Körning iFokus

Körning

Etikett: utrustning
Läst 2316 ggr
kuusou
0

Sele ok för pay and drive ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är denna sele okey till att starta pay and drive ?

Side-checken är jag säke på att inte är, nu sitter denna fast så får köpa nytt huvudlag för att vara utan. Men är lite osäker på däcklen. Den har ingen kanal för ryggraden som sk. "vanliga" selar har. Utan är som en enda kudde. Har en baksele med.

http://minihingstar.n.nu

kuusou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man ryggstycket lite oxå.

Zaphix
0

Varför vill du inte ha en kanal för ryggraden?

Lite nyfiken på varför du valde den selen bara. :)

Men den var fin!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Agto
1

Är det inte en travsele? Vet inte om den sidechecken omfattas i nedanstående regler för tävling men det står väl att valfri sele kan användas. Är det P&R så brukar ju allt går bra så länge man inte skadar häst och folk. Klämmer däckeln?

Mom 508 Seldon:

1. I Dressyr och Precision behöver inte samma seldon användas men i båda tävlingarna måste de vara säkra, rena och passa till ekipaget. För par och fyrspann gäller att seldonen skall vara lika i utförande samt att olika (d v s icke identiska) bett får användas.

2. I Maraton får valfri typ av selar användas. Selarna skall vara säkra och i gott skick.

3. Huvudlag med nosgrimma skall användas. Bettlöst huvudlag (hackamore) får ej användas, ej heller tillsammans med bett.

4. Hjälptömmar (inkluderande stuptyglar) får inte användas. Svansar får inte bindas vid sele, vagn eller draglinor. Svansgaffel är tillåtet. ”HK”  Kusk får köra med en hand, två händer och/eller tömmar med öglor eller vilket annat hjälpmedel som helst som man normalt kör med.

5. Ringar, spännen och/eller andra anordningar på selarna, som kan påverka tömmarna är förbjudna.

6. För fyrspann är endast förbindelseremmar tillåtna mellan koller eller bröstor. Förlöparna får inte vara fästade vid varandra på något annat sätt (utom med tömmarna).

7. I samtliga deltävlingar måste hästarna vara korrekt anspända, d v s med tömmar, stångkoppel eller stångkedjor (i par- och fyrspannsklasser) och draglinor. Om någon utrustning går 19sönder eller lossnar under Dressyr och Precision, skall domaren ge signal (och stoppa tidtagningen i precision), och kusken måste stanna och låta en groom stiga av för att åtgärda felet. Ekipaget erhåller straffpoäng enl. 523.6.

PP
0

Stuptygel (punkt 4) är väl en annan benämning på det ni kallar side-check (säger jag med stöd av att ha läst Black Beauty i min ungdom)?

Har sett dessa selar och funderat över varför däckeln ser ut som den gör…

kuusou
0

#2 & 3 det är en sele speciellt för miniatyrer, och är enda som passar mina små :p de vanliga selarna är både för stora och breda för dom även i minsta storlekarna. Av alla de modeller till miniatyrer jag sett så är det samma däckel som denna så borde inte skada då tycker jag, har beställt paddar till med så det blir lite mjukare :)

Mantissa
0

Ett alternativ om den verkar trycka på ryggraden är att sy nån sorts selunderlägg liknande de där paddarna med ryggkanaler som man har under bomlösa sadlar. Det hade jag provat.

Snygg sele i alla fall!

TeamMascot
0

Mig veterligen kvittar utseendet, sålänge den verkar säker så kommer den godkännas för en pay and drive.