Vilket bett till körning?
Provade att köra på ett rakt jaktkandar idag som jag brukar ha vid uteritt och hoppning med min ponny då jag vill ha lite nödbroms om något skulle hända. Märktes att hon inte trivdes till hundra på detta och tuggade, krullade ihop sig och bet tag i det.
Brukar köra på ett vanligt rakt bett som hon trivs med men vill just kunna ha lite "nödstopp". Någon som vet något bra mildare bett till det?
Ett bett blir akdrig ett ´nödstop´, men evt. et tvångsmeddel - träna hästen ordentligt ( från jorden i NH ) och använd rösten ( stemman ) som meddel. Bettet får våra det som hästen tyckar mest om - ett komunikationsmedel !
Kusk sedan 1946 …
Ursäkta mit Svenska !
Om du kan läse Dansk då titta in på www.russ-park.dk Kørsel och Hestevelfærd.
Kh. bj

#1 Hon lyssnar super på rösten och är väldigt väluppfostrad så där är inga som helst problem. Men hur uppfostrade dem än är kan dem bli skrämda och sticka.

#2 Tyvärr är det så att blir dom riktigt rädda kan du inte stoppa dom oavsett hjälpmedel. Det bästa sättet att få stopp på en rädd häst är att bromsa så mycket man kan samtidigt som håller sig lugn. Kan vara väldigt svårt, jag vet men det kan vara det som avgör om du får stopp på hästen eller inte. Har själv varit med om detta, dock inte under körning utan ridning. Hästen jag då red blev vettskrämd av något i skogen och tvärvände. Vi var på väg mot en rejält brant nerförsbacke så du kan ju själv tänka dig hur jag kände mig då.. Jag bromsade allt vad jag kunde men det hjälpte inte.
Har ridit många vilda hästar genom åren och dom har lärt mig en del, däribland att stänga av rädslan för en stund. Jag kan, trots att jag är rejält rädd, helt enkelt strunta i det en stund för jag vet att jag inte får vara rädd just där och just då. Är väldigt svårt i början men väldigt nyttigt att kunna ta kontroll över sina känslor.
Genast när jag tänkte så att nu måste jag bli lugn så blev jag också det och direkt efter så märkte jag hur hästen började sakta ner.. Tankens kraft är större än vi tror!
Men som sagt, i vissa fall hjälper inget!
Skynda långsamt så går det fortare.

#3 Har också ridigt svåra hästar men körning har jag inte hållt på med länge. Har en väldigt trygg ponny som knappt bryr sig om något, det är mest för min egen skull tills jag blivit vanare vid körningen. Rädd är jag inte när jag kör men mest ifall nåt skulle hända. Hon har aldrig blivit så blockerad av rädsla att jag inte fått stopp på henne, stuckit en 50 meter som max kanske vid ridning nån gång.