Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 3191 ggr
penphotography
0

Pulsmätare - hjälp i körträningen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Provade en pulsmätare idag. Den ger möjligheten att läsa av arbetspulsen.

Det fungerade inte jättebra. Funderar på om jag inte satte elektroderna rätt eller om kontakten blev dålig för det blinkade till då och då. Blötte ner ordentligt med vatten för att få kontakt men funderar på om man kanske behöver någon gel som inte torkar?

Är det någon som använt den här modellen och kan ge lite tips?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
0

Provade idag igen. Kontakten var lite bättre men däremot tycker jag inte att pulsvärdet stämmer. Klockan påstod att han hade 32 i arbetspuls när vi skrittade längs vägen vilket inte är möjligt eftersom det är lägre än hans vilopuls.
Nog för att han skrittar som en snigel men jag tror ändå inte att det stämmer… Flört

84-86 när vi skrittade i nedförsbacke vilket skulle kunna stämma och 113-114 i arbetstrav.

Ska prova igen till veckan…

~Penna~

Linnea
0

Hade gärna haft en pulsmätare när jag konditionstränar! Har dock aldrig testat en.

Skynda långsamt så går det fortare.

penphotography
0

Det är väldigt intressant! (När man får den att fungera… ;))

~Penna~

Agto
0

Är de tinga travmänniskor här inne? De brukar väl kunna det här? Väntar spänt på fortsättningen….

penphotography
0

#4 Jag med! Skulle vara väldigt intressant om den fungerade prickfritt!

~Penna~

Linden95
0

Tjo!

Jodå, travmänniskor finns här ;)

Jag vet att våra pulsmätare ibland har "krånglat" lite på ponnyna då själva bandet är elastiskt och töjts ut efter att det har använts på varmbloden. Det kan vara så att ditt band måste töjas ut mer och att det är därför det inte funkar perfekt. Du skrev att det funkade bättre andra gången, så det kan mycket väl vara så att det är "förtrångt" vilket leder till att själva sensorerna inte ligger rätt. Annars så är det bara att blöta upp rikligt och sedan se till så att det inte halkar bak/fram efter att selen sätts på. Jag har tyvärr inga bilder just nu då jag inte sitter vid min dator, men om så önskas så skulle jag kunna lägga upp det! :)

Hoppas att det hjälpte!

// Ida

penphotography
0

Tack för tips! Glad

Ska fota lite hur det ser ut när allt är påkopplat…

~Penna~

Linden95
0

Så lite så! Funkar det inte att blöta så finns det särskild gel att köpa till, har dock inte namnet i huvudet…

Agto
0

Vi har invigt vår nya pulsmätare och vi satte sensorerna på däckeln och det funkade väldigt bra. Har en sulkykabel också så det går att läsa av på vagnen utan problem. Så nu är det bara till att träna kan jag tro.

Häromkring så är det väldigt kuperade vägar så det är lite svårt att få till de där intervallerna som man vill. Det är också väldigt stenigt och mycket asfalt. Hur gör ni med längden av intervallerna?

Efwa
0

Det går så bra med glidmedel också ;-)

Det är billigare och finns på varje apotek. Blå Gel är det andra du menar Linden95. Det finns på sportaffärerna och ska innehålla "en perfekt blandning" av salter och mineraler för att få den bästa ledningen. Men, vatten leder el hur bra som helst så några speciella geler är onödigt om man nu inte vill´ha det för att det sitter bättre.

Jag skulle vilja hitta glidmedel på storflaska som de har på sjukhus typ. Men det säljer inte apoteken.

penphotography
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Vad skönt att det fungerade direkt. För mig var det lite pyssel för att hitta bästa läget för plattorna.

Jag har inte direkt problem med underlaget så jag kör den längd på intervallerna som jag tänkt. Det är om man möter någon som man får byta gångart eller stanna mitt i en intervall men det händer inte så ofta.

~Penna~

penphotography
0

#10 Är det Klick du menar? Vet att någon annan tipsat om glidmedel, har för mig att det hette Klick…

Funderar på glidslem som seminstationerna använder. Det finns ju i storpack.

~Penna~

Efwa
0

Det går nog med vilket märke som helst. Det var nog jag som tipsade för jag har för mig att jag skrev det in någon annan tråd.

Glidslem borde ju fungera skitbra! Var får man tag i det?

penphotography
0

#13 Så kanske det var.

Det kanske går att köpa från någon veterinär eller seminstation?

~Penna~