Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 2828 ggr
Aribigga
1

Lite tävlingsfrågor för körning

Lite frågor till er som kan från en som är totalt nybörjare på tävling:

Hur hälsar man korrekt på dommaren i dressyren? När man rider tar man ju ner högra handen och nickar, men när man kör ska man hålla ut pisken på något sätt?

Visst är det så också att man går banan för precissionen på samma sätt som för en hopptävling?

lurvponnyn.vimeddjur.se

blacksmithfarm
1

Det finns lite olika varianter på hälsning. Man kan göra som i ridningen, då håller man pisken i vänster hand under tiden. Eller så sträcker man ut handen med pisken när man hälsar. Är man man och har hatt håller man pisken i vänster och ta av hatten under hälsningen.

Ja, du går precisionsbanan, precis som i hoppning.

Dessutom så får man, om man vill, gå dressyrprogramet när banan är öppen, innan tävlingens start. Det kan vara bra för att ta ut riktmärken när man ska köra.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Aribigga
0

Tack för dina svar, det blir nog att hålla ut pisken åt höger och nicka då :)

En sak till, om man har filt om benen ska den vara även om groomens ben eller bara runt kuskens ben?

lurvponnyn.vimeddjur.se

IdaT
1

#2 Groomen ska inte ha filt över sina ben.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Efwa
0

Jag kan inte ha pisken i höger hand och föra ut den i hälsningen. Han tar det genast som framåtdrivande. Jag får föra över den i vänstra handen och sedan föra ut handen åt höger. Men det är givetvis olika för olika individer. Ville bara berätta hur jag gör och varför.

Aribigga
0

Tack för era svar, jag får öva på hälsa och se vad som fungerar bäst.

Det betyder ju att groomens byxor måste vara snygga och passa ekipaget alltså? Får bli mer klädplanerande alltså.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

Skulle ni föresten tycka att det såg konstigt ut om svansen var flätad men inte manen på en shetlandsponny i dressyren?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Efwa
3

Jag tycker det är snyggast med flätad eller annan gjord man. Det är viktigast tycker jag. I dressyren är minuppfattning att det ska se välputsat och rent ut, inte rufsigt och lössläppt, liksom. Sedan är jag övertygad om att det fösta intrycket är viktigt och att ekipagets puts ger tonen. Men det är ju min egna uppfattning.

Aribigga
0

Men det ser så lökigt ut med flätad man på en shetlandsvallack tycker jag. Det blir inte speciellt snyggt heller bulligt och dant och knoppar är inte att tänka på. Svansen däremot kan bli fin om man flätar den men ser det konstigt ut om man har svansen flätad men inte manen?

Manen ska såklart vara ordenligt kammad och välordnad men flätad ska den inte vara.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Agto
1

En del shettisekipage gör flera flätor som går längsmed halsen. Ser jättefint ut och domaren ser halsen också.

Aribigga
0

Men jag kommer inte fläta manen på honom.

Jag antar att jag låter bli att fläta manen på honom också så blir det mer enhetligt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Efwa
1

Inbakad fläta som ligger längs mankammen är jättefint. Det ser inte feminint ut eller "lökigt" hihi. Det ser välputsat och jäkligt fint ut. Jag själv har turen att ha fjordhäst vilket gör manfrågan väldigt enkel ;-)

Aribigga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mje…

Såhär brukar det bli när jag gör inbakad fläta på honom:

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

Jämför med hans vackra man på denna bilden:

Jag tror att utsläppt man kommer matcha ekipaget mycket mera än en sådan korv på halsen, men jag är tacksam över att ni bryr er om mitt val ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gylfinir
4

Det här med hur man hälsar är en viktig fråga.

När en man tar av sig hatten måste han hålla den korrekt och ALDRIG visa insidan av hatten mot domaren. Brist på etikett.

Likaså ska man faktiskt INTE hålla ut pisken rakt ut med höger hand i hälsning.

Det gör inte en kusk. Det är en så kallad hästhandlarhälsning. Också brist på etikett.

Kvinnor skall göra som män. Hålla pisken och tömmen i vänster hand och föra ner högerhanden utefter sidan (männen då hållandes sin hatt i den handen) och nicka. Då visar man domaren respekt och vördnad.

Aribigga
0

Det var tur att du sa det! Då ska jag inte svänga iväg med pisken någonting. Groomen ska inte hälsa på något sätt eller hur?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Agto
0

Nej groomen ska inte hälsa.

Vill bara säga att anledningen till att man fläta manen är att domaren skall kunna se halsen. Flätan i sig bedöms inte och sedan de tog bort presentationen i nationella klasser så bedöms inte "utseendet" heller.

blacksmithfarm
0

Då har jag lärt mig något nytt idag :)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Efwa
0

Agto har rätt. Det bedöms inte längre…..men, jag vet att de fyra första sekunderna man ser eller träffar någon för första gången faktiskt betyder något. Det har man ju testat fram. Det betyder att även den person som inte tror sig påverkas av första intryck kommer att göra det. Det kan i sin tur ge några poäng extra på varje del. Bäst att då se till att man ser sitt bästa ut. Hur det är kan man ju testa sig fram lite.

Aribigga
0

Halsen syns ju ändå tycker jag, han har ju bara man på ena sidan, som dommare borde man ju kunna bedömma en häst med manen utsläppt också. Varför är det viktigt att halsen syns? Visst är det en del av formen men inte hela.

Men jag ska öva lite på att göra snygga flätor på honom eftersom det tydligen är så viktigt Glad

lurvponnyn.vimeddjur.se

Sa-An
1

#19: Ett förslag är att göra den inbakade flätan uppepå mankammen istället för på sidan av halsen, brukar bli snyggare och mer följsamt på det viset. Annars tycker jag helt klart att du kan fläta enbart svansen om det är så du vill ha det, särskilt på låg nivå, då spelar det väl ingen som helst roll. (Bara en annan som tycker det är så roligt med tävling att hästarna ser ut som om de ska starta OS på en Pay´n Drive Flört)

Aribigga
0

#20 Ska jag defenitivt testa! Just nu lutar det åt att faktiskt knoppa honom, ska testa att göra det en annan kväll när jag inte är så trött ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Agto
3

#19 skrivetav Aribigga

Domaren ser ju bara en sida hela tiden och kan bara bedöma det hen ser så halva programmet syns ju inte halsen. Och visst är det väl så att halsen är en del av helheten och man ser ju tydligare ställning och form om inte manen är ivägen. För min del så tycker jag att lös man ger lite oroligt intryck speciellt om det blåser lite.

Själva kör vi ju med nordsvensk som har lång man och vi försöker fläta så gott vi kan men på bilden har vi fått hjälp Glad Bilden är tagen av Maria Roos i Vaggeryd

[Tjiwi]
0

T o m jag flätar min russhingst man…….så här ser han ut i vanliga fall. Glad

[Tjiwi]
3

Så här kan man göra om de har tjock man.

[Tjiwi]
3

Vid tävling!

Lena90
0

En liten annan sido fråga, om ingen misstycker, ang tävling. Vad jag har lyckats förstå så ska spårvidden på vagn/rockard vara minst 110 cm i lokal klass va? Jag mätte spårvidden på min rockard och den var 105 cm, alltså 5 cm för kort då. Finns det någon chans att jag kan tävla med den ändå eller måste jag ha en annan?

Carpe diem!

penphotography
0

Den ska vara minst 110 cm i lokal klass så tyvärr behöver du en annan om den du har inte går att bredda.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
0

Angående flätning så finns det kuskar som fått straffpoäng för oflätad man.

Nu finns det inget stöd för det i TR så det är inget som jag skulle oroa mig över. Vill du ha oflätad man så är det fritt fram.

Däremot kan det vara bra att fläta manen för att det ska ge ett mer prydligt intryck, Dressyr är ju trots allt en bedömningssport. Som någon nämnde ovan så hjälper det också domaren att se halsen bättre vilket gör det lättare att se hur hästen är böjd och ställd.

Om hästen arbetar i rätt form eller ej ser man inte på halsen.

~Penna~

Ninnii
0

#24 Så smart! Detta ska jag testa på min shettisGlad

Lena90
0

#27 Tack då vet jag :)

Carpe diem!

Gylfinir
0

#25 Så snyggt. En eloge till dig!

Men hur får du flätorna att hålla? På min hingst tenderar de att gå upp i och med att han kröker på nacken och kommer i form. Jmf bilden i #12

Aribigga
0

Väldigt jämna och fina flätor ni får, ska defenitivt öva! (även om jag fortfarande tycker det är snyggast utan fläta på min James ;) )

Är det lika viktigt med fläta i precicionen?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Agto
1

Nej i Precision skall man "bara" klarar sig igenom banan på rätt tid Skrattande

Alltså det är inte hela världen att starta en lätt klass körtävling utan att ha allt i topptrim osv. utan man tar lite efterhand som får tid och råd. Det viktigaste är ju att börja tävla och har roligt även om man inte hunnit med allt!

Lycka till med ert tävlande!

penphotography
4

Håller med Agto. Det viktigaste är att du har roligt med din ponny/häst samt kommer ut och tävlar. Flätor, matchande färger och sådant kan man ta pö om pö om/när man tycker det är viktigt.

Det finns ingen som hade allt klart till sin första tävlingssäsong. Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är en fördel också att det är så. Då kan man i lugn och ro i takt med att intresse och behov växer uppdatera utrustning och liknande.

Ibland upplever jag att många har sådan prestationsångest över att allt ska vara nytt, av fint märke, full puts och matchande att de glömmer bort hur roligt det är att tävla! Våga börja tävla med det ni har, ni kommer inte att ångra det!

~Penna~

Aribigga
0

Jag kom på en till fråga. :) Gör det något om man pratar med sin häst mer än själva kommandona?

Jag snackar ganska mycket med min kille när vi kör typ "Nu ska vi göra en volt här." och "James, nu får du vara beredd." Och så berömmer jag honom överdrivet typ hela tiden xD

lurvponnyn.vimeddjur.se

Efwa
0

Så länge du inte säger dumheter eller att din groom tydligt sitter med stängd mun hela tiden så det inte misstolkas att ni pratar med varandra så får man prata med sin häst så mycket man vill. Jag pratar också mycket men mest kommandon och beröm. Ibland pratar jag med groomen också men den svarar givetvis inte.

Aribigga
0

Dumheter mot hästen då menar du? Typ kalla den för dum eller något sånt?

Groomnen måste vara tyst hela tiden då?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Efwa
0

Ja, du anar inte vad folk säger och skriker till sina hästar…… I brukskörning har folk fått minuspoäng för fula ord. I Dressyr och Precision måste groomen vara tyst.

Aribigga
0

Så inte skälla på honom och groomen är tyst så ska det går bra?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Efwa
0

Självklart kommer det gå bra då. Prata snällt med sin häst och berömma straffas inte, vi har ju bara rösten som "skänkel" eller kommando.

Aribigga
0

Så bra! Han lyssnar inte alltid på mina halvhalter med tömmarna nämligen, däremot så lyssnar han väldigt bra om jag berättar för honom vad vi ska göra ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se