Fast eller rörlig våg?
Jag har hört nån förklaring att fast våg är att föredra men jag kommer inte ihåg varför… Någon som kan förklara för mig?

På körtävlingar har jag för mig att man måste ha fast våg.
För körning hemma föredrar jag rörlig våg, speciellt om man jobbar med hästarna, då är det lättare att få båda att dra jämnt, de får svårare att fuska då.(backa så linorna slackar när man ska starta med last på t.ex, den ena hästen får då dra igång hela lasset)
Har de väldigt olika sätt så är en rörlig våg också bra, då är den segare hästen med redan från början.
Menar du våg som i en stor svängel där de små svänglarna sitter i? Jag tror, här får kanske någon rätta mig, att fast våg är att föredra när man kör Dressyr framförallt. Det är helt enkelt inte snyggt när en häst kanske går framför den andra, vilket en rörlig våg ju tillåter, och ju är till för. Här kan man ju också vara på den lite latare hästen eftersom man kör aktivt på ett annat sätt. Det syns också tydligt om en häst inte drar lika mycket som den andra vilket kan anses vara en lydnadsgrej och/eller en förmåga att kunna sätta ihop ett bra par. Däremot är en rörlig våg att föredra när det gäller brukskörning. Framförallt då man kanske har ett par man kör med trots att de inte egentligen är synkade eller man vill att de ska dra lika mycket och inte behöva vara på dem hela tiden och tjata. En rörlig våg ger ju båda hästarna lika mycket att göra trots att en är lite lat och den andra överambitiös. Med vårat par där vi ju bara hade två hästar och ville kunna köra båda samtidigt och få med hela familjen var vi tvungna att ha rörlig våg. Tjatig vill man inte vara och de var så olika i temperament att det var nödvändigt.
Man kan fint tävla med rörlig våg.
Vi kör i stort sett alltid med rörlig våg för att få båda hästarna att dra. Dock har vi satt fast den vid första tillfället då vi körde vår ena häst i par eftersom han inte var van att dra så bra så drog vår erfarne häst hela vagnen och den unge kunde springa med. Dock så känns det som det är bättre att hästarna får lära sig att dra bättre och inte fuska med rörlig våg och jag har aldrig hört att man måste ha fast våg. Vi tävlar iallafall med rörlig våg i alla 3 momenten men vi har bara tävlat i lätt klass.
Tack för svar! Verkar som jag kan gå över till rörelig våg eftersom den äldre gärna fuskar…