Snöiga/isiga backar
Hej på er! Jag har nnu inte kört mitt par på snöiga vägar men idag då jag körde vanliga rockarden och den åkte lite smått sidleds i nerförsbackarna där det även lutade åt höger eller vänster lite så kom jag å tänka på vilken risk det finna att den börjar fara i nerförsbackarna. Hur tycker ni att det är att köra fyrhjulsvagn på vintervägar nerför. Jag har backar åt alla håll så jag kan inte undvika dom heller.
Jag har aldrig haft några jätteproblem att köra i backar på vintern men skulle det glida lite för mycket så kör jag med ena sidans hjulpar på kanten av vägen för att stabilisera upp vagnen.

Har inte heller haft några problem under vintrarna, det beror ju på väglaget. Håller man i kanten när det är isigt på hela vägen får man ju grepp på ena hjulparet. vi har oftast utomordentligt bra vintervägar, största problemet är nog att man endast kan var på plogade vägar då det blir så himla mycket snö på alla mindre vägar som ej används annars.

Har inte heller upplevt att det glidit mer än litegrand. Med släde däremot så kan man få sig en 180 snurr i backarna. Men med vagn har jag som sagt inte vart med om så mycket tok. Förutom när hingsen halkade omkull och jag fick dra honom till fastare mark:P
Kanske funkar med dubbdäck?
Så bra då ska jag inte oroa mig för det :-D
Vi kör både på plogade och oplogade vägar och vagnen spårar gärna nedför. Dock har vi hästar som är vana att ta påskjutet i sina bakselar och det är ju skönt. Våra hästar får bra fäste med isbrodd och snösulor så de håller vagnen även om den spårar nedför. Vi försöker hålla hästen så att den får bra fäste så får vagnen komma där den kommer.
en bra inställd baksele på enbetskörda hästar ger ingar problem i backar, och kör man par så är en vändkransbroms att rekommendera för att stabilisera rakheten i vagnen.
Upppumpade däck istället för helgummi på vinterföre ger också bättre grepp.
Kör på och njut vintern!
#6 Så enkelt är det nog inte alla gånger. Det vore skönt dock. Jag har sett bakselar som är perfekt anpassade och spända och det ändå händer. Du spänner ju inte fast hästen statiskt mellan skaklarna. De kan ju röra sig mycket. Det finns nog många anledningar till att detta sker. Bara att hitta det som orsakar det för dig pinkilly. Det kan vara mönsterdjup på däcken. Det kan vara gummiblandningen i däcken. Ju mer gummi och ju mindre plast desto bättre grepp. Det kan vara att din häst gärna går lite lite på snedden ner. De allra flesta hästar är starkare på en sida och de kan gärna lägga kroppen lite snett och då kan vagnen i halka förstärka snedheten och "gå förbi" hästen. Ibland märks det ju knappt. Skaklarna kan vara olika långa. Bara någon/några centimeter kan kännas lite mer på vintern. Men, kanske dubb på däcken när det är blankis skulle kunna hjälpa allra mest?
Hej igen, med en rockard /tvåhjuling och baksele rätt inställd och fäst i vagnen så skall den vara fäst så att vagnen inte "hänger sig" i däckeln (då kan det bli snett) i nedförsbacke (då gör den ju heller ingen nytta).
Jag har aldrig upplevt att vagnen glider då, men i fyrhjulingsvagn enbet är det ju viktigt att hästen är rakriktad + rätt inställning.
Ett annat tips är att alltid ha medhjälpare med sig, det tynger ju vagnen och bromsarna (om du har) tar bättre, och medhjälparen kan hoppa av och hålla emot om det skulle behövas. Allt kan ju hända oavsett man vill eller inte….
Om jag förstår dig rätt boose så säger du att om en häst tar vikten i bakselen på vägen ner för backen så kommer inte vagnen sladda? Om det nu är så du menar, så är kontentan helt enkelt att pinkilly inte spänt in sin sele rätt?
Jag vet inte hur bakselen på nämnda eklipage är. Många har bakselen fäst fram mot bröstan (fexs vid loksele) som gör att det blir en stor rörelse på skaklarna (och däckel) - då kan vagnen sladda.
Detsamma händer ju om bakselen är för lös. Det är ju viktigt att bakselen är så inspänd att däckeln inte Bromsar vagnen genom vagnens mothakar (eller ring).
Det är det ändå faktorer jag kan tänka mig spelar in om en tvåhjulig vagn med fasta skaklar börjar sladda.
Kör på - tänk säkert - och ha det kul! 

Spela ingen roll om bakselen sitter 100% om vägen inte är rak. Är det nedförsbacke med lite sidolut, vilket det är i de flesta kurvor där jag bor i alla fall, så kan bakänden sladda sidledes.
Aldrig haft några problem med det trots att jag kört mycket i branta backar med både gigg och rockard. Kör inte i värsta blixthalka dock.
Har en rejält och stabilt kallblod som lärt sig gå långsamt med korta steg i neförsbackar om det har betydelse.

Det har noll betydelse om ekipaget kanar i sidled. Men är hästen stor och stabil och har bra fäste så slipper man en situation då vagnen/släden drar runt hästen
Tack för alla synpunkter men jag har inget problem :-D Jag ville bara höra mig för inför att jag ska köra min fyrhjulsvagn i snöbackar som är mycket tyngre än rockarden.
Min baksele till rockarden sitter bra och jag har inga problem att köra den i backarna men när det lutar lite åt sidan så kan man ju känna att vagnen glider lite smått och ingen inställning vad gäller bakselen kan ju hjälpa där för det är ju bara vagnen. Därför tänkte jag bara höra om era erfarenheter med att köra fyrhjulsvagn på sådana vägar :-) Men att köra upp lite på sidan av vägen med en sida var ju en bra ide!