Anordna körtävling?
Vad krävs för att anordna körtävling i en lägre klass? Jag blir så frustrerad över att det aldrig händer något roligt i närheten. Ska alltid vara på andra sidan världen känns det som. Så vad krävs igentligen? "Min" ridskola i järvsö har en ganska stor utebana som skulle fungera väl för Dressyr eller Precision.
Om du börjar med klubbtävling så räcker det ju med att försöka få en rid-dressyr domare att döma och samordna kring det. Eller vem som helst som dömer Precision eftersom ni får anordna klubbtävling som ni vill. Egentligen ska man ha speciella koner för Precision men om ni vill bara prova lite så kan ni säkert använda er av andra koner. Klubbtävling kan du ju komma med fler egna ideer och tankar och det är mycket lättare att arrangera.
Är det lokal eller högre du tänker på så tillkommer det en hel del. Det måste ansökas i TDB om att få ha tävlingen innan ett speciellt datum sen måste proposition mm skötas i TDB så man måste ha administratörsbehörighet i TDB, domare måste bokas, du måste se efter så budgeten täcker domarkostnad, ev boxhyra mm. Du måste ha speciella tävlingsgodkända koner till Precision mm
Men varför inte börja med klubbtävlingar och försöka få igång lite andra så ni kan hjälpas åt sedan att försöka planera lokal tävling och prata då med andra på klubben som arrangerar ex hopp eller dressyrtävlingar så kan ni säkert få hjälp med TDB delen.
Lyckas till :-)
Jag har oxå dessa planer. Får man ordna både rid och kör klasser i Dressyr på samma dag, på klubbnivå alltså? Och vad säger ryttarna om detta förslag? Har pratat med domaren som dömde på vårat KM i dressyrridning, hon var helt klart intresserad men kände att hon behövde läsa på lite om körning. Har jag någon möjlighet att utbilda mig på något sätt, som arrangör?
TR I(mom 120.6 sida 12) säger att man ska ha en utbildad funktionär i tävlingsledningen. TR ska följas vad gäller säkerhet mm. (min förkortning/tolkning) i övrigt lämnas det till arrangören att bestämma.
Så ja, du borde kunna ha både ridning och körning i olika klasser, om nu inte jag har missat något.
Vad gäller ryttarna så får man kanske fråga dem vad de tycker och se om intresse finns. Det kan ju vara en möjlighet till "miljöträning" för dem om de vill det.
Det finns en punkt på dagordningen för höstmötet den 20 oktober (västra götalands distrikt) angående kurser (arrangör, funktionär, sekretariat). Om det finns intresse/möjlighet att anordna vet jag inte.
Är man med i en klubb som arrangerar tävlingar (vilket de måste för att få utfärda licenser…) så kan man ju be om att få vara med vid sidan av och lära sig på en av klubbens tävlingar.
Kul att ni känner er sugna/manade att arrangera! :)
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
#4 Precis, det kan vara ett bra sätt att börja. :)
Men viktigt att komma ihåg angående Pay ´n Drive är att man inte får dela ut priser och/eller rangordna deltagarna i någon form av resultatlista. Länk.
Jag tror att det kan vara intressant att ha en riddressyrdomare. Se vad de tittar på, och gör man det på en klubbtävling/pay 'n drive så riskerar man ju inte att gå miste om kvaltävlingar "på grund av domaren" (hittar ingen bättre formulering just nu) eftersom man ändå inte får räkna de resultaten.
#3 Jag jobbar den 20 oktober så jag har inte möjlighet att gå på mötet, det var synd. Någon annan härifrån får åka…

Någon som vet om två klubbar kan samarbeta med att genomföra en gemensam klubbtävling (typ dressyrprogram eller konkörning)..?
Ja Dressyr och kon cup syd är ju en sådan tävling. Flera klubbar som arrangerar och den kräver endast medlemskap.
Mer info: http://horsedriving.nu/koncup/
Så länge man kallar det för CUP så får man visst arrangerara lite hur som helst men kallar du det för klubbtävling så är det endast en klubb.
#5 skrivetav blacksmithfarm: Vi säljer "clear round" rosetter i en udda färg till alla som vill ha. Har man tävlat en hel del och bara vill köra för övnings skull så brukar de inte köpa rosett men barn/ungdomar och de som är ute på sina första "tävlingar" brukar köpa rosett.
Jag tycker detta är ett trevligt inslag som uppskattas.
#9 Ja, det är ett jättebra alternativ tycker jag också.