Snabbkopplingar
Jag har blivit med ny vagn och eftersom den är utrustad med kombisvängel tänkte jag nu skaffa adapters och snabbkopplingar till draglinorna.
Men grejerna "bygger på" ett antal centimeter, så jag misstänker att draglinorna blir för långa. Jag kan förvisso slå några nya hål i linorna, men då hänger de väl och "fladdrar" framtill i bröstan istället.
Någon som har något enkelt tips. Finns det någon kortare variant man kan kroka i mellan svängel och adapters. Jag kör med minishetland så det är inte jättestora krafter det handlar om..
Tacksam för alla tips :-)
Skaffa kortare draglinor?

Eller korta de befintliga. ;-)
Jag kortade mina själv, men man kan säkerligen lämna dem till sadel-/skomakare och få hjälp med det om man inte kan själv.

Ja, suck. Det är väl bara att korta linorna, förstås. De är storlek minishetland så mindre lär väl inte gå att få tag på.
Dessvärre växer inte duktiga sadelmakare på träd här i mina trakter ;-)

#2 Hur kortade du dina, Pernilla? Mina är dubbelsydda..

Skar av dem i framänden och sydde ihop (dubbelsydda). Det svåraste var att få till en snygg rundning i det tjocka lädret, annars var det ganska lätt. ;-)

#5 Tack snälla. Ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig
Jag har också ett par linor som är för långa, problemet är bara att det är till en Zilcosele så dom är i syntet. Någon som har tips?
Vi kör också med Zilco selar och fått göra något nytt hål i någon rem med vanlig håltång och det ser ok ut. Dock har vi inte behövt göra nya hål i draglinorna för de är ju extra tjocka.
Förresten så kan du väl ringa till din återförsäljare och höra hur man gör nya hål? De borde ju veta.
Jag har gjort flera nya hål, fick ta i utav bara den med vanlig håltång. Men dom behöver kortas av, flärpen blir för lång framtill på halsen och är i vägen.