TR-ändringar 2013
Några av nästa års TR-ändringar finns nu på förbundets hemsida: http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/Nyheter/2012/7-9/InformationomkommandeandringariTRV-korning/
Great minds think alike - eller? Vi gjorde visst varsin version av inlägg samtidigt. Jag plockade bort min.
:)
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Fan vad trist att de tar bort kallblodstempot 
Är det bara jag som tycker det är ologiskt att döpa klasserna till LB, LA, Msv och Svår istället för Deb, Lätt, Msv och Svår?
#1 Haha, ja så är det nog!
#2 Mm, det blir kämpigt för de som räknas in bland storhästarna.
Jag håller med….varför kalla dem för La och LB, det är ju svårt som det är nu att hålla reda på dom två.
Sedan att det skulle vara annorlunda när man skrev dem i TDB var ju också ologogiskt.
Sedan, eftersom jag har c-ponny, så drabbas jag inte av några andra nyheter. Däremot kan jag tycka att det är synd med bortfallet av kombinerad tävling. Men alla kan ju inte vara nöjda.
Ja jag tycker det är synd att de tagit bort Nat MSV som har varit en jätteuppskattad klass och min uppfattning är att den har bidraget till sportens utveckling för att kunna prova på utan att man måste köpa vagnar osv.
#6 Ja men precis! Å sen blir inte sporten alls lika lättförståelig för media, sponsorer osv med LB och LA jämfört med Deb och Lätt. Varför måste allt krånglas till hela tiden?
#7 Håller med! Nat msv har varit en väldigt populär klass. Hoppas att förutsättningarna med en vagn och presentationspoäng blir kvar i nästa års version av Msv. Det räcker med en klass med krav på två vagnar. Sporten och eliten är för liten för att motivera mer än en klass tycker jag.
Jag tror ju att det blir svårt att få igenom en vagn i MSV. Den bör ju vara kvalet till SM och då måste man ha 2 vagnar.
Jag tycker att det hade räckt att plocka bort en av de tre lätt klasserna som fanns.
De nya TR ändringarna känns inte som att de är för att öppna upp körsporten för nya kuskar och för bredden. Jag undrar för vilken man har gjort ändringarna? Arrangörer som tycker det blir för mycket med alla klasser och kategorier? Om alla gör som i Flyinge sist och slår ihop alla klasser till en så spelar det ju ändå inte så stor roll eller?
#3 det är inte bara du som tycker det är ologiskt… Att de måste heta LB och LA är för att om de heter så gick det att få igenom att man kan få ha domarjury i stället för ÖD på vissa tävlingar, vilket gör det billigare o enklare att arrangera och därmed även billigare för kuskarna. Det var av nån anledning omöjligt om de hette Deb och Lätt (fråga mig inte varför).
#6 Om någon gärna vill arrangera kombinerad tävling så borde det väl vara enkelt att utlysa tävling i enskilda grenar och sedan kalla det för "cup" eller "meetingpris" eller "hederspris" eller något liknande så att man kan dela ut priser till den som är bäst totalt?
#7 Jag är ganska säker på att det kommer räcka med en vagn i MSV. Däremot kan man ju misstänka att det drar ner presentationspoängen om man kör Dressyr med maratonvagn.
#11 Jag tycker det är en stor förenkling för nya kuskar om man minskar på antal klasser. Som propparna ser ut just nu är det inte lätt att veta vilken av de 38 klasserna med kryptiska namn man ska anmäla sig till… Dessutom är det så pass liten skillnad i svårighetsgrad mellan LA och nat lätt samt de båda MSV så att bunta ihop dem tycker jag känns bra.
#12 Tänkte inte så mycket på anmälningsförfarandet utan mer på att de tar bort valmöjligheter för både arrangörer och kuskar. Nu i Flyinges tävling så slog de ju ihop alla kategorierna (enbet, par, fyrspann i både häst och ponny) i en klass så man behöver ju inte ha 38 klasser. Tror att Åstorp också skulle göra så. Jag tycker det är positivt att ha valmöjligheten för föreningarna.
Ja LA och NatLätt har varit samma svårighet tycker jag också men skillnaden mot Nat MSV och Elit MSV har varit stor iallafall i de tävlingar som vi har varit med i. Men i och för sig så tror jag att det kan bero på i vilka klass-kombinationer man arrangerar. Men när natMSV har arrangerats tillsammans med NatLätt så har det aldrig varit någon större skillnad. Någon extra port i hindren som ändå "legat längs vägen" och någon extra port i precisionen som gjort att man fått lägga en extra volt.
Tycker faktiskt att det är ett problem att banbyggare bygger så olika med olika svårighet i förhållande till klassen. Man vet som erfaren kusk om man har en viss banbyggare så blir det inga klurigheter i tex nat MSV men har man en annan banbyggare så vet man om att den personen bygger lite mer internationellt med massor av klurigheter och svårigheter. I hoppningen så är banbyggarna mer jämna att i de lägsta klasserna finns inga klurigheter och sedan stegas svårighetsgraden mer parallellet.
Men det är ju positivt om man får tävla tom MSV med bara en vagn. Trodde inte man skulle få det eftersom det inte gick innan utan att de då valde att ha en nat MSV klass istället. 
Jag har varit på två tävlingar där man INTE skiljt på Nat Msv och Elit Msv när det gäller Precision och Maraton. Samma sträckor, samma antal portar och samma låååånga sträckor. Kändes inte så roligt när man precis kommit upp i nat msv.
Jag tycker det är välkommet med färre klasser även om jag nog personligen har problem med att hoppa upp då skillnaden kanske blir större.
Någon i min bekanskapskrets tyckte inte om att man slog ihop alla klasser som på Flyinge. Det var något med poäng (kval?) etc men jag fattade inte riktigt vad det var.
#12 Ah, det är ändå så pass enkelt att "ersätta" kombinerad tävling. Då har jag inga problem med det.
Man kommer att kunna tävla i MSV med bara maratonvagn.
Dock kan man då få högst 6 presentationspoäng. (presentationspoängen är alltså tillbaka)
Att ta bort tempo för kallblod har kommit som ett krav från förbundet och har således inte initierats av körkommitén.
Tycker fö det är jättebra med färre klasser, dock vet jag inte alls var jag själv hör hemma nästa år pga detta. 
#15 Kommer presentationspoängen tillbaka i samtliga klasser eller bara i msv?
#15 Kommer man att kunna kvala till SM med bara maratonvagn?
I medelsvår kommer du att kunna köra med en enda vagn, men då får du "bara" 5 som högst i presentationspoängen. Säger min Zonledare.
Jag tycker det känns lite luddigt ännu….hur ska medelsvåra klassen utformas?? Likt den nuvarande nationella eller elit? Det är ju en hel del skillnad på det.
Om den kommer se ut som den nationella så tycker jag det blir för stort kliv från det upp till svår klass!! Stor skillnad där.
Sedan undrar man hur kvalen till SM kommer se ut?? Någon som vet?? Två MSV?? Två Svår?? En av varje, eller vad??
SvRF har nu listar alla förslag på TR-ändringar i de olika TR:en. För körsporten är förutom körningens TR även TR I med de gemensamma bestämmelserna aktuellt. http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2012/10/ForslagtillTR-andringar2013/
Vilken hemsk formulering att man kan ta bort kategorin kallblod för att dom ändå (i princip) inte har i svår klass att göra. 

"De innebär ingen större skillnad i de lägre klasserna men det blir tufft för dem som hamnar som häst i svår klass, men är den ”kategorin” lämplig ur djurskydd att gå svår klass? De som klarar tempona i svår klass lär definitivt vara av den sorten att vi inte behöver tveka om de hör hemma där eller inte."
Däremot tycker jag att det är jätteroligt att presentationspoängen kommer tillbaka… 
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Ja det är verkligen diskriminerande för oss som kör kallblod. Kan man inte träna dem också eller vad menas? I årets SM så placerades kallbloden på den övre halvan trots straff på skrittsträckan.
Vilken är det som har skrivit den formuleringen? KK eller tävlingsektionen?
Tycker det känns himla trisst att man inte ska få tävla ponny under 120, enbet, upp till SM nivå. Rent utsagt fruktansvärt. Jag personligen har ju tappat alla mina mål. Jag har aldrig velat ha/ kommer kunna ha större ponny än den jag har och inte kunna köra par heller. Känns ju som man kan lägga ner hela grejen nu:(
Den här regeln tycker jag är luddig: "På tävlingsområdet ska häst/hästar ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Det är tillåtet att leda häst/hästar i grimma och kedjegrimskaft om grimskaftet satts genom munnen, under hakan eller över nosen." Får man, eller får man inte leda i grimma med kedjegrimskaft om den placeras som det står? Jag tycker nämligen att första meningen är solklar; man SKA leda hästen med huvudlag med bett eller motsvarande. Är nästa mening bara ett förtydligande att grimman med kedjegrimskaft är "motsvarande"? Dock tycker jag det är välkommet med grimma och kedjegrimskaft på tävlingsområde om det nu är så de menar. Det är väldigt klumpigt i många fall nu när man t.ex. På vaggeryd har både träns och grimma på för att kunna ställa upp dem utanför boxen. Resten skiter i reglerna och kör med bara grimma ändå.
#23 skrivetav Ninnii Ja Ninnii Jag är lika besviken på att de tar bort kallblodskategorin som du är på att de tar bort kategori på svårklass. Jag fattar inte FEI där det inte är tillåtet att tävla med A-ponnys varken i enbet eller par. Våra shettispar vi har här i Sverige har ju alltid varit vältränade och hävdat sig bra i svårklass.
#24 skrivetav Efwa Fast om du bara binder upp din häst så behöver du inte ha träns. Det är bara om du ska leda runt den på tävlingsområdet som du måste ha träns eller motsvarande. I Häst och Ryttare stod det även att det var tillåtet att lasta hästen i grimma då de har märkt att det kan vara en säkerhetsrisk om hästen fastnar någonstans i transporten med sitt träns.
Ja du får leda din häst med grimma och kedjegrimskaft fäst som uppräknat. I första meningen står det "eller motsvarande". Här tolkar jag det som att grimma och kedjegrimskaft motsvarar träns vid ledandet.
Flera saker jag inte förstår. Först, nya klasserna står det LB/debutant sen LA, sen Msv och sist Elit men i en punkt under står det om hjälmkrav i debutant och lätt klass, vad är då lätt klass?
Sen undrar jag, har jag fattat rätt att nu måste man kvala från LB till LA också alltså, man kan inte gå direkt på LA som tidigare?
Sen hur de formulerat om kallbloden håller jag med är riktigt konstigt och att ponny under 120 inte får starta svår klass hade även jag gråtit blod över om det inte var så att jag har en himla tur att jag har ett par på G annars hade mitt mål oxå försvunnit… Tråkigt att de ska "släppa luften" ur de kuskar som finns redan.
Ang. klassnamnem
Debutant/LB - är lägsta nivån som man börjar på, motsvarande LB/LA
Lätt/LA - är motsvarande nationell lätt
Så lätt klass i är Lätt/LA.
Är lite förvirrande när beteckningarna inte står för samma svårighetsgrader som de gör nu.
Ja, man måste börja kvala från Debutant/LB. Men om du redan är kvalad (dvs har kört 2 LB/LA 2012) så får du köra Lätt/LA.
Så LA i nya betäckningen är högre än LA tidigare? Har jag kört två godkända LA så betyder det att jag får starta LA i nya reglerna inte Msv?
#28 skrivetav Pinkilly Ja så tolkar jag det. Nya LättA motsvarar gamla NatLätt.
Det verkar som de tagit bort det där med att om man startat 2 SM eller 4 svårklass så får man starta vilket spann som helst i vilken svårighetsgrad som helst? Eller har jag missuppfattat? Sen står det inget om kvalgränsen till SM vad jag kan se. Gissar på att de ändrat det också eftersom MSV Elit inte finns längre.
Om man har kört 2 godkända Lätt B och/eller Lätt A under 2012 har man rätt att starta Lätt (LA) 2013.
Om man har kört 2 godkända Nat Lätt under 2012 har man rätt att starta Msv under 2013.
Om man har kört 2 Nat Msv och/eller Elit Msv med max 70 straff i Dressyr under 2012 har man rätt att starta Svår under 2013.
#28 Ja, så uppfattade jag det
#29 Ingen aning. Det står ju att detta gäller den som är kvalad till lägst MSV, alltså kan man ju räkna den kval regeln innan man fått det "fria kvalet" (efter att ha kört 2 SM el 4 Svår) om det nu finns kvar?
Ang. SM så har det tydligen "lyfts ur" TR, som jag förstog det. Så kval till SM kommer att finnas på hemsidan.
#31 skrivetav blacksmithfarm Ja det stämmer att kvalen för SM skulle ju anges i proppen för SM:t. Då hoppas vi att den kommer ut nu så man ser vad som förväntas.
Den där kval reglen att man ska vara kval till lägst MSV gäller väl ekipaget. För vår del är det enbet. Men om vi ska starta par så måste vi börja om såvida inte kusken har startat 4 svår eller 2 SM för då får man starta vad man vill.
Vi började ju kvala med paret men den ena hästen fick en knäskada så detta året missade vi det där med 2 nat lätt så nu är det trist att vi måste börja om igen med alla de lägsta klasserna. Det blir kostsamt också med dubbel boxavg och vet avg bara för att göra kval. Den ena är startad tom nat lätt i enbet och den andra är startad tom svår klass.
#32 - Ah, ja du har man ju ingen direkt hjälp av just den kvalregeln.
Det är lite lustigt - att inom hoppning, Dressyr och fälttävlan så är det allmänt accepterat att inte alla hästar och ponnyer har de kvalifikationer som behövs för att starta och genomföra ett SM, men så fort det handlar om körning så skall "alla" vara med. Bara för att fex ponnyn är råsnabb i hindren och precisicionen och kan göra en hyfsad Dressyr så betyder inte det det bör kunna gå ett SM.
En vagn + två personer i sträckor skall klaras av i all sin prakt - och det kanske är en baggis i bra väder och underlag, men om det regnar och blir tungt så är det tyngre för mindre enbetekipage och det är mycket detta som ligger till grund. Det har ju varit provat med separat SM för ponny under 120 och jag tror det var två deltagare - tråkigt men sant.
Ett SM bör trots allt vara för eliten, och eliten bör vara de som kan tävla internationellt i sin gren.
Jag tror att det beror på att det arrangeras så få tävlingar och svår klass tävlingar är det ju inte så många gånger. Och sen är det lite mer speciellt/roligt att få vara med på ett SM i vilken sport det än är.
I hoppning, Dressyr och fältävlan så finns det ju så många tävlingar på olika nivåer och kvalregler är ju betydligt svårare. Hade det varit så svåra kvalregler på kör-SM hade det inte blivit några starter alls.
Jag tycker att SM bör vara för de duktigaste ekipagen i Sverige och om de sen kan tävla internationellt eller inte spelar ingen roll för mig bara att det är det bästa vi har i Sverige 
Nu är TR-ändringarna för 2013 klara: http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2012/10/TR-andringarfor2013klara/
Arbetet med TR ändrar form. Alla kan vara med och påverka: http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2012/10/TRpatvaarochdukanpaverka/

Jag tror de har tagit bort småponnysarna ur konkurrensen för att de som kör stora dyra "prakthästar" är rädda att bli brädade av en "raggig ponny" ;)
haha du är skoj du ;-) Detsamma med de raggiga kallbloden då ;-)
Jag som ny tycker det har blivit klarare med klassindelningen nu när det helter LB, LA, MSV och Svår. Det är mer likt ridningen som jag är van vid.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km