Laga en söm på selen
Selen slits. Och ibland måste den lagas, delar måste bytas för att selen ska förbli säker att köra med. I den här artikeln ser du hur du enkelt kan laga en söm på selen.
När jag putsade min sele såg jag att en av sömmarna på bröstan hade börjat repa upp sig. På följande två bilder syns den trasiga sömmen.

Sömmen har spruckit och tråden har börjat repas upp.

Från sidan ser man hur sömmen håller på att spricka upp ännu mer.
Vilket material behövs?
Jag har:
- Nålar, storlek 4
- Färdigvaxad tråd
- Allround-tång
- Tändare
- Sadelklämma
- Sax
Klämman kunde jag inte använda när jag lagade bröstan, eftersom sömmen satt på ett ställe som inte gick att sätta fast på ett bra sätt.
Hur gör man?
Börja med att mäta upp hur mycket tråd du behöver, runt fyra gånger längre än längden på sömmen du syr är ett bra riktmärke. Bilr det för kort är det ingen fara, bara fäst och ta ny tråd att sy klart resten med.
Sedan trär du på en nål på varje ända av tråden. Trä sedan nålen genom tråden igen så att den låser sig (se bild).

Trä tråden genom nålsögat, stick därefter nålen genom tråden två gånger.

Dra därefter genom nålen genom tråden. Då låses tråden fast i nålen och man behöver inte vara rädd för att den ska halka ur när man syr.
Då är det dags att börja sy. Dra tråden genom det andra hålet i sömmen. Detta gör du för att sedan fästa genom att sy ett stygn genom första hålet och sedan fortsätta genom andra igen, vidare till tredje, fjärde…

Här syns det första och andra stygnet. Sedan vänder man och fortsätter sy åt rätt håll.
För att sy ett stygn så sticker du en nål genom nästa hål, till exempel från höger till vänster. Sedan sticker du den andra nålen genom samma hål i motsatt riktning, vänster till höger. Som syns på bilden ovan lägger jag sedan den första tråden ett halvt varv runt den andra nålen när jag drar igenom den. Det gör att det blir en knut inne i hålet som stabiliserar stygnet och gör att sömmen inte fortsätter att repas upp lika lätt om ett stygn skulle gå sönder i framtiden.
När du sticker genom den andra nålen genom hålet, håll undan den första tråden så att du inte sticker nålen genom den. Ett tips är att när du har andra nålen i hålet, dra lite fram och tillbaka med den första tråden, då lär du dig känna om tråden fastnat i nålen eller inte. Har den det så kan du dra fram den lite och haka av den. Sedan är det bara att fortsätta sy.

Ibland kan man råka sticka nålen genom tråden, då får man dra fram den och haka av den innan man drar genom nålen. Missar man det får man försöka dra tillbaka nålen.
Nu är det bara att fortsätta sy, stygn för stygn. När du lagar så har du redan hål att sy igenom, men det kan hända att de krympt lite och därför är svåra att dra nålen genom. Har du tur så hjälper det att ta tången och dra nålen med (den ger ett bättre grepp än hala fingrar). Men om inte det fungerar får du använda en rund syl och töja ut hålet lite.

Den runda sylen töjer ut hålet så att det bilr lättare att sy genom det.

Här ser du en rundsyl (vänster) och en skärsyl (höger).
Skärsylen används om du behöver göra ett nytt hål, men inte för att töja ut eller förstora ett redan befintligt. Du kan riskera att skära av tråden, om du har den ivägen för skärsylen.
När du sytt så långt du ska (eller om tråden börjar ta slut), sy tillbaka ett eller två stygn för att fästa. Sedan drar du genom den tråden som hamnar på framsidan genom nästa hål så att även den är på baksidan. Därefter klipper du av tråden och bränner stumparna så att de smälter ihop en aning.

Fäst genom att sy tillbaka ett eller två stygn, dra sedan igenom tråden på framsidan ett stygn till så att båda trådarna hamnar på baksidan.

Klipp av tråden och bränn lite på stumparna så att de smälter ihop.
Resultat
Såhär ser min lagning ut. Nu är sömmen funktionsduglig, och selen hel igen.

Såhär blev resultatet.
Fler saker som jag fixat
När jag ändå hade allt framme så sydde jag ihop en lösning till en trasig lädergrimma. Grimman ifråga hade en förstörd rem, den som går under käken, mellan käkremmen och nosremmen. För att lösa detta tog jat nackstycket från ett trasigt träns och sydde fast två ringar i det, sedan var det bara att trä på det på grimman. Så var den funktionell igen.

När jag, som här, syr två parallella sömmar så fäster jag inte och börjar om på nästa sida. Istället syr jag ett stygn utanför genom samma hål innan jag drar tråden mellan läderbitarna och gör likadant på andra sidan innan jag fortsätter sy den sömmen.

Inte det snyggaste, men nu går grimman att använda igen.
Text och bild: Annie Kallhede Lundvall
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Som vanligt lysande skrivet! 
Jätte bra!!
Tack :D
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014

Bra artikel. Nu känns det inte lika dyrt att fixa bukgjorden .