Vikten
Jag har två små B-ponnyer, den ena är bara 115cm i mankhöjd och jag funderar på vagn i framtiden till den?
Jag är så himla sugen på en 4-hjulig vagn och ska jag ändå köpa en så vill jag ha en bra!
Men jag är lite rookie i sammanhanget just nu även om jag efter nyår kommer träffa nya bekantskaper som jag kan ha som mentorer ;)
Men jag börjar kika lite redan nu och tanken är att vagnen ska hålla tävlingsmått för denna lilla B-ponnyn.
Hur bred spårvidd måste jag ha? och vad bör vagnen väga för att hästen senare ska orka dra runt den en maratonbana?
Jag har tittat i TR men tycker det är lite svårtydigt. Det är just spårvidd och vagnsvikt jag funderar över. Rent spontant känner jag att jag vill ju ha en så lätt vagn som möjligt?

För B-ponny enbet gäller 90 kg som vikt för högre klasser, spårvidd 125 upp till msv, elit 138-140 som gäller alla.
par B-ponny 225 kg och 125 cm spårvidd utom elitklass då.
i debutantklass är det fri spårvidd/vikt.
jag tyckte tabellen tr var överskådlig och bra, fast jag kollade i det som kommer att gälla 2013…
Din häst är en decimeter högre än min shettis som jag normalt sett kör med rockard, men som jag även provat att köra med maratonvagn. Min vanliga vagn ligger på ungefär 60 kg och maratonvagnen låg på 110-120 kg. Jag är ganska övertygad om att mycket ligger i hur man tränar hästen för tävling. Med rockarden är det svårare att svänga snabbt i hinderna och hästen tappar lätt fart främst för att hon slår i bakdelen i skaklarna när det blir snävt. Den risken hade minskat med en maratonvagn, samtidigt som den rullar bra bakom hästen. Min häst såg väldigt nöjd ut framför maratonvagnen. Tänk även på att vikten på vagnen säger inte allt, hur ser du själv ut och groomen och sätt den totalvikten i förhållande till hästens. Jag tror att utbudet av fyrhjuliga vagnar under 100 kg som har god kvalitet och säkerhet är ytterst begränsad. Och jag tror även att de kanske blir för lätta. Jag gillar att du vill satsa på bra saker, en vagn som håller 125 i bredd håller länge i klasserna. Lycka till!
så var kan man läsa om reglerna.
jag funderar på en vagn till 2 st shettisar och vet inte vad som gäller.
Jag tävlar ju inte och kommer nog aldrig göra det heller.
Jag skulle vilja veta vagnens vikt för 2 st a-ponny / par.
och för enbent a-ponny.
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.
I körningens tävlingsreglemente hittar man regler om vagnars vikt och spårvidd. (sidan 44)