Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 6989 ggr
moiran
2

Att börja köra par

Nu när har jag varit kusk med egen rockard i evighetslånga åtta månader så kan jag naturligtvis allt man behöver veta som har med att köra enbet att göra..! Jag är ju ny på forumet så får väl köra en snabbintro. Jag har kört in mor och son häst, 22 respektive 5 år gamla, halvblod, trygga och lätthanterade. Mamma häst körde jag in i vintras. Sonen körde jag in på en kurs som tvååring (min första kontakt med körning över huvud taget), men sedan inkörningen har han (och jag!) bara tömkörts och dragit pallar, pulka och liknande. Så honom "började jag om" med i år när jag spände för vagnen.

Och nejdå, jag vet att jag fortfarande är nybörjare och att jag har nybörjarhästar. Flört Men eftersom jag nu råkar ha har två körhästar och det hittills har gått oförtjänt bra med körningen så här långt har jag naturligtvis börjat fundera på det här med parkörning. (Är det så här det går till när man fastnar i körträsket? Förvånad)

Jag har ju haft både mor och son som handhäst tillsammans med varandra i alla gångarter är jag rider och de går ju snällt som par brevid varandra när jag lett tre hästar samtidigt till och från hagen(inklusive koordinerad 180-graders vändning för att stänga grinden efter oss så att inte de andra tre följer med ut). Så det finns ju en "grund"  att stå på i alla fall.

Jag har tillgång till två lokselar, flakvagn med parstång, en kusk som kört par tidigare och kanske ett par korstömmar om det visar sig att de är ok. Men det varlänge sen kusken körde par, så steg ett för min del blir att åka och göra studiebesök hos en bekant till ovan kusk och som är mycket rutinerad och kör par både ofta och sedan lång tid tillbaka.

Steg två, när jag fått lite hum, blir väl att koppla ihop hästarna och försöka mig på att tömköra med ledare antar jag.

Men man kan aldrig få för mycket info, tips, tricks och åthutningar. Så finns det vana parkuskar här som har något att dela med sig av om vad ni tycker att jag borde göra och tänka på innan jag tar mina båda enbetshästar och försöker göra parhästar av dem? Förutom det uppenbara att vi kanske egentligen borde skaffa oss mer rutin av körning i sig..?

HannaNikolina
1

Eftersm det är du som kört in båda så antar jag att de lyssnar på samma kommandon - annars är det en start att träna in. Att de kan stå stilla underlättar också… (Kan någon berätta det för min lilla röda Skrikandes )

Mina hästar var mycket körda i enbet och det gick oförskämt enkelt att sätta ihop dem - i princip bara att spänna ihop dem och köra! Första vändorna så hade jag en medhjälpare per häst som höll hästarna när vi spände för och sen gick bredvid beredda att rycka in. Så det får bli mitt råd, hitta två lugna rutinerade medhjälpare! Bra även om du kan få provköra ett färdigt par så du får känna lite hur det känns och hur man hanterar tömmarna.

Lycka till! Det är dubbelt så roligt att köra par Glad

moiran
0

Tömkörde du något innan, eller spände du för från början?

Damen kan jag (nästan alltid, någon enstaka gång "råkar" hon glömma lite) ställa så att hon står snällt tills jag säger att hon ska göra annat. Femåringen står snällt tre gånger av fyra, men tömkör jag honom en stund innan så att han hinner komma ned lite i varv (det är ju så KUL så det är svårt att vänta ibland) så står han stilla den där fjärde gången också.

De svarar ju på samma kommandon båda två som du misstänkte, och eftersom jag haft dem en del som handhästar så går det rättså bra att få bara en att lyssna genom att säga namnet på den innan kommandot. Så ur det perspektivet känner jag mig ju trygg. Glad

StuteriSolo
0

Vi har alltid tämkört en gång i par innan vi spänt för vagn, mycket beroende på att det nästan varje gång varit nya orutinerade parhästar som bara gått i enbet.

Det borde ju inte vara några problem att sätta ihop dina hästar, men två medhjälpare till dina skulle jag rekommendera när de inte är körda så länge och kanske inte gått med så mycket olika vgnar och redskap ännu.

Så gör ditt studiebesök, fixa ett par friska partömmar och lär dig justera dem och stångkopplen!

moiran
0

Ja, jag håller med om att jag behöver (minst) två medhjälpare till en början vid både tömkörning och när (om) det blir dags att sätta dem framför vagnen. Jag har ju som sagt aldrig provat att köra två hästar samtidigt, Jag har ju fortfarande inte ens sett hur man rent faktiskt bär sig åt för att det ska bli bra. Men det hoppas jag studiebesöken ska råda lite bot på.

Korstömmen är inte lokaliserad ännu, så vi vet inte hur den ser ut eller hur den har varit lagrad. Finns tvivel så måste jag skaffa en annan. Vågar man köpa begagnat? Då vet man ju inte vad tömmen har varit med om, om den nu inte råkar vara oanvänd eller så? Partömmar verkar ju inte vara gratis direkt, och en utgift jag inte riktigt har råd med om jag sen skulle inse att vi måste mer rutin innan vi ger oss på det igen, eller mot förmodan inte ens verkar tycka att det  är kul… Att tömköra med dubbla tömmar till en början antar jag är otänkbart?

Jag hoppas att jag kan få låna skaklar till flakvagnen också, och i så fall kan jag ju köra dem i enbet framför dem innan. Och inte minst lära mig att köra fyrhjuligt…

moiran
0

Tack för tipsen förresten, båda två!!

HannaNikolina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De första tömkörde jag i par några gånger innan. Sen när jag köpt min tredje ponny och skulle sätta henne i par med någon av de gamla (som då gått i par några år), då spände jag för vagnen direkt. Jag tycker det är enklare att köra par än att tömköra par.

Jag tycker inte det är SÅ dyrt med partömmar. Jag har tex såna här och jag tycker det är riktigt bra kvalitet http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=568

Inspirationsbild från vår allra första premiärtur:

moiran
0

Nä, inte så dyrt - om man vet att man kommer använda den mer än några instaka gånger! I annat fall har jag andra hål där 750-1200kr egentligen ligger bättre. ;)

PP
0

Är oxå ny på parkörning och följer denna tråd med intresse! Har börjat med att tömköra dem i par. Fått rådet att sätta en rem i selarna som håller ihop dem, för om det skulle bli något missförstånd så de kommer för långt isär kan spännet på korstömmen gå igenom ringen på däckelståndaren och haka upp sej i den så man tappar kontakten/styrning.

Har i helgen fått hjälp med tillpassning av stång, draglinor och stångkoppel. Det är en hel vetenskap hur man ska få det så bra som möjligt..!

Vad det gäller inköp av partöm, så är jag övertygad om att du kan sälja dem om du, mot förmodan, skulle tröttna på parkörning. Det brukar vara hyfsat andrahandsvärde på körutrustning. ;-)

PP
1
SannaHolmgren
1

Jag har börjat så smått med mina. har tömkört dem i par ganska mycket, och har tyvärr ingen till hjälp. Hur tömmar o annat har jag fått lista ut på egen hand, med lite minnesanteckningar från en körkurs jag var på och från bilder på nätet. Just nu kör jag enbet med ena ponnyn och använder partömmen och sätter ihop hästarna på det viset framför vagn. "Påläggskalven" lär sig av den erfarna ponnyn och slipper tänka på så här i början att han ska dra och bromsa. Jag har ett lätt grimskaft ihopkopplat i grimmorna och inte i selen så inte den oerfarna hästen backar och vänder sig om. Ekipaget känns så himla fint och stadigt, båda hästarna är extra uppmärksamma och det känns så tryggt att jag nog kan börja köra par på riktigt.

SannaHolmgren
1

En bild till.

Agto
4

Problemet när man börjar köra par är nog inte hästarna utan kusken. Man behöver lära sig hur man ställer in partömmen och att man genom tömmen påverka båda hästarna.

Våra hästar har skött sig men de går i samma hage och är väldigt vana vid varandra. Dock surar stoet ihop om inte valacken hjälper till på rätt sätt så det gäller att hjälpa valacken "att göra rätt". Rekomenderar er att ta hjälp från en körinstruktör som vet hur man korrigerar hästarna för det är underbart att känna när de är lika framme på bettet och går i takt Kyss

Nedan är ett kort på två av våra nordsvenskar, stoet Flisan och valacken Elver från första gången vi var på par kurs och fick hjälp att spänna för dem.

moiran
3

Ikväll testade jag faktist att köra par. När jag väl fått ordning på tömmarna så att jag svängde båda hästarna åt samma håll Skäms så gick det faktiskt riktigt bra för att vara första gången för oss alla tre! Unghästen tenderade att vilja pinna på lite mer än min gamla dam (KUL-KUL-KUL-KUUUL!!!), men det är ju något vi får öva på framöver.

Visar bild på permiären (jag hade hjälp att leda i början, men det gick så bra att jag i slutet tog en liten sväng på egen hand. Häftigt, blir fler gånger! Skrattande

moiran
1

TÖMKÖRA par menade jag naturligtvis, inte köra. Vi har mycket övning kvar innan jag vågar ta med en vagn i ekvationen… Flört

StuteriSolo
1

När man monterar dem i vagnen går det lättare att få dem samspelta, när man tömkör blir det svårt att t.ex få korstömmen att fungera bra. Så heja på!!

moiran
1

Jag hade ingen korstöm utan körde med dubbla tömmar, och i början hade jag ack så svårt att komma ihåg att inner tömmring på en häst går till den andra hästens insida. Men efter ha bytt tömhållning några gånger så föll det till sist rätt bra på plats. Och jag tror jag väntar med korstömmarna tills jag sätter på en vagn. Eller till jag har ett par som går samspelt som klistrade brevid varandra… :)

blacksmithfarm
0

Vad roligt :)

Det ser fint ut tycker jag. Och det ÄR kul att köra par! (säger jag som fått köra det via gymnasieutbildningen)

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

SannaHolmgren
1

Jag tycker det var mycket lättare med korstömmarna än med vanliga och dubbla. När den ena hästen ville vika av och det inte gick att korrigera med styrning så kopplade jag ihop hästarna längst fram med ett lätt grimskaft i nosgrimman. Inget som påverkade tömkörningen men höll ihop hästarna när det blev lite vingligt.

moiran
0

Nu har jag förvisso ingen korstöm än, men jag inbillar mig att det är klurigt att spänna ihop tömmarna så att det blir rätt innan man vet hur det ska vara. Så jag tänkte åka på studiebesök först. :)

Det gick rätt bra att köra med dubbla tömmar när jag väl lyckades hitta ett sätt att hålla tömmarna så att det blev logiskt för min hjärna att styra/bromsa hästarna var för sig respektive tillsammans… Men vi behöver träna mer såklart!

moiran
6

Ja, efter att ha bläddrat i lite gamla fotoalbum så är det bara att bita ihop och se till att klå farfar. Det är ett faktum. Jag får se till att köra in fler av våra hästar! Flört