Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 1448 ggr
Blåvindar
0

Vagn och sele för tävling

Jag har en shetlandsponny och en liten häst som jag håller på att köra in just nu och funderar på att ev börja tävla med i körning så småningom..

Men nu funderar jag på vad jag behöver för sele och vagn till respektive? Har suttit och läst igenom tr för körning på ridsports hemsida men känner inte att jag hittar något rakt svar. Kan ha varit något jag missat.

Jag har en vanlig bröstsele (typ hööks) till shetlandsponnyn samt en rokard till båda (nej inte samma, i dens storlek ;)). Så jag tänkte att om jag ska köpa en sele till min stora häst så bör det ju bli en som jag får tävla i.

Sen vet jag att jag inte kan tävla med i vanlig rokard men räcker de att använda för paj and drive t ex?

Mvh/Ylva =)

Agto
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är tillåtet att tävla i alla sorters selar så länge de kan anpassas för just den hästen så de inte klämmer eller skaver eller ger hästen obehag.

Rockards får man tävla med men de ska ha mini vagnsbredd enl TR (se bild)

Såöedes får du även använda rockard på P&D. Det brukar också finnas flera erfarna kuskar som kan hjälpa dig att tillpassa din utrustning och vad du ev. behöver komlettera din utrustning med för att få tävla. Kan också tipsa dig att ta körlektioner för körinstruktör så får du också tips och kunskap om hur du ska göra och köpa för att få till en optimal utrustning just för din häst och dina ändamål.

Lycka till!

Silenos
0

I Rid-och körklubben Shetland www.klubbenshetland.se kan du tävla Precision och Dressyr med din shettis.

Inget krav på vagnsbredd, men däremot behvöer du ha svängel och baksele.

BYS
1

För Pay&/DRIVE har vagnsbredden ingen betydelse. Selen bör vara säker för hästen och helst ska du ha balsele och svängel med draglinor.

Du kan göra en baksele med hjälp av en sadelgjord för ridning. gamla tyglar eller stigläder kan användas till draglinor. sen får du hjälp när du kommer.

Man måste få börja nån stans utan att bli ruinerad.

Lycka till