem :(

Jag är tyvärr alltid ensam när jag kör min ponny, men hittils har det fungerat bra ändå, bara tagit en gnutta längre tid och lite extra uppfinningsrikedom.

MEN…jag får ingen fason på ryggningen alls. Det känns obekvämt och motvilligt från ponnyns sida,

Jag har befäst komandot "back-back" från marken och då fungerar det bara fint. Men så fort jag hamnar i vagnen så verkar hon bestämma sig för att allt jag ber henne om är fullständigt obegripligt :(

Det hon gör när jag tar i tömmen och ber henne om en ryggning, då sänker hon istället ryggen och höjer nacken samt gapar som hon försöker komma undan mitt kommunicerande i tömmen.

Hur gör ni när ni lär in ryggning från grunden och dessutom inte har ngn medhjälpare just då?

Tips tas tacksamt emot! :)

penphotography
2

Kör i lätt motförslut och gör halt. Vagnen rullar nu lätt bakåt vilket gör det mer naturligt för hästen att rygga. Nöj dig med ett par steg i början och öka stegmängden långsamt.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Pinkilly
0

Ja det är jättebra hjälp att göra det i en backe! Kom också ihåg att ge muntliga kommandot innan du börjar ta i hästen. Hoppas ni får till det! Jag har oxå med en ponny som tycker det är onödigt/konstigt att backa men det går bättre och bättre :-)

Gylfinir
0

Innan du överhuvudtaget ska rygga måste du ha fått till ordentlig FRAMÅTBJUDNING i din häst. Har du det så kommer hästen att rygga lätt.

StuteriSolo
1

Ställ hästen i en lätt nedförsbacke, gör den vanliga halvhalten för att starta, ge kommandot för att backa och sedan släpper man inte efter i handen som man gör när hästen går framåt, då backar de flesta utan problem.

Förutsättningen är ju att man har lärt hästen lyssna på handen och vänta på eftergiften, man ska inte behöva dra i hästens mun.

Halvhalt, eftergift och man går framåt och halvhalt, ingen eftergift och hästen backar, självklart har man sina kommandon i samband med hjälperna.

Det kan man lätt jobba med även i tömkörning, men lutar vagnen bakåt så är det lättare att få hästen att förstå vad man vill. Ett eller ett par steg till att börja med, först när hästen begriper vad man vill ökar man kraven. Först måste den fatta att "back" - halvhalt-ingen eftergift betyder att man ska gå bakåt istället för framåt.

Gör man rätt ska hästen gå med samma bjudning bakåt som framåt, ungefär som när man använder backväxlen i bilen Skrattande

Mantissa
1

När du skriver att du tränat från marken; menar du tömkört då? Annars är det där jag skulle börjat. Är det en individ som har lite svårt med frammåtbjudningen kan klickerträning hjälpa med motivationen. Är det en liten häst kanske det är lättare att i början gå bakom vagnen så att det bara är vagnens vikt hästen måste flytta. Öka sedan med att hålla emot med gradvis större tryck allt eftersom den lär sig vad den ska göra. Själv börjar jag med att lära hästen stå stilla i backe, både i med och motlut innan han får lära sig att backa. Lära den att det är okej att gå "emot" bakifråntrycket. Jag börjar aldrig träna backning i backe, för jag vill ha en häst som inte börjar backa då jag håller in i backe, hur ivrig den än är att ge sig iväg. Händer ju inte om man har 100% kontroll, men det har inte jag ALLTID;)