Grönt kort för körning? Hur gör jag?
hej jag är en tjej på 17 som tänkte mig att jag skulle ta Grönt kort fast jag vet inte om jag kommer behöva gå någons speciell kurs eftersom jag skall tävla i körning:)
uppskattar alla taankar och ideer :)
Elin Benjaminsson
är det dessutom någon som vet om kurser i göttebor eller i närheten av kungsbacka så får ni gärna dela med er :)
Vad roligt att du vill tävla i körning! 
Grönt Kort-kursen är samma oavsett diciplin.
Är du medlem i någon förening? I så fall är det enklast att höra med dem om de planerar någon kurs. Om inte, ta kontakt med någon av de lokala klubbarna där du bor. Det behöver inte vara en körklubb.
Under vinterhalvåret har de flesta klubbarna sina Grönt Kort-kurser så du får säkert hjälp hos någon av klubbarna.
Man kan ta två typer av grönt kort. Ett är allmänt och ger tillträde till alla grenar vilket är att föredra eftersom det är livslångt och om man helt plötsligt skulle vilja göra något annat än bara körning så är det inte kört för det. Det andra är för bara körning. Hur den går till vet jag inte riktigt men jag antar att uppkörning krävs. Om jag skulle ta grönt kort nu hade jag varit tvungen att ta detta kort då jag är så överviktig att det vore taskigt för en häst att behöva bära mig. Men annars hade jag aldrig tagit för en enda gren, trots att jag bara körtävlar. Man går en kurs, vilket finns på de flesta stora föreningar, minst en gång per år.
#3 Finns det ett speciellt Grön Kort för körning? Där ser man!
Men jag håller med om att man i så fall bör ta det allmänna så man är fri att tävla i alla grenar.
Nej det är samma Gröna kort för alla. Dock om du ska kunna starta i en ridtävling måste du avlägga ett enkelt ridprov och kunna visa att du behärskar skritt, trav och galopp.
Barn som tävlar behöver ju inte ha ett eget grönt kort utan tävlar på föräldrens gröna kort upp till en viss ålder och föräldrar behöver inte avlägga ridprov så de får alltså också starta en körtävling på sitt gröna kort 
Om din förening inte arrangerar Grönt Kort kurs eller att du inte hittar någon förening som arrangerar grönt kort kurs så kan du kontakta ditt distrikt eller kolla på deras hemsidor om de har någon kurs på gång.
Vilket distrikt tillhör du?
Här är tex Halland: http://www3.ridsport.se/Kalender/Distrikt/2012/09/Grontkortkurs/
Välkommen till körsporten!
Då måste det blivit ändrat sedan bara något år. Möjligen är det så att man om man kör upp istället för så får man använda det gröna kortet endast till körtävlingar. Men då tycker jag att det finns två typ av grönt kort; ett man får använda till alla grenar och ett som bara får användas till körning, även om själva utbildningen är lika på båda.
Nej det har alltid varit samma gröna kort. När de lade till ridprovet för äldre barn och vuxna för att få starta ridtävlingar så tillkom det en liten ruta på det Gröna kortet där det stod att man inte avlagt ridprov. Dock så har ju det fysiska Gröna kortet avskaffats och denna bock syns inte längre i TDB där alla Gröna Kort ska registreras. Något körprov har aldrig funnits för att få grönt kort.
Grönt Kort kursen handlar mest om hur man hittar bestämmelser i TR och hur man ska bete sig säkert på en tävlingsplats.