Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 3050 ggr
Heartbreaker
3

Börja tävla i körning?

Precis så är det! Har precis varit och kikat på maratonmomentet i Flyinge idag och insåg att DETTA är ju något jag skulle vilja hålla på med!
I dagsläget så har dottern och jag ett fantastiskt russ som just nu går på travet med den ära. Vi vet att han äääälskar att springa i skog o mark så att bli "riktig" körhäst hade han inte haft något emot. Pigg o allert, helt med på vad kusken vill och begär, en ljuvlig liten ponny med andra ord.
Så till pudelns kärna, om vi nu får för oss att börja med körning, VAD behöver vi och VAR hittar man sakerna. Läder eller syntet osv? Vår Speedcart, Sulky och Rockard är nog inte direkt vad man kör runt med, och travselen är ju absolut inget att köra annat än trav med. Eller kan man börja med något av det vi har för att sen köpa det vi måste ha, misstänker att det blir en ganska häftig summa att lägga sådär på ett bräde… och det kan ju vara lite bra att gå någon kurs och så innan man helt bestämmer sig för om man ska gå vidare med planerna eller inte Flört
Så ja, min fråga är nog rätt "enkel": Kan någon hjälpa mig att i tanken sätta ihop ett bra startpaket? Gärna ett som håller i flera år och som kan funka till att köra par med då vi har ytterligare ett litet russin på väg hemKyss.

blacksmithfarm
2

Vad roligt att du blev inspirerad:)

Det finns ett undantag för ponnytravsekipage men det  gäller bara 2012 året ut.

Vad gäller tips till startpaket så kommer det mer och mer ut på marknaden nu, tycker jag. Fler alternativ och mer konkurrens bland försäljarna (det är i alla fall min känsla).
Ska du ha något som går smidigt att ändra till par så ska det vara en fyrhjulig vagn som inte blir för tung för en ponny att dra ensam. Hur stor är ponnyn/-erna?

Hur ser rockarden ut? En- eller tvåsitsig? Går den att dra med en "vanlig" sele eller endast med travsele? Är den tvåsitsig, har svängel för draglinor, fäste för baksele (om den inte har broms) och är minst 110cm? I så fall så kan du kanske tävla med den, och spara till en parvagn…

Såhär säger TR V 2012 bilaga 7:

- Enbetsvagnar har inget krav på vikt. För par så tillkommer en minstavikt på vagnen, 90kg för A-ponny-par och 225kg för kategori B-D (såg att det var russ, så då hamnar du väl i den sista kategrin där)
- Minsta tillåtna spårvidd är 110cm för enbet, 120cm för par. Detta gäller Lokal klass, så fort du kommer över det gäller 125 som minsta bredd (förutom Dressyr och Precision i Elit klass där den ska vara mellan 138-140) Jag rekomenderar att du satsar på 125 från början. Bredden ger mer stabilitet och ökad säkerhet.

Läder eller syntet är väl lite av en smaksak.
Det finns selar som man kan "bygga om" mellan par och enbet.Det finns en artikel här på sidan som fördjupar sig mer i selar, här hittar du den.
Kort sammanfattat:
En sk lös brösta är en fördel, i enbet så sitter då inte bröstan fast i däckeln, utan fäster endast i draglinorna. Detta ger hästen frihet att dra och minskar risken för friktion mellan hästen och bröstan när den drar.
En kraftig däckel som har en kanal för manken, det förhindrar tryck, speciellt viktigt med en tvåhjulig vagn, eftersom det är mer vikt över ryggen från den.

Bland länkarna på sidan, under utrustning, finns det länkar till olika tillverkare och försäljare. Titta gärna runt lite hos dem.

Hoppas att det är till någon hjälp, annars får du fråga igen :)

MVH

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

penphotography
1

Vad roligt att körsporten lockar! Välkommen! Glad

Gissar att du bor i Skåne? Det finns gott om körklubbar att välja mellan. Det enklaste är att ta kontakt med en klubb nära där du bor. Då kan du vara med på kurser och träningar. Du kommer alldeles säkert också att få all hjälp du behöver för att komma igång.

Om du vill tävla så finns möjligheten att tävla i den lägsta klassen (Lätt B) på travlicens och med samma utrustning som du använder i travet.

Bland våra länkar hittar du tillverkare och återförsäljare av utrustning. Det kan vara god idé att ta hjälp av någon erfaren, lyssna på olika rutinerade kuskar och fundera en del själv innan du bestämmer dig för vad du vill ha för som du säger så kostar det en del. De flesta tillverkare och återförsäljare är också mycket hjälpsamma.

I forumet hittar du olika trådar om utrustning. Det finns även artiklar här på sajten om utrustning.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

StuteriSolo
0

och jobbar man sn travponny i Dressyr så blir de dessutom starkare och travar bättre, så kombinationen är toppen Skrattande Det svåra är att lära ponnyn att trava i lustempot man har på sträckorna i Maraton, oftast joggar man ju i ungefär 3-4 minuterstempo, men på sträckorna imaraton ska man hålla ungefär 6 minuter beronde på klass.

Agto
0

#3 Man kan ju skritta om man kommer för fort. Det är ju bra att öva skritt också så man klarar skrittsträckan utan straff också.

Heartbreaker: Härligt att du tyckte om det du såg Glad Vi var där och tävlade. Flört Rekomenderar dig att ta kontakt med en bra tränare. Jag vet att de har bra tränare för nybörjare i Åstorp med Ann-Christine Arvidsson som vi själva tränar för i Blekinge. Du kan läsa lite på deras hemsida. Det finns också andra klubbar i Skåne som har bra tränare. Susanne Ankermark (http://www.ankermark.se/) tar även emot ekipage privat och hon kan nog hjälpa dig att prova ut utrustning som passar dig och din häst när den dagen kommer. Bra att man kan prova utrustning innan man börjar leta vad man ska ha. Brukar dessutom bli billigare så här och man kan hitta lite begagnat också.

BoelH
1

Jag var också där och tävlade. Så självklart måste du testa, det är ju hur kul som helst! Jag fastnade för körsporten genom en prova på kurs för Susanne Ankermark, som jag sedan fortsatte träna för när min häst blivit inkörd. Rekommenderas!

Heartbreaker
4

Wiiiiiiiiiiiiiie! 
Men gud så roligt med all respons, ska genast sätta igång med att fixa och trixa lite!
Angående rockarden vi har så är den tvåsitsig, fjädrad och väldigt bekväm, tror inte att den har fästen för baksele men det är ju en baggis för smidesverkstaden hemmavid att sätta dit tänker jag? Samma med svängel, det är något jag tänkt på länge att vi borde få dit, ska kolla spårbredden på den och hoppas på att den är de där 110cm Flört. Till årsskiftet kommer ponny nr 2 hem och om ett par år så är ju även han redo för att bli satt framför vagn, så det gäller kanske att redan nu ha det i tanken när man kikar på utrustning.

Vi har en separat bredbrösta, ett däckel med ryggstycke och faktiskt även en baksele, draglinor finns dock inte, men en liten start kan det nog trots allt vara.

Ponnyn i fråga är en B-ponny på 122cm  och han är, måste ju få skryta lite, riktig väl"dresserad" för att vara travponny. Vi har lagt mycket vikt på olika tempon, svängar, stå still, rygga osv för vagn, troligtvis en kvarleva från min tid som ridnörd, utan en bra grundform och lydnad så är man ganska så utlämnad bakom/på en häst. Duktig agilityponny är han också…när han känner för det…Tungan ute

Ponnytravsäsongen lider mot sitt slut och det är ju lite tråkigt att inte ha någon träning att se fram emot så det hade ju varit toppen om vi kunnat hitta en alternativ träning till oss.

Vi bor nära Flyinge men i Skåne är ju inte avstånden sådär dramatiskt långa så det går helt klart att söka sig längre bort också.

Jisses så pepp jag blev!

Heartbreaker
0

http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/473163.jpg

En rockard av den här typen är det vi har.

CatrineDanneborg
3

Den rockarden fungerar till en början efter dina modifieringar som du sa bara den är 110cm i spårvidd. Kolla in vår hemsida www.skanskakorsallskapet.com för de olika arrangemangen i flyinge. Man kan fråga precis vem som helst om hjälp när man tränar/tävlar. Det gjorde jag för två år sen och alla är otroligt hjälpsamma! Lycka till!

Kolla in vår hemsida www.danneborg.se

BoelH
0

Jag började "tävlingskarriären" med koncupen, utmärkt sätt att komma igång. Den drar igång den 7 oktober igen. Mer info om den hittar du på bl a Skånska Körsällskapets hemsida och www.horsedriving.nu. Jättekul med nya kuskar!!!

BoelH
0
BYS
0

7/10 har Tågarps RF i Annelöv(mellan Kävlinge o Saxtorp) Pay & Drive i Dressyr. Domare Annelie Wetterlundh som också är tränare och brukar ge lite råd o tips.

Pay & Drive är träning inför tävling. Du behöver ingen licens, bredden på vagnen accepteras. Din rockard kan du sätta en svängel på, finns att köpa av Susanne Ankermark(tror den kostar 375:-)

Läs på www.tagarprf.se under Pay&Jump/Pay&drive. I propositionen står också var du hittar dressyrprogram för ridhus.Kom o prova!