Mössa på körhästar?
Varför har körhästar små mössor? Vad är funktionen igentligen?
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.
Haha va?
Menar du på tävling? Det är för att minska störande ljud precis som på till exempel hopphästar. Sen finns det kuskar, precis som ryttare,som använder olika typer av utrustning för att man tycker det är snyggt trots att just den hästen egentligen klarar sig utan just den funktionen.
Jag har det för att jag har en fjording. Nu har jag inte märkt det inom körsporten på samma sätt men med tanke på en del fördomar om rasen har jag mössa för att han ska se lite mer välputsad ut än de i vanliga fall kan upplevas. Det passar med den annars så välklippta manen tycker jag.
Även om jag flätar luggen till en knopp så spretar det ut massa hårstrån och ser ovårdat ut. Med mössa syns det inte och upplevelsen blir en annan. Jag klipper även hans svans vilket annars inte är något man gär med fjordingen.
Jag har frågat några dressyrdomare om de föredrar den fria luggen eller knoppad lugg och då väljer de alltid knoppad på min häst.
En gång är jag nästan säker på att jag bedömts helt på andra grunder; att han ser för välputsad ut för att vara fjording. Dvs med knoppad lugg och mössa på. Men det är bara en enda gång. Jag föröker alltså inte kamouflera att han är fjording som någon trott, det vill jag verkligen inte, men även en sådan ska se fräsch ut och jag tycker det ser bättre ut om jag har mössa.
Är han på utställning så tycker jag att en fjording ska vara naturell, dvs klippt man, rufsig lugg och oklippt svans.
Tack för svaren!
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.