Körning iFokus

Körning

Etikettsportkörning
Läst 3998 ggr
Pinkilly
2

Köra par-tråd

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller precis på och kör ihop mitt par som består av min shettis Pippi på 12 år och min shettis/russ korsning Tummen på fem år. Jag tycker att det är OTROLIGT roligt och skulle tycka att det var toppenskoj om fler ville dela med sig om vad ni gör med era par, hur ni tränar, vilka mål ni har osv. Diskussioner, tips, råd och bilder helt enkelt :-D

Jag har kört mitt par tre gånger nu och vi har hunnit med långtur på smal grusvg med flera möten med bilar, lite dressyrkörning och lite precisionskörning i ridhus.

Hoppas det finns fler som har lust att dela erfarenheter och tankar :-)

Här är en liten film på oss :-)

Mantissa
0

Kul! Någon med erfarenhet av sto+hingst par?

[Tjiwi]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Ja, jag tävlade min gamla GRUS 363 och mitt sto Vallas Trixi i par uppi medelsvårklass. Inga problem, de vet såväl när det är arbete.

Har även kört min hingst NJORD 612 ihop med WILDA, bla en uppvisning på Elmia 09, då var det fjärde ggn Njord gick i par med henne och totalt i sitt liv.

Pinkilly
0

#2 Dom är så fina dina par! :-)

Pinkilly
0

Det känns så tråkigt att det är mörkt och kallt ute precis nu när jag kommit igång med parkörningen. Känner mig inte riktigt redo att köra ut i mörkret med paret. Har tänkt börja satsa på parkörning på helgerna och enbet eller tömkörning på vardagskvällarna till att börja med.

Ni som tävlar par hur mycket tränar ni i par och hur mycket blir i enbet?

HannaNikolina
1

Du får lämna vagnen här och komma hit med ponnyerna så kan vi hjälpas åt fler gånger! Det är så motigt att ge sig ut själv i höstrusket…

penphotography
10

#4 Pratade parkörning med Anders Eriksson rätt nyligen och ställde samma fråga som du. Vill minnas att han rekommenderade parkörning 2-3 gånger i veckan och resterande tid enbet/tömkörning för att förbättra och korrigera individernas svagheter och problem. Ett par blir aldrig bättre än sämsta hästen!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

EwaAngantyr
1

Jag har precis satt ihop mina i par. Kört dem tre gånger nu ute på grusvägarna.  Svårast är att hitta någon medhjälpare när man spänner för.  Sist blev jag tvungen att göra det själv men det funkade.

Kör mest på vägarna så de vänjer sig att gå tillsammans och vänjer sig med vagn.  Dessutom är det bra för stora russmagar ;)

Mitt mål är att ha ett trevligt par för hobbykörning. Kunna köra på tex julmarknader och kanske bröllop så småningom.  Det är väldigt kul att köra par!!

Just nu tränar jag med Winzent (isabell) och Legolas (brun, rutinerad, klok, lugn) men i framtiden ska min andra isabell, Waldemar, gå i paret i stället för Legolas.

Pinkilly
0

#5 jag kanske får göra det :-P

Aribigga
1

Det ser så mysigt ut att köra par och min ambition är att någon gång kunna göra det med James och en ponny till. Om/när den dagen kommer när jag ska leta efter en parkompis till James vad ska jag kolla efter då? Att de är lika stora känns ju rätt självklart. Men sen ska väl parhästar inte hata varandra heller för det kan ju bli lite komplicerat. Hur gör man då, lånar hem en ponny på prov och kollar om de blir polare eller?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Agto
2

De behöver inte vara exakt lika stora utan mer lika i gångarterna.

När en häst arbeta så bryr den sig oftast inte om att bekymra sig med att bråka med grannen. Kuskens uppgift är ju att få båda hästarna att focusera på arbetet som de ska utföra. Är hästarna vanan vid att gå i samma hage så brukar det aldrig vara något problem att spänna ihop dem.

Lycka till!

Aribigga
0

Det låter ju betryggande i alla fall!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Russ-park
1

Et gammalt Dansk ordsprog:

Ett 4-bett körer sig sig själv - ett 2-bett körs av kusken och ett 1-bett körs af Fanden !

Russ-park
2

Kom också i håg att köre ´tandem´ - mycket spännande …

EwaAngantyr
0

#13 Häftigt!!

Pinkilly
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en liten film från gårdagen då vi tränade lite Precision :-)

I mitt par så har jag Tummen som arbetar och drar väldigt ambitiöst och Pippi som gärna maskar och låter Tummen dra om man inte är på henne. Men när vi kör och tränar riktigt så blir hon piggare och det är lättare att få dem att dra båda två, i skritt är det svårare.

PP
0

#15 Vad fint det ser ut att gå!

Jag har precis börjat prova lite parkörning med två av mina shetland och har samma "problem" med att få dem jämna i skritten. Den ena ponnyn är inte körd lika mycket och det är han som gärna "maskar" lite i skritt.

Har fått rådet att jobba honom mer i enbet och verkligen försöka få honom att skritta på då, så det är vad jag ska försöka ägna vintern åt.

Pinkilly
0

Jag funderar på att försöka få till snabbkoppling till svänglarna fast utan att borra hål eller göra om svängeln för det är en lånad vagn. Har funderat på att det borde kunna gå med nått omslag runt svängeln och nån ring men vet inte vad man skulle våga göra det av och hur man ska gå fast det… Är det nån av er som gjort på nått liknande sätt eller sätt nån annan som gjort så?

bubbe
2

Jag har en kort draglineadapter med snabbkoppling i ena änden, och strypring i den andra. Sätter den på svänglar som har enbart omslagsfäste, och sen kan jag fästa en draglina med D-ring i snabbkopplingen. En liten nackdel är att du får en brytning en liten bit framför svängeln, men i drag är det inget som spelar någon roll.

Silenos
0

Jag har funderat på detta med par. Men mina hästar är lite ojämna i storlek. Hur mycket får det skilja i mankhöjd ?

bubbe
2

Hästarnas gång och steglängd samt förmågan att anpassa sig till varandra är viktigare än höjden. Själv tävlar jag en b- och en c-ponny på elitnivå, fast det skiljer bara 4 cm på dem.

Pinkilly
0

#18 Ja nått sånt hade jag funderat på! Skulle du vilja berätta lite mer ingående hur du gjort? Vad du satt ihop? :-)

StuteriSolo
0

De russ jag har i par just nu skiljer det ca. 6 cm i höjd på, och tio cm i längd. Det funkar dock utmärkt att köra dem tillsammans då de har samma takt. Den mindre får man anpassa draglinor och stångkoppel så de hamnar lika.

Mantissa
1

Om man nu har en ponny som är liten och rapp som man vill sätta i hop med en lite mer åt "stor och slapp"-hållet, hur ska man tänka då? Ska de vara lika kopplade i boghöjd eller vad?

Agto
0

Vi satte ihop vår nordsvensk på 150 cm med vår KWPN på 170 cm men vi har förvåg på stången så det fixar sig själv. Kan rekomenders Flört av andra anledningar också.