Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 1368 ggr
[gulletussen]
0

Hur mycket kostar det?

Hur mycket kostar det ungefär att äga en häst om man har den uppstallad på stallplats? Kostnader per år för att äga en häst?

Vet ju att de kan vara olika bland kostnaderna, men tacksam för olika svar :)

Aribigga
0

Jag räknar med att jag betalar ca 2000 kr i månaden för min shetlandsponny. Ibland mer ibland mindre. Vill inte så gärna räkna noga då ser man hur dyrt det är.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[gulletussen]
0

#1: Oki, Har du din ponny uppstallad på stallplats eller har du eget stall?

Ketang
0

Det är så extremt olika vad folk betalar/häst efter som man kan ha häst på så många olika sätt. Jag vet hästägare som betalar "skit och ingenting" för sina hästar efter som dom känner folk som mer eller mindre jobbar gratis i utbyte mot andra tjänster. Tex hovslagare som skor/verkar deras hästar och i gengäld hjälper hästägaren till att ta in hö varje år osv. Jag vet en tjej som äger ett stall där hon "hyrt ut" stallplatser till en veterinär och en hovslagare, hon betalar dom strunt summor mot att dom har sina hästar där gratis osv.

Sen finns det ju dom som betalar 5-10000:-/häst och månad för att dom har dyra vanor helt enkelt. Tävlingar, massage/akupunktur/stretching, dyra tillbehör, svindyra stallplatser, ridhuskort osv.

Så det beror mycket på vad man har för förutsättningar/kontakter och vad man ska ha sin häst till.

I "mitt" stall hade vi en häst som alltid lyckades skada sig. Hon fastnade med benet i boxgallret, fick en pinne genom bakbenet i hagen, fastnade med nosvingen någonstans i boxen, skrapade upp ena bakbenet i transporten osv osv… Den hästen måste ha varit svindyr att äga för veterinären var ute minst en gång i månaden!

Efwa
0

Min häst kostar runt 4000:- i månaden. C-ponny, lättfödd, billigt inackorderingsstall en bit utanför Stockholm. Jag har dessutom en billig häst att försäkra. Fjordhästen ligger i gruppen för billigast ras att försäkra.

Aribigga
0

#1 Jag hyr in mig i ett stall, 750 kr inklusive halm. Vi köper hö själva och han äter inget kraftfoder. Däremot skos han en gång i månaden för 900 kr.

Sen tillkommer ju vaccinationer, försäkring, nya reflexer och en massa annat.

lurvponnyn.vimeddjur.se

SofieN
1

#5 Skos en gång i månaden?! Nog för att vissa brukar ha täta skointervaller men var fjärde vecka eller mindre?

Aribigga
0

James har inte läst den delen i manualen att han bara ska behövas skos var sjätte till åttonde vecka.

I alla fall på sommaren så växer hans fötter väldigt fort så efter fyra-fem veckor så är det dags. Hade ju varit trevligt om man kunde ha åttonde vecka, det hade ju blivit mycket billigare om inte annat…

lurvponnyn.vimeddjur.se

SofieN
0

#7 Aha, så han växer bara fort. Trodde det var någon annan form av problem. Så det hade ju kunnat vara värre ;)

Aribigga
0

#8 Ja inte gör jag det för att det är skoj inte ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se