Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 9701 ggr
Rubiinen
3

Reflexer på vagnen

Ni som har satt reflexer på er vagn för tävling, hur har ni gjort och vart har ni köpt dem? Jag ska skaffa till min roslagsvagn och vill ha lite tips :-)

StuteriSolo
0

köpt på biltema eller närmsta mack, man ska alltid ha reflexer på vagnen om man kör ute på vägarna.

Gylfinir
2

Man måste ha reflexer enligt trafikverkets regler på vagnen vid all körning på väg. Om du vill tävla måste vagnen också följa trafikverkets regler.

Det ska vara runda röda reflexer bakåt (trekantiga reflexer skall sitta på påhängsvagn, alltså på transport, husvagn långtradarsläp, hästtransport mm, och man kan ju kanske tycka att en vagn kopplad till en häst är en släpvagn men den klassas inte så och jag har för mig att den stora "epatraktor" reflexen skall bara sitta på långsamtgående motorfordon), vita reflexer framåt och gula reflexer på sidan.

Lätt att skaffa på biltillbehörsbutik eller som #1 säger på en mack.

Rubiinen
0

#2 är det några speciella former på de reflexer som sitter på sidan och de som är fram på vagnen?

Gylfinir
0

Både vita och gula går att få tag på antingen runda eller rektangulära. Välj det som passar bäst där du tänkt montera dom.

SofieN
0

Jag lånar den här tråden lite…

Själv är jag ute efter reflexer till selen. Vet att boett förr sålde en speciell reflex till bröstan men dom har visst slutat med det. Vet någon om det finns något liknande till salu nånstan? Vill inte ha en lös brösta utan en som man kan fästa på selen.

LouiseS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Var kan man läsa om att reflexerna som sitter bak på vagnen måste vara runda? Har precis fått hem en ny vagn från NHS som ska vara tävlingsgodkänd och den har röda rektangulära reflexer bak.

Gylfinir
0

De kan säkert vara rektangulära också. Jag vet bara att det är kinkigt med de triangelformade. De ska sitta på ett påhängt fordon för att övriga bilister/trafikanter ska veta att de har ett långt fordon framför sig.

Har kikat i förordningen men inte hittat nåt om formerna på reflexer. Hittade dock denna föreskrift  http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009-31.pdf som gäller avseende hästfordon. Där står heller inget om formen så det torde vara OK med vilken form du än önskar.

AnTeX
0

LGF- Syllt bakåt och rätt reflexer.  annars gäller inte försäkringar ifall du skadar ett annat fordon…

3 § Fordon får inte ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt. Fordon får inte heller ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.

3 kap. Hästfordon

1 §

Hästfordon som under mörker förs på väg som inte är enskild, eller på enskild väg som i större utsträckning används av allmänheten för trafik, ska vara utrustat med

1. lykta, som kan visa vitt ljus framåt, fäst på dragaren eller på vänstra sidan av fordonet eller av dess last (framlykta),

2. lykta, som kan visa rött ljus bakåt, fäst på vänstra sidan av fordonet eller av dess last (baklykta),

3. reflexanordning på sidan, som vid belysning återkastar orangegult ljus åt sidan, fäst på fordonet eller på dess last,

4. reflexanordningar baktill, som vid belysning återkastar rött ljus bakåt, fästa på fordonet eller på dess last.

Zaphix
0

Missade att man skulle ha reflexer på sidorna nu när vi tävlade för första gången, så fick minus i presentationspoäng. Så nu finns det reflexer även på sidorna på vagnen.

Köpte vagnen i somras, så inte varit ute o mörker med den ännu, inte behövt reflexer alltså.

Köpte reflexer som man klistar fast på biltema.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rita-S
0

jag tänker anskaffa reflexer på biltema när jag är klar med allt och skall göra upp reflexer på vagnen. Skall även köpa syckel-lampor att fästa på som ger rätta ljuset bak och fram.

Ang reflexer till selen så har jag anskaffat en hel del av dom benreflexer som finns till hästens ben, dom som är en bred resårband. Dessa fäster jag överallt jag kan. Skall även få tag på reflexband, kardborreband och resår, sen göra egna som kan sitta på selen hitten och ditten.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gylfinir
3

#8 Så som jag tolkar reglerna (de jag hittat) så ska en LGF skylt endast sitta på fordon som är obromsat och ofjädrat. Kan bli knepigt att tolka rätt om man sätter en sån skylt på en hästvagn som har broms och som är fjädrad.

Det står inget i reglerna för hästvagnar att de ska ha LGF skylt.

Var har du hittat de bestämmelserna? Är det några särskilda bestämmelser från ditt försäkringsbolag? Vore väldigt intressant att få veta.

Man kan ju få nippran över alla olika bestämmelser. Hur ska man som vanlig icke myndighetsperson kunna veta och få till allting rätt?

Rita-S
0

jo det kan man ju säga Glyfinir :S Jag börjar bli nojjig om jag kommer få till allt rätt… 

Men vilken försäkring gäller när man kör häst och vagn? Man räknas som körande fordon enligt vägtrafiklagen, men knappast är det bilförsäkringen som gäller? Bilen står ju hemma.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

idaklausner
1

Tack för bra fakta! Hade ingen aning om något av detta. Så nu får det inhandlas reflexer och LGF skylt :)

Efwa
0

Men om bara obromsade och ofjädrade fordon ska ha LGF-skylt så stämmer det ju inte ihop med att både traktorer och epatraktorer har det bak. Eller är de då olagliga?

StuteriSolo
2

LGF-skyltar ska användas på traktorer och motorredskap, eller sitta på släpen de använder så att anra trafikanter varnas för att det är et tlångsamtgående fordon. Finns att läsa i fordonskungörelsen, där det även står vad som krävs av hästfordon.(och cyklar, sparkstöttingar och allt man kan tänka sig, för trakor utan förarhytt krävs t.ex inga vindrutetorkare Skrattande)

[Shettisar]
0

#5 Boett säljer fortfarande reflex till bröstor…

SofieN
0

#16 Det är inte en sån jag menar. Det var en reflex man kunde fästa på bröstan till selen som är speciellt gjord till körning.