Jag vill lära mig köra!
Jag är intresserad av att lära köra häst, och har letat som en galning efter klubbar som verkar lära ut detta, dock förgäves.
Alla klubbar jag har hittat verkar rikta in sig på folk som äger egna hästar och aktivt kör/tävlar med dem. Jag har hittat "körskolor" i Sverige, men inga alls i närheten av där jag bor (Göteborg).
Vad skulle ni rekomendera att jag letar efter? Just nu känns det som att jag är öppen för nästan allt, är jättesugen…
Jättetacksam för svar!
Jag har postat samma fråga på Gotlandsruss och Shetlandsponny i fokus.
Hey, I know you!
Just detta är ett stort problem. Självklart vill man lära sig köra innan man skaffar en körhäst men körskolorna är alldeles för få. Vet inte riktigt hur jag ska råda dig vidare. Om det inte finns någon körskola i närheten så är nog största chansen att få vara med och titta på en träning som någon körklubb har, kanske få åka med lite, så småningom prova att grooma och tillslut få prova att köra.
Annonsera på körklubbarna för det kan ju vara så att det finns en erfaren körhäst att hyra under de tillfällen det är körträning. Vi är rätt många som har hästar hemma som inte hinns med i den utsträckning man vill. Kanske kan du bli medkusk på en erfaren körhäst/ponny?
Som sagt, detta är ju ett stort problem för körsporten; att det inte finns körskolor.
Nu bor jag ju i Uppsala län så jag kan inte hjälpa dig alls, men faktum är att om någon ville, så skulle de få låna min häst att köra lektion med på riktig träning med tränare. Bara alla kostnader betalades av den som vill köra.
Jag tänker så här att jag som har en säker körhäst kanske kan främja körsporten genom att låna ut. Vi har väl haft lite prova-på-event iofs men det är högst tre minuter per ekipage.
De duktiga tränarna har ju lätt att anpassa sig efter ekipagets/kuskens nivå oavsett om det är samma häst som går eller inte. Det vore kanske till och med en stor fördel då instruktören vet vad hästen kan och inte kan så man vet om hästen tar tillfällena i akt att lata sig eller tvärtom, springa på. Man borde utvecklas snabbare med någon annans välkörda privathäst.
Jag är dock medveten om att alla hästar inte passar att lånas ut eller köras av nybörjare.
Flytta till Övik ;) Jag har annonserat efter en "medkusk", men hittar ingen intresserad… Trots att jag har fina, nybörjarvänliga hästar och erbjuder mig att lära upp kusken och låna ut häst till träning/tävling… Enda motprestationen är att man måste åka med och hjälpa mig nån gång ibland när jag kör par.
#Hahaha, och var ligger Övik…? Vet inte riktigt hur jag ska kunna annonsera på en körklubb, finns det någon typ av "samlingshemsida" för körklubbar i Sverige?
Hey, I know you!
Tänkte att de brukar ha gästböcker som man kan skriva i och det brukar vara email adresser till någon kontaktperson som man kan pröva att kontakta.
Medkuskhäst kan man ju annonsera efter som vanligt här, Hästnet och fb osv.
Här är Kuskringens hemsida: http://www.kuskringen.se/
Lycka till!
Tack!
Tack för alla svar, allihopa!
Förresten, #4, var har du annonserat? Vore bra att veta var jag kan leta efter annonser.
Hey, I know you!
Senaste omgången har jag bara annonserat på ridklubbens hemsida och på facebook. Tidigare har jag annonserat på Blocket.
Du skulle kunna ta kontakt med distriktsgrenledaren, den ska kunna ge tips! Den här listan är inte helt uppdaterad, men någon att ringa/maila borde du kunna hitta här:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_2090/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
Tack!
Det finns flera namn på listan över zonledare i väst, vilken av dem tror du att det är mest troligt att jag kan få hjälp av?
Hey, I know you!
Bor du mitt i Göteborg? Där verkar det ju inte finnas nån distriktsgrenledare enligt listan… Så jag skulle nog prova med Mats, så får han guida vidare!
Om inte Pernillha/penphotography har något annat förslag? Jag är inte så hemma i de västra delarna…
Ja, jag bor i centrala Göteborg.
Jag får nog kontakta den här Mats då, han verkar jobba hos Körsällskapet Nordhallänningarna, och det ligger ju inte alltför långt härifrån…
Tack så hemskt mycket för all hjälp!:>
Hey, I know you!
Mats Eriksson är zonledare för väst samt aktiv i Körsällskapet Nordhallänningarna. Det är en bra början att kontakta honom. Alternativt någon i styrelsen i Nordhallänningarna som är den mest aktiva körföreningen i Göteborgsområdet. Vill tipsa om körmöte den 20/10 i Vartofta, öppet för alla körintresserade i väst.