Tömfattningar vid körning?
Vad använder ni för Tömfattning och vad är det du tycker är bra med just den? Använder ni olika vid olika tillfällen, t ex i de olika delmomenten?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Att träna sig att köra med enhandsfattning är nåt man bör göra om man vill börja tävla. Då ingår nämligen, när man kommer upp i klasserna, att man under dressyrmomentet ska köra en volt åt vardera hållet på en hand.
Annars kör jag mest med tvåhandfattning (där tömmen löper mellan pekfinger och långfinger) varvat med just enhandsfattning där v töm löper mellan lång och ringfinger och h mellan tumme och pekfinger.
Svensk enhandsfattning är också användbar se fig 3
Vilken bra bild! :)
Jag använder mig av 3 och 6 i grunden (varierar med olika hästar). Med båda drar jag ut högertömmen en bit för att skapa en brygga. Använder även 9 och 10 som ger en mycket stabil hand.
Håller med om att det är bra att träna enhandsfattning om man tänkt tävla. Det kan ta ett tag innan en ny Tömfattning känns naturlig. Att köra på en hand i grundläget har också fördelen att det inte blir något fipplande med tömmarna när man kommer till punkten enhandsfattning i dressyrprogrammet.
Jag håller för det mesta tvåhandsfattning med tömmen mellan pek och långfinger. På hemvägen blir det oftast enhandsfattning som fig 5.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Det beror på vilken häst jag kör, de äldre som är mer stabila kör jag alltid med en hand, medan unghästarna körs med tvåhandsfattning.
Blacksmithfarm har skrivit en bra artikel om tömfattningar.