Körning iFokus

Körning

Etikett: träning
Läst 6415 ggr
penphotography
0

Bästa träningstipset för kusk och körhäst?

Dela med dig av ditt bästa träningstips för körning!

Vilken är den ultimata övningen för att ge skogshästen styrka, superkondition till Maraton och lösgjordhet som får hästen att dansa fram i dressyren? Vilket är det bästa träningstipset för att lyckas på nästa tävling i brukskörning?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Rita-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan nog inte så mycket om träningstips än, håller fortfarande på mig att lära mig göra mer än bara spänna före rockarden och åka med, men jag tycker att miljöträningen runt körningen är väl så viktig som den fysiska utmaninen i träningen. Skal du kunne köra ut måste hästen vara trygg och säker, man är inte så nära hästen som när man rider och det krävs mer att ha kontrollen kvar om något skulle hända enligt vad erfarna kuskar har lärt mig. Så jag anser man inte skal glömma miljöträningen runt heller :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

penphotography
0

Tänkte dela med mig av ett träningstips som jag fick av min träningsguru Anders Eriksson.

Vi har haft problem med travökningarna under säsongen. Så fort det blir lite tyngre på banan till exempel blött eller långt gräs så blir ökningarna ojämna, fulla med taktfel och ofta även galoppinslag.

För att komma till rätta med problemet har vi insett att han behöver bli starkare så att han orkar hålla takten och så att han inte frestas att slå över i galopp, en gångart som han själv föredrar eftersom han är väldigt stark i galoppen.

Sista månaden har vi bytt ut några pass i veckan mot cavalettiövningar i töm, både i trav och galopp och nu börjar det hända saker. Jag har inte provat så mycket att öka i vagn ännu men däremot när man arbetar från marken syns redan skillnaden. Takten har blivit mycket bättre så nu jobbar vi vidare på det här viset och hoppas att utvecklingskurvan håller i sig under vintern!

~Penna~

Karin E
4

Den bästa träningen är den som blir av!!! Skrattande

penphotography
0

Haha, ja det är sant! Flört

~Penna~

Agto
0

#2 Bra tips med Hur många bommar hade ni och lade ni de direkt på marken eller höjde ni dem lite?

penphotography
0

Jag använder 3-5 bommar i rad och de är öpphöjda i en sida men varannan bom på höger sida och varannan på vänster. På det viset blir det naturligt så att han själv vill gå i mitten rakt över bommarna.

Jag använder både bommar rakt fram och på böjt spår som i en solfjäder. Han är lite olika stark i bakbenen och då kan jag styrketräna det svaga bakbenet lite mer än det starka.

~Penna~

HannaNikolina
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha ja Karin, och så fastnar man här istället… Tungan ute

Cavaletti och ett litet hinder som travhoppas på volt brukar göra underverk för att lösgöra. På töm alltså, inte med vagn Flört

Jag efterlyser övningar med koner som man kan göra med vagn.

En övning är att man ställer ut 8 koner längs en ca 20 m-volt (Har man en stor häst så kan man få öka storleken på volten) Ställ först en kon i mitten och stega ut från den till de andra så får man en rund volt. Först kör man precis utanför eller innanför alla koner och försöker köra en rund volt utan att hästen flyter iväg åt något håll. Sedan kör man innanför 2 koner och utanför 2 koner, det blir som en rektangel. Man får väldigt bra hjälp av konerna att forma hästen i hörnen. När hästen känns mjuk så kan man gå över till att köra utanför varannan och innanför varannan kon (i skritt eller långsam trav).

penphotography
0

#7 Bra tips!

Jag brukar också hoppa på volt (i töm). Travhoppa från samlad trav, landa i galopp och galoppera några språng, gå ner i samlad trav och hoppa och så vidare. Väldigt bra övning för spänst och explosivitet. Högre hinder alternativt mindre volt ökar svårighetsgraden.

När man känner sig säker på detta brukar jag låta hästen hoppa studs på volt. Högre hinder höjer svårighetsgraden men jag brukar inte ha så höga hinder utan istället göra flera repetitioner. Gärna som en slags intervall, väldigt effektivt!

~Penna~

penphotography
6

En liten uppföljning på mitt inlägg i början av tråden (inlägg #2).

Nu är säsongen snart slut och om jag blickar tillbaka och jämför med förra årets såsong så har det varit stor skillnad. 2011 hade jag som sagt problem med travökningar, övergångar och samling. Jag fick galoppinslag i ökningarna, taktfel i övergångarna och kritik för dålig energi i samlingarna.

Denna säsongen har vi sänkt resultatet med 18 straff mot förra säsongen. Ökningarna är fortfarande lite svaga men galoppinslagen har hållts till ett minimum och protokollen har haft positiva ord om taktmässiga övergångar och samlingar med god energi.

Naturligtvis spelar all träning in men just cavalettiövningen har gjort väldigt stor nytta.

Hoppas det inspirerar till träning i höst och vintermörker! Glad

~Penna~

Agto
1

Vi har också gått framåt när det gäller dressyren och hon går oftast i form nästan hela programmet numera Glad. Fick väldigt mycket öppen form förra året. Nu sist fick vi dåligt på skritten och halterna så det behöver vi öva på om någon har en bra övning.

penphotography
0

Skritten har jag också haft problem med. Både i dressyren och på skrittsträckan i Maraton. Jag har mätt upp en kilometer hemifrån stallet på den väg jag oftast tar när jag kör ut i skogen. På det viset har jag kunnat träna skritten flera gånger i veckan, både till och från stallet.

Tidigare har hästen haft supersvårt att klara skrittsträckan i nationell klass. Det har varit på håret varenda gång och flera gånger har vi fått straff för att vi varit några sekunder för sena trots intensiv drivning hela vägen.
I år skrittade han med 20 sekunders marginal i elitklassen trots uppförslut, sandunderlag och i princip utan drivning. Har även fått mycket bättre kritik på skritten i dressyren i år.

Nu kanske vi inte har samma sorts problem med skritten men det här har fungerat för denna hästen som helst vill skritta så sakta det bara går eller gärna för den delen stå stilla. Av den anledningen har jag inget bra tips för halten. Just halt är väldigt naturligt för honom och inget som behövts träna… Tungan uteFlört

~Penna~

PP
0

När ni skriver att ni tränar skritten, hur gör ni då?

Nyfiken, för när jag i helgen fick vara sekreterare på en (rid) dressyrtävling, sa domaren just att skritten är något många slarvar med och därmed tappar poäng på.

Det enda jag själv gör med mina körponnyer, har jag kopierat från ridningen och det är att variera skritten - från riktigt långsam (men försöka behålla bjudningen) till "vanlig"  och till "ökad" och tillbaka. Dock är jag lite rädd för att köra riktigt långsamt eller ökad några långa stunder, särskilt på ponnyn som har en väldigt bra grundskritt, ifall att det skulle påverka negativt…

penphotography
0

När det gäller hästen i inlägg #12 så har det egentligen bara handlat om att få honom att skritta aktivt, tänja på steget och skritta genom kroppen. Att samla skritten har han inga problem med.

För att komma tillrätta med problemet så får han a l d r i g skritta i sitt eget tempo utan alltid lite friskare än han själv vill.

En av unghästarna har jag ett annat skrittproblem med. Hon blir gärna överilad och har svårt för att slappna av. För henne hjälper det mycket med övergångar i skritten.

~Penna~